آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۶
ایران اقتصادی: بورس و انرژی
۱۰
صنعت

چالش قیمت گذاری دستوری بر سر راه سود سازی تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ

رشد 100 درصدی سود سازی زراعتی های بورسی

هرچند گروه زراعت و خدمات وابسته به 37 نماد ثبت شده در تالارهای مختلف بورس و فرابورس یکی از پرتعدادترین گروه های معاملاتی بازار سهام شناخته می شود اما ارزش بازاری سهام موجود در این گروه به حدود 83 هزار میلیارد تومان می رسد و سهم آن از کل ارزش بازار کمتر از 0.8 درصد است.

این گروه معاملاتی به دلیل ماهیت فعالیت های خود، همواره با تقاضای سرمایه گذاری رو برو بوده و این موضوع باعث شده تا نسبت قیمت به درآمد (P/E) آن از میانگین بازار بالاتر باشد. در حال حاضر این نسبت در محدوده عدد 7/11 قرار دارد که از میانگین بازار تا حدودی بالاتر است.

آخرین آمار منتشر شده از عملکرد این شرکت ها برای سال مالی 1401 نشان می دهد، زراعتی ها تا به اینجای کار حدود 58 هزار و 400 میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کرده اند و سود خالص مجموع آنها به حدود 6 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی که در مقایسه با عملکرد سال گذشته با رشد حدود 100 درصدی روبه رو شده است.

در بررسی گروه زراعت و خدمات وابسته باید توجه داشت که شرکت های فعال در این گروه از نظر ماهیت تولید با یکدیگر تفاوت دارند و می توان فعالیت های آنها را در چهار بخش تولید مرغ و تخم مرغ (همراه با سایر طیور)، تولید محصولات باغی، تولید نهاده های دامی و دامداری و دامپروری مورد بررسی قرار داد.

کشت و صنعتی ها بالاترین رشد سودسازی را به خود اختصاص دادند

به گزارش چابک آنلاین، آمار های منتشر شده در خصوص شرکت هایی که در زمینه تولید نهاده دامی، دامداری و دامپروری فعالیت می کنند، نشان می دهد این شرکت ها توانسته اند سودسازی خود را در سال 1401 به میزان قابل توجهی افزایش دهند.میانگین رشد سودسازی این بخش از شرکت های فعال در گروه معاملاتی زراعت و خدمات وابسته به حدود 170 درصد می رسد که از سایر بخش ها بالاتر است.

افزایش تولید نهاده ها و احتساب ارزش منصفانه آنها در صورت های مالی، افزایش میزان فروش شیر خام به قیمت مصوب سال گذشته (12 هزار تومان) و افزایش میزان قیمت دام در سال گذشته از جمله عوامل مهمی بود که درآمد و سودسازی این شرکت ها را افزایش داد.

همچنین این شرکت ها طی اطلاعیه ای از دریافت مجوز برای افزایش قیمت شیرخام به 15 هزار تومان خبر داده اند که نسبت به قیمت خرید تضمینی سال قبل به میزان 25 درصد افزایش یافته است.

چالش قیمت گذاری دستوری بر سر راه سودسازی تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ

هرچند صورت های مالی شرکت های تولیدکننده مرغ و تخم مرغ نشان می دهد فعالیت های این شرکت ها تا پایان آذر ماه سال گذشته با رشد درآمد و سودسازی همراه بوده است اما با انتشار صورت های مالی عملکرد سه ماهه زمستان، سودسازی آنها بشدت کاهش یافت و برخی نمادها مانند «زماهان» نیز حتی با زیان عملیاتی و خالص روبه رو شدند؛ موضوعی که شرکت ها با انتشار اطلاعیه ای در سایت کدال دلیل آن را قیمت گذاری دستوری، افزایش هزینه های تولید و کاهش میزان فروش ذکر کردند.

بررسی ها نشان می دهد در این بازه زمانی بر اثر تغییراتی که در نرخ انواع ارز رخ داد، قیمت نهاده، جوجه یکروزه، واکسن و مکمل های غذایی و سایر نیازهای وارداتی در خطوط تولید مرغ گوشتی و تخم گذار افزایش یافته و این موضوع هزینه تولید را بشدت بالا برده است.

با توجه به موارد ذکر شده، طی روزهای گذشته شرکت های تولیدکننده مرغ و تخم مرغ موفق به اخذ مجوز افزایش قیمت های خود شده اند که تا حدودی روند درآمدی آنها را بهبود خواهد داد.