آرشیو یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۰۶
سلامت
۱۶
نسخه سلامت

درمان پوستی که می سوزد

هوا که سرد می شود بیماری های فصل سرما هم یکی پس از دیگری خودنمایی می کنند. اصلا وقتی سخن از سرمای هوا به میان می آید ناخودآگاه به یاد سرماخوردگی، آنفلوانزا، سردردهای ناشی از عفونت و التهاب سینوس ها و… می افتیم. اما پوستی که می سوزد، می خارد و گاهی حتی تیره و ضخیم می شود هم بلایی است که بسیاری از ما در زمستان با آن مواجه می شویم. انگار هوا که سرد می شود پوست دستمان هم شروع به خشک شدن می کند تا حدی که کرم های دست و صورت هم افاقه نکرده و مانع ایجاد ترک های عمیق و خون ریزی های ناخوشایند دست نمی شود. هرچند برخی این مشکل را ناشی از استفاده از انواع شوینده ها یا تماس با گرد و خاک می دانند اما دکتر فرهاد مستوفی متخصص پوست و مو معتقد است یکی از مهم ترین دلایل ایجاد اگزمای پوستی، هوای خشک زمستان است.

وی در این باره به «ایران» می گوید: اگزما انواع مختلفی دارد اما علائم ظاهری انواع مختلف آن تقریبا یکسان است. خشکی، قرمزی و التهاب پوست از علائم ابتدایی اگزما به شمار می آیند و در مراحل مزمن شدن بیماری، فرد مبتلا با ضخیم شدن پوست، خارش شدید، ترک های عمیق و خون ریزی و حتی تغییر رنگ پوست مواجه می شود.

وی می افزاید: هرچند تماس بیش از حد با انواع شوینده ها و حتی گرد و خاک به التهاب پوست منجر می شود اما باید بدانیم که هوای سرد و البته خشک زمستان هم یکی از دلایل بروز اگزما به حساب می آید.

این متخصص پوست در ادامه با تاکید بر اینکه با راهکارهایی ساده می توان از بروز اگزما پیشگیری کرد، توصیه می کند: بهتر است مبتلایان به اگزما برای شست و شوی ظروف و یا حتی استحمام از آب داغ استفاده نکنند، چرا که آب داغ روند از بین رفتن چربی پوست این افراد را تسریع می کند درحالی که استفاده از آب گرم یا ولرم سرعت از بین رفتن چربی پوست را کاهش می دهد و همچنین پوست های مستعد را کمتر تحریک می کند.

دکتر مستوفی خاطرنشان می کند: صابون های معطر و قوی اگزما را تشدید می کند. از این رو بهتر است این افراد هنگام خرید، صابون های ملایم و مخصوص پوست های حساس را انتخاب کنند. استفاده از کرم های نرم کننده و مرطوب کننده پس از شست و شوی دست ها هم به پیشگیری از خشکی پوست کمک می کند.

به گفته وی، استفاده از دستکش هم راهکاری تاثیرگذار است اما به یاد داشته باشید دستکش هایی که از الیاف پشمی یا نایلونی بافته شده به راحتی پوست دست را تحریک می کند.

این متخصص در خاتمه توصیه می کند: هنگام شست و شوی ظروف یا لباس حتما از دستکشی استفاده کنید که قسمت داخلی آن نخی است. البته بکار گیری یک دستکش نخی زیر دستکش پلاستیکی مخصوص شست و شو می تواند بسیار

مفیدتر باشد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که در آستانه عید نوروز بیشتر خانم ها برای خانه تکانی خیلی از مواد شوینده شیمیایی استفاده می کنند که همین مساله پوست دست های آنان را دچار خشکی و زخم های دردناکی می کند که بهبود و ترمیم آن علاوه بر زمانبربودن هزینه ای به بیمار تحمیل می کند. لذا با یک پیشگیری ساده می توان جلو این مشکل ناتوان کننده پوستی را گرفت.