آرشیو سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۹۳
رسانه
۱۵
شهروند خبرنگار

معرفی محبوب ترین کتاب ها از نظر کاربران ایرانی

چندی پیش اعلام شد سرانه کتابخوانی به ازای هر شهروند ایرانی 13 دقیقه محاسبه می شود و همچنین سرانه مطالعه مجلات، روزنامه ها و… برای هر شهروند ایرانی 20 دقیقه است. این آمار نه چندان خوشایند از جمله مسائلی بود که باعث شد کاربران ایرانی از مدتی قبل پویشی را با عنوان #معرفی-کتاب- محبوب- من در شبکه های اجتماعی راه اندازی کنند.

این پویش به دعوت سید مهدی شجاعی داستان نویس و روزنامه نگار فعالیت خود را آغاز کرد و طولی نکشید که کاربران ایرانی با دست به دست کردن هشتگ مربوطه از یکدیگر درخواست کردند بهترین یا آخرین کتابی که مطالعه کردند را به دیگران معرفی کنند. هشتگ #معرفی- کتاب- محبوب- من در هفته های اخیر تعامل هرچه بیشتر کاربران ایرانی را باعث شد تا براساس یک قرار اینترنتی، اهالی کتاب با معرفی آثار مطبوع و مطلوب دیگران را هم در لذت های روحی و معنوی خود شریک کنند.

استقبال گسترده کاربران ایرانی از پویش مذکور باعث شد در کنار آن هشتگ های دیگر از جمله #کتاب-بخوانیم و #کتاب- خوب- بخوانیم هم مورد توجه قرار گیرد و بسیاری از کاربران در این اقدام نسخه الکترونیکی بسیاری از کتاب هایی که در اختیار داشتند را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

کاربران در هفته نخست راه اندازی پویش مذکور بیش از 1000 مطلب مختلف را با این هشتگ علامتگذاری کردند و هم اکنون فرآیند معرفی بهترین کتاب های خوانده شده توسط کاربران ایرانی در پلتفرم های اجتماعی مختلف مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس آنچه تاکنون مشخص شده است ملت عشق، آفتاب در حجاب، سقای آب و ادب، کشتی پهلو گرفته، نهج البلاغه و روی ماه خداوند را ببوس از محبوب ترین کتاب هایی بودند که خواندن آنها بیش از دیگر عناوین توسط کاربران ایرانی توصیه شده است.

کاربران در این اقدام جمعی مجازی، به تناسب ارتباطات و حضور در شبکه های اجتماعی برای گسترش و اطلاع رسانی این فراخوان در صفحات مختلف و فضاهای متفاوت با سلیقه های گوناگون کتاب های مورد نظر خود را معرفی می کنند و به همین خاطر می توان گفت جامعه آماری مربوطه شامل تمام کتاب هایی می شود که به زبان فارسی ارائه شده اند.