آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۶
سیاسی
۳

دیگه چه خبر ؟

معضل هیرمند، میراث خیانت پهلوی ها به ایران

خبر اول اینکه، با مطرح شدن دوباره مساله حقابه ایران از رودخانه هیرمند، بار دیگر خیانت رژیم پهلوی به مردم سیستان و بلوچستان مورد بررسی محافل تاریخی قرار گرفت. مصطفی سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در گفت و گویی با ایرنا فرایند شکل گیری این معضل را میراث خیانت پهلوی اول و دوم به ایران برشمرد و گفت: نخستین خیانت در این قضیه متوجه رضاخان است که برای تامین اهداف انگلیسی ها در قرارداد 1316 سعدآباد، بخشی از خاک ایران به نام دشت ناامید را به افغانستان واگذار کرد. سلیمی نمین اضافه کرد: در دوران پهلوی دوم، خیانت دیگری شد و این بار با هدایت امریکایی ها، پهلوی ها برای تقویت دولت ظاهرشاه امتیازاتی به افغانستان دادند که این بار سال 51 هویدا با دستور محمدرضاشاه پای قراردادی را امضا کرد که سهم آب ایران از هیرمند را به 14 درصد کاهش می داد. وی به خاطرات اسدالله علم درباره این قرارداد اشاره کرد که در آن، وزیر وقت دربار، به صورت غیرمستقیم، شخص شاه را به دلیل امضای این قرارداد، به خیانت به ایران متهم کرده است.

دو هزار تومان دیگر با عراقچی؟

خبر دیگر اینکه،در گرماگرم اخبار مثبت دیپلماسی منطقه ای، همزمان با سفر پادشاه عمان به ایران و گمانه زنی ها درباره ابعاد این سفر،رسانه های حامی دولت روحانی بار دیگر تلاش کردند تا از قافله عقب نمانند! این جریان رسانه ای با خبرسازی پیرامون همراهی عباس عراقچی با کمال خرازی(رئیس شورای راهبردی روابط خارجی) در سفر به قطر برای شرکت در یک کنفرانس کوشید تا این رخداد را به ماجرای توافق احتمالی ارتباط دهد و از این حیث بار دیگر تعبیر حسن روحانی درباره عراقچی را بازگو کند. روحانی پیش از این گفته بود: «دیدید که تا اسم عباس عراقچی آمد از قیمت دلار دو هزار تومان کم شد!» این درحالی است که هشت سال گره زدن بازار به مذاکرات و رکورد 10 برابر شدن قیمت دلار از کارنامه دولت قبل بود.

بی انصافی یک نماینده و استقبال رسانه های معاند

دست آخر اینکه، اظهارات معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار که به تخریب دستاوردهای سیاست خارجی منجر شد، مورد سوءاستفاده بیگانگان قرار گرفت. سعیدی ضمن بستن چشم خود بر تکاپوی دولت برای بهبود وضع سیستان و بلوچستان، با یک مقایسه اشتباه، دستاوردهای سفر اخیر هیات عالی رتبه ایران به اندونزی را زیر سوال برد. وی با اشاره به کمبود نسبی امکانات درمانی در سیستان و بلوچستان، برنامه صادرات تجهیزات پزشکی و تجهیز چند بیمارستان در اندونزی که از سوی بخش خصوصی انجام می شود، را تخطئه نمود و دوگانه غلطی را مطرح کرد. طرح این دوگانه غیرواقع بینانه از تریبون مجلس، با استقبال رسانه های ضدانقلاب از جمله BBC مواجه شد و نشان می دهد که این نماینده، انصاف را در مقابل واقعیتی به نام تلاش های دولت برای توسعه سیستان و بلوچستان رعایت نکرده است.