آرشیو یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۰۶
سلامت
۱۶
الو دکتر

نمی خواهم فرزندم حالا بالغ شود

دکتر مریم رزاقی آذر (فوق تخصص بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم کودکان)
دختری 9 ساله دارم. با وجود اینکه جثه کوچکی دارد و قد او از همسالانش کوتاه تر است مدتی است که نشانه های بلوغ در او نمایان شده است. از آنجایی که بلوغ زودرس باعث کوتاهی قد می شود لطفا مرا راهنمایی کنید که چه اقدامی باید انجام دهم؟ سوال دومم این است که اصلا بلوغ دخترم زودرس است یا خیر؟

متاسفانه باوری غلط در جامعه ما شکل گرفته و بسیاری از مردم گمان می کنند بلوغ باعث کوتاهی قد فرد خواهد شد. از این رو سعی می کنند با استفاده از داروهایی که برای کنترل بلوغ زودرس وجود دارند این پدیده طبیعی بلوغ را در فرزندشان به تاخیر بیندازند.

شما باید بدانید که زمان شروع بلوغ در دختران معمولا بین 8 تا 13 سال و در پسرها بین 9 تا 15 سال است. بلوغ هنگامی زودرس محسوب می شود که یک یا چند علامت آن زودتر از زمان یاد شده اتفاق بیفتد. درست است که بلوغ زودرس به تحدید قد نهایی و ایجاد مسائل روانی و رفتاری منجر می شود و یا در مواردی که علت این پدیده مسائل پاتولوژیک مانند تومور باشد، درمان نشدن به موقع می تواند سلامت بیمار را به خطر بیندازد اما نکته مهم این است که اگر شروع بلوغ طبیعی باشد و با درمان به تاخیر بیفتد می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

داروهای نگهدارنده بلوغ باعث کندی رشد کودک می شوند و جهش قدی بلوغ را از بین می برند بنابراین اگر در زمان نادرست استفاده شود نه تنها به افزایش قد منجر نمی شود بلکه باعث کوتاه تر شدن قد او هم خواهد شد و این کوتاهی دیگر جبران نخواهد شد.

به همین دلیل شما به هیچ وجه نباید سرخود از داروهای هورمونی استفاده کنید و برای تشخیص اینکه بلوغ فرزندتان زودرس است یا طبیعی، حتما با یک پزشک متخصص غدد مشورت کنید تا آزمایشات مربوطه انجام شود.