آرشیو چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸، شماره ۵۴۱۶
سیاست: داخلی/خارجی
۲

لزوم همراهی همه نهادها برای کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی

رئیس قوه قضاییه از دولت خواست نسبت به تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها تحولی صورت دهد تا شاهد کاهش ورودی پرونده به دادگستری و عدلیه باشیم.

به گزارش فارس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه که با حضور مسوولان عالی قضایی، روسای کل دادگستری ها، دادستان های مراکز استان ها و جمعی از قضات و کارکنان دستگاه قضایی برگزار شد، گفت: مشکل اساسی ما در دستگاه قضایی و به عنوان یکی از چالش ها و به تعبیر برخی یکی از ابرچالش ها افزایش هایی است که ما در ورودی پرونده به دستگاه قضایی داریم و این افزایش، نیاز به افزایش قاضی، کارمند، ابزار کار و ساختمان و افزایش همه چیز دارد و همواره باید به دنبال رفع این مشکل ها باشیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: آیا سرنوشت محتوم دستگاه قضایی این است که شاهد این میزان افزایش باشیم یا این که می شود ساز و کار و تدابیری اتخاذ کرد که این وضعیت مدیریت شود و شاهد این شرایط نباشیم.

وی افزود: ما به نگاه دوم معتقدیم که این امر سرنوشت محتوم و محکوم ما نیست و حتما می طلبد که تمام دستگاه ها در کشور، عزیزانمان در حوزه های اجرایی و قانونگذاری برای کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی اندیشه کنند.

رئیسی اظهار کرد: ما به ایجاد تحول در دستگاه قضایی نیاز داریم و برای تحقق این امر حضور همه دست اندرکاران از جمله اشخاصی که در خارج قوه قضاییه حضور دارند، نیاز است.

وی بیان کرد: مراکز علمی، حوزوی، دانشگاهی و فرهیختگان حوزه تحقیق و پژوهش نیز باید برای ایجاد تحول قضایی به قوه قضاییه کمک کنند.

رئیسی با اشاره به پیچیدگی هایی که در برخی پرونده های قضایی وجود دارد، گفت: در زمان بزرگانی، چون صاحب جواهر و شیخ انصاری، فقه حکومت نمی کرد؛ اما امروز در جامعه اسلامی ما فقه حکومت می کند، از این رو بسیاری از سوالات در حوزه های مختلف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و هنری مطرح است و حوزه ها و مجامع علمی ما قادر به پاسخگویی به این سوالات هستند.

وی خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نباید دستگاه قضایی رابطه خود را با محافل علمی، تحقیقی، پژوهشی و اجتهادی قطع کند و نسبت به یک دادگاه و یک قاضی یا نسبت به خود عدلیه و دادگستری این ارتباط باید همواره برقرار باشد.

رئیس قوه قضاییه پس از پایان همایش دیروز با مترو به دفتر کار خود بازگشت.