آرشیو پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۷۷
فناوری
۶

کاهش خشونت با ردیاب «جی پی اس»

جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ردیاب «جی پی اس» برای مجرمان خشونت خانگی، آمار جرم و جنایت را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. به گزارش «ایران آنلاین»، امروزه فناوری در تمامی حوزه های مرتبط با جرم و جنایت نفوذ کرده و تلاش دارد تا خشونت را در تمامی زمینه ها بخصوص مسائل خانوادگی کاهش دهد. در همین زمینه بسیاری از کشورها به فکر استفاده از فناوری های نوین به منظور مقابله و کاهش خشونت افتاده اند.

یکی از متداول ترین خشونت ها در سراسر جهان، خشونت های خانگی به شمار می رود. به همین دلیل برخی از کشورها به منظور نظارت بر مجرمان و کاهش خشونت دوباره از سوی آن ها، از فناوری جی پی اس بهره گرفته و با نصب یک ردیاب بر پای مجرمان، حرکات و مکان تردد آنها را تحت نظر گرفتند. استرالیا یکی از کشورهایی است که این فناوری را برای ردیابی مجرمان خشونت خانگی مورد استفاده قرار داده است. این کشور در سال 2010 ردیاب جی پی اس را به منظور نظارت بر عملکرد 168 مجرم مورد استفاده قرار داد.

همزمان تیم تحقیقاتی نحوه عملکرد و میزان خشونت این مجرمان را زیر ذره بین قرار داد. نتیجه قابل توجه بود؛ چرا که آمار ثبت شده نشان داد که مجرمان تحت نظارت فناوری جی پی اس جرم کمتری را انجام داده و حتی برخی دیگر اصلاح شده و در مدت زمان تحت نظارت هیچ جرمی را انجام ندادند.

گفتنی است بخشی از تحقیقات نشان داد که استفاده از فناوری جی پی اس به منظور نظارت مجرمان تا حد قابل توجهی به افزایش نظم و امنیت روانی منجر می شود. در همین راستا هیات داوری نیوجرسی با انتشار گزارشی اعلام کرد ردیاب جی پی اس میزان جرم و جنایت جنسی را از 5.3 درصد به 0.4 درصد کاهش داده است.