آرشیو چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸، شماره ۵۴۱۶
سیاست: داخلی/خارجی
۲

جلسه بی نتیجه شورای امنیت

جلسه شورای امنیت سازمان ملل که پشت درهای بسته برای بررسی موضوع حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان برگزار شد، بدون حصول نتیجه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، منصور العتیبی، نماینده کویت در سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت که پس از جلسه، بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت را قرائت می کرد، گفت: اعضای شورای امنیت حملات به نفتکش ها را که به منزله تهدیدی جدی برای آزادی دریانوردی و تامین منابع انرژی است، محکوم می کنند. مقابله و بی احترامی به قوانین بین المللی، آزادی دریانوردی و حمل و نقل دریایی به منزله تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

وی افزود: اعضای شورای امنیت از تمامی طرف ها و تمامی کشورهای منطقه می خواهند تا حداکثر شکیبایی را داشته باشند و اقداماتی انجام دهند که به کاهش و پایان تنش منجر شود. اعضای شورای امنیت معتقدند اختلافات باید به روشی صلح آمیز و از طریق مذاکره حل و فصل شوند. اعضای شورا همچنان این موضوع را پیگیری می کنند.

در همین حال جاناتان کوهن، سفیر موقت ایالات متحده در سازمان ملل مدعی شد حملات در دریای عمان نشان می دهد ایران تهدیدی واضح برای صلح و امنیت بین المللی است.

در واکنش به بهانه های آمریکا برای متهم کردن ایران، مجید تخت روانچی عصر دوشنبه در حاشیه نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران گفت: به عنوان کشوری که حریم هوایی آن از سوی دو پهپاد آمریکایی نقض شده است، ایران حق داشت در نشست شورای امنیت شرکت کند. این حق ما تحت منشور ملل متحد است. ما آمادگی خود را اعلام کرده و درخواست داده ایم در این نشست حضور یابیم؛ اما متاسفانه از استفاده از این حق خود محروم شدیم.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما اطلاعات انکارناپذیری درباره این حادثه برای شورای امنیت فراهم کردیم. طبق جزئیات معتبر ما و اطلاعات دقیق فنی درباره مسیر، موقعیت و نقطه ورود و اثر این پهپاد آمریکایی، هیچ تردیدی وجود ندارد که در زمان هدف قرار گرفتن، برفراز آب های سرزمینی ایران در حال پرواز بوده است.