آرشیو سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۰۷
معارف
۶

خانواده و ازدواج از نگاه رهبری

توهم آبروداری در ازدواج و عروسی اشتباه بعضی از مسئولین

اینکه حالا معلوم شده که در باشگاه های چنین و چنان و در هتل ها مهمانی می گیرند، اینها اصلا مناسب شان اهل علم نیست؛ مناسب شان مردمان پرهیزکار و مومن نیست. اینها هم مال همان قدیمی هاست.

متاسفانه بعضی امروز اشتباه می کنند. چون که سابق مسئولین کشور و سردمداران، آن طور رفتار می کردند، حالا هم که اینها شدند سردمدار، خیال می کنند باید از این کارها بکنند. نه آقا، آنها طاغوتی بودند، آنها اهل دنیا بودند. ما روحانی هستیم، آنهایی هم که روحانی نیستند، اهل دین هستند. ما زندگی مان جور دیگر است. رفتارمان جور دیگر است. منش مان جور دیگر است.اخلاقمان جور دیگر است. هدفمان اصلا یا آنها فرق دارد. نباید از آنها تقلید کنیم. ما باید کاری بکنیم که مردم از ما تقلید کنند.(1)

این، آبرو عزت نیست

بعضی خیال می کنند که تشریفات و در هتل چنین و چنان رفتن، سالن های گران گرفتن، خرج های زیادی کردن، عزت و شرف و سربلندی دختر و پسر را زیاد می کند. نخیر عزت و شرف و سربلندی دختر و پسر به انسانیت و تقوا و پاکدامنی و بلندنظری آنهاست، نه به این چیزها…(2)

بدانید! ساده برگزار کردن ازدواج، چه در مهریه، چه در جهیزیه و چه در مجلس عروسی، ننگ نیست که بعضی خیال می کنند اگر ما عروسی را برای دخترمان ساده برگزار کنیم دختر ما سرشکسته خواهد شد. نه! سرشکسته نخواهد شد. این اشتباه شماست.(3)

ما به آنهایی که ندارند نصیحت می کنیم که به عرب و عجم متوسل نشوند که پول قرض کنند برای اینکه آبرویشان را به قول خودشان بخرند! آبرو چیست! این آبرو است؟ اگر چشم را باز کنیم، این آبرو نیست. بعضی ها خودشان را قرض دار می کنند، برای اینکه بتوانند مثلا آبرومند از آب در بیاورند! بیخود و بی جهت.(4)

*پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای

________________________

1.خطبه عقد مورخه 11/5/1374 2. خطبه عقد مورخه 11/5/1375

3. خطبه عقد مورخه 18/9/1375 4. خطبه عقد مورخه 5/10/1375