آرشیو یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۰۵
معارف
۶
خاطراتی از رهبر معظم انقلاب

توصیه های کاربردی به وزیر آموزش و پرورش

با خورشید انقلاب

چند روز پس از آغاز به کار دولت هفتم (حدود نیمه اول شهریور 76) خدمت رهبر انقلاب رسیدم. در این جلسه حضرت آقا برخورد بسیار گرم و صمیمانه ای داشتند که فراموش شدنی نیست. در این جلسه حضرت آقا نکاتی راهبردی درباره آموزش و پرورش به شرح زیر بیان فرمودند:

1. توجه به قرآن و تسری آموزش قرآن در سطوح دبستان. چون سنین دبستان آمادگی خوبی برای یادگیری قرآن و مفاهیم قرآنی دارد.

2. ضرورت تغییرات اساسی در آموزش متون عربی. درس عربی فقط برای یادگیری قواعد عربی نباید باشد بلکه باید متون آموزش کتاب های عربی در راستای تقویت قرآن و معارف دینی و قرآنی باشد. متاسفانه متون آموزشی عربی در کتاب های فعلی چنین کارکردی ندارد. آموزش عربی به بچه ها باید به نحوی باشد که آنها را در خواندن قرآن توانمند سازد. آنها را با معارف دینی و قرآنی و معارف اهل بیت آشنا سازد. آنها را با متون ادعیه و دعاهای مختلف مانوس نماید به نحوی که یاد بگیرند از خدا چگونه درخواست کنند و چه چیزی بخواهند.

3. متاسفانه امور تربیتی که یادگار شهیدان رجایی و باهنر در آموزش و پرورش است، در دوره گذشته به نهال خشکیده ای تبدیل شده، شما آن را احیاء کنید و به آن توجه کنید، به ویژه خود شما که یک عنصر تربیتی و دینی هستید، بهتر می توانید به آن اهتمام کنید.

4. مسئله تربیت معلم در آموزش و پرورش بسیار مهم است. شما به این امر اهتمام کنید. ظاهرا در گذشته آن را کم سو کرده اند. افرادی که می خواهند وارد آموزش و پرورش شوند باید افراد مجرب و متعهدی باشند، نمی شود هر کسی را در شغل معلمی به کار گرفت.

5. برخی مدارس خاص هستند که احساس می شوند خودمختارند. همه امکانات نظام را در اختیار دارند ولی با نظام و انقلاب نیز کاری ندارند! شما نگذارید چنین وضعی ادامه یابد. بروید قاطعانه اما حکیمانه آنها را تعیین تکلیف کنید و آنها را در چارچوب قانون بکشانید.

6. یکی از ظرفیت های خوبی که می تواند به شما در اهدافی که در آموزش و پرورش دارید کمک کند، مسئله اتحادیه دانش آموزان است. اگر فرد جوان و خوش ذوقی در راس آن قرار گیرد، قطعا با کمک هم می توانید کارهای مهمی انجام دهید.

7. صحبت هایی که شما در مجلس ، موقع رای اعتماد داشتید بسیار خوشحال کننده بود. اینکه اهتمام شما به احیای مدارس دولتی است سیاست خوبی است. همین راه درست است. جهت گیری نظام نباید رها کردن مدارس دولتی و پرداختن به مدارس دیگر باشد اصل، توجه به مدارسی است که عموم مردم با آن سر و کار دارند شما هم به این امر اهتمام کنید.

* آقای حسین مظفر، وزیر وقت آموزش و پرورش - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای