آرشیو سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۹۳
رسانه
۱۵
آن سوی رسانه

الجزیره بزرگ ترین مرکز خبری دنیای عرب

شبکه تلویزیونی ماهواره ای «الجزیره» که دفتر مرکزی آن در شهر دوحه قطر قرار دارد اول نوامبر 1996 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و پس از انتشار فیلم های مربوط به سخنرانی های «اسامه بن لادن» بنیانگذار و رهبر گروه القاعده در رابطه با واقعه تروریستی یازده سپتامبر به شهرت رسید و توانست نام خود را در دنیای رسانه ای غرب معرفی کند. این شبکه خبری تا 10 سال پس از تاسیس فقط به زبان عربی اخبار را منتشر می کرد و سپس از سال 2006 برنامه های «الجزیره» به زبان انگلیسی هم در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

شبکه تلویزیونی الجزیره هم اکنون به یکی از مراکز خبری بزرگ تبدیل شده است و 80 دفتر به صورت مستقیم در گوشه و کنار جهان برای آن فعالیت می کنند، اگرچه از این مرکز به عنوان خبرگزاری رسمی دولت قطر یاد می شود، ولی گروه مدیریتی الجزیره به صورت کاملا مستقل عمل می کند و حتی در فعالیت های خود اقدامات دولت قطر را هم مورد انتقاد قرار داده است. در برخی شرایط به نظر می رسد این شبکه خبری دیدگاه اسلامگرایانه را دنبال می کند، بعضی مواقع اهداف گروه اخوان المسلمین را مورد حمایت قرار می دهد و حتی در مواردی دیده شده است که پیرامون مسائل شیعه و سنی هم سوءگیری هایی دارد. با تمام این توضیحات الجزیره ادعا می کند که همواره به صورت کاملا بی طرف فعالیت کرده است.

ژوئن 2017 دولت های عربستان، امارات، بحرین و مصر به صورت رسمی اعلام کردند یکی از 13 درخواستی که قطر با پاسخ دادن به آنها می تواند از بحران خارج شود این است که شبکه خبری الجزیره را تعطیل کند و این اتفاق باعث شد بسیاری از رسانه های بزرگ جهان الجزیره را مورد حمایت قرار دهند. این طور که نشریه آتلانتیک اعلام کرده است، الجزیره در جامعه غرب وجهه نسبتا معتدل دارد و مطالب آن در رسانه های مختلف درج می شود.

الجزیره علاوه بر شبکه رسمی اخبار دیگر کانال های تلویزیونی از جمله شبکه پخش برنامه های مستند، ورزشی و… را به زبان های انگلیسی و عربی در زیرمجموعه خود قرار داده است.