آرشیو دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۱۶
شهرستان ها
۷

اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی بیگانه در قم

قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی بیگانه بعد از 23 سال در قم به اجرا در می آید.

از سال 75 یعنی از 23 سال پیش قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مقرر شده که در کشور اجرایی شود که این قانون هم به مانند بسیاری از قوانین جاری کشور یا در اجرا یا در تفهیم با مشکل روبه رو شده و آن چنان که باید و شاید به کار گرفته نشده است.

بر اساس این قانون به منظور حفظ قوت و اصالت زبان فارسی تمامی دستگاه های قانون گذاری، اجرایی و قضایی کشور و سازمان ها، شرکت ها و موسسات دولتی و کلیه شرکت ها موظف اند از بکار بردن کلمات و واژه های بیگانه در گزارش ها و مکاتبات، سخنرانی ها، مصاحبه های رسمی خودداری کنند و همچنین استفاده از این واژه ها بر روی کلیه تولیدات داخلی اعم از بخش های دولتی و غیردولتی که در داخل کشور عرضه می شود ممنوع است.

یکی از تبصره های این قانون منع استفاده از نام های بیگانه و خارجی برای اماکن تولیدی، خدماتی و تجاری است که متاسفانه با ولنگاری های انجام شده امروز این نام گذاری ها در قم با لجام گسیختگی همراه شده است و متاسفانه شاهد برخی اسامی بر روی محصولات و مراکز فروشگاهی و مغازه ای که درشان نام ایرانی نیست می باشیم. استاندار قم در این زمینه معتقد است: روند توسعه استفاده از عناوین بیگانه در سطح مراکز تجاری استان رو به افزایش است. بهرام سرمست می گوید: خلاهای عدم اجرای قانون ممنوعیت استفاده از اسامی بیگانه باید توسط گروهی احصا و راهکارهای اجرایی آن به درستی مشخص شود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید شمای کلی از عدم اجرای این قانون در استان قم را احصا کند. به گفته وی یکی از دلایل عدم استقبال مردم از واژگان معادل خارجی نبود پیشنهاد مناسب از جانب فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی است که مردم نسبت به استفاده از واژگان رایج بیگانه تمایل بیشتری دارند. قانون اختیار جمع آوری تابلوهای بیگانه و اسامی ناملموس را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از تذکرات ابتدایی داده است، ولی نمی توان با اقدامات قهری تابلوهای فروشگاه ها و مغازه ها را جمع آوری کرد و باید با فرهنگ سازی و اقدامات فرهنگی خود کاسب ها را با معضلات این نام گذاری آشنا کرد.