آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۶
ورزشی
۲۰
شهرآورد

مطهری و قایدی و بیرانوند و ترابی، کار بلدهای شهرآورد هستند

دربی بازها !

حامد جیرودی

هر چه به دربی پایتخت نزدیک تر می شویم، حساسیت ها درباره این بازی افزایش پیدا می کند. شهرآورد شماره 101 پایتخت که قرار است چهارشنبه پیش رو در قالب فینال جام حذفی برگزار شود و همین که یکی از دو تیم استقلال یا پرسپولیس قرار است در پایان این مسابقه جام قهرمانی را بالای سر ببرند، هیجان این دیدار را دوچندان می کند. نکته ای که در این میان وجود دارد، این است که تیمی می تواند درصد موفقیت خود را افزایش دهد که با آرامش و اطمینان بیشتری کارش را در زمین دنبال کند و برای همین به مربیان و بازیکنانی احتیاج دارد که به اصطلاح «دربی باز» باشند؛ بازیکنانی که سابقه و تجربه بازی در چنین مسابقه ای را داشته باشند و بتوانند خود و هم تیمی های شان را در زمین بهتر مدیریت کنند. در طول تاریخ 55 ساله دربی تهران، دربی بازهای زیادی وجود داشته اند که با درخشش در این مسابقه، نام خود را در تاریخ فوتبال ایران و دربی به ثبت رسانده اند. مانند زنده یاد صفر ایرانپاک که با زدن هفت گل برای پرسپولیس در دربی، بهترین گلزن این مسابقه است، زنده یاد همایون بهزادی و ایمون زاید که در دربی برای پرسپولیس هت تریک کرده اند یا امیرحسین جابری زاده بازیکن تیم تاج سابق که اولین گلزن دربی محسوب می شود. در این میان، بازیکنانی بوده اند که برای هر دو تیم هم بازی و هم گلزنی کرده اند. مثل مهدی هاشمی نسب که پس از زدن چهار گل برای پرسپولیس در چهار دربی مختلف، در انتقالی جنجالی به طور مستقیم به استقلال پیوست و این بار دروازه قرمزها را باز کرد تا لقب دربی بازترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران را به خود اختصاص دهد اما در جمع بازیکنان حال حاضر استقلال و پرسپولیس هم، بازیکنان و مربیانی هستند که بتوان لقب دربی باز را به آنها داد.

مطهری در پی گل پنجم

امیرارسلان مطهری مهاجم استقلال یکی از بازیکنانی است که راه باز کردن دروازه پرسپولیس را خوب بلد است. گیتاریست شماره 72 آبی ها، تاکنون چهار بار در دربی های 92 (دو گل)، 94 و 99 دروازه سرخ ها را باز کرده و حالا این شانس را دارد تا با عبور از هاشمی نسب، بهزادی، فرهاد مجیدی، مجتبی جباری و علی علیپور که دیگر ستاره های چهار گله لیگ هستند، به علی جباری و زنده یاد غلامحسین مظلومی برسد که با زدن پنج گل برای سرخابی ها، در رده دوم فهرست بهترین گلزنان دربی قرار دارند. ضمن اینکه حسین کلانی مهاجم سابق پرسپولیس، تنها ستاره شش گله دربی است.

4 ستاره 2 گله

در بین بازیکنان فعلی استقلال و پرسپولیس، چهار ستاره دو گله هم قرار دارند. مهدی قایدی که در دربی های 93 و 94 گل زده و امید اصلی آبی ها در این مسابقه نیز محسوب می شود. مهدی عبدی مهاجم پرسپولیس هم در دربی های 91 و 94 گل زده ولی در بازی های اخیر پرسپولیس در ترکیب اصلی این تیم قرار نداشته و احتمالا در دربی پیش رو هم فیکس نیست. گئورگی گولسیانی مدافع گرجستانی پرسپولیس در دربی 99 که بازی رفت لیگ بیست و یکم بود، دو بار با ضربه سر دروازه آبی ها را باز کرد و در این بازی هم شانس گلزنی دارد، خصوصا که او پنالتی زن اول پرسپولیس هم هست. عیسی آل کثیر هم که در دربی قبل، تک گل پیروزی بخش سرخ ها را زد و در دربی 95 هم گل زد، دیگر مهاجم دو گله پرسپولیس است که احتمال زیاد در این بازی جزو مردان اصلی تیم یحیی گل محمدی است. کارو حق وردیان، عباس مژدهی، زنده یاد ایرج سلیمانی، اسماعیل حاج رحیمی پور، مسعود مژدهی، محمود خوردبین، علی پروین، غلامرضا فتح آبادی، ادموند اختر، ادموند بزیک، محمد نوازی، علیرضا اکبرپور، علی سامره، محمود فکری، غلامرضا عنایتی، امیدرضا روانخواه، محسن خلیلی، علی کریمی، مهدی طارمی، جابر انصاری و بشار رسن دیگر بازیکنان دو گله دربی هستند و چهار بازیکن فعلی این شانس را دارند که از آنها عبور کنند و به حسن روشن، شاهرخ بیانی، صمد مرفاوی، فرشاد پیوس، صادق ورمزیاز، آرش برهانی، زنده یاد هادی نوروزی و ایمون زاید برسند که سه گل در دربی زده اند.

6 بازیکن یک گله

در بین بازیکنان فعلی دو تیم، بازیکنان یک گله هم قرار دارند. سجاد شهباززاده و امید عالیشاه در دربی 80، سروش رفیعی در دربی 85، وحید امیری در دربی 94، علی نعمتی در دربی 98 و روزبه چشمی در دربی 99، برای سرخابی ها گلزنی کرده اند. ناظم گنجاپور، جواد قراب، محمدرضا عادلخانی، جهانگیر فتاحی، هادی نراقی، محرم عاشری، سعید مراغه چیان، بهتاش فریبا، پرویز مظلومی، ناصر محمدخانی، جعفر مختاری فر، رضا عابدیان، نادر میراحمدیان، عباس سرخاب، بهزاد داداش زاده، محمد تقوی، مرتضی کرمانی مقدم، مهدی مهدوی کیا، بهنام طاهرزاده، فرد ملکیان، سهراب بختیاری زاده، افشین پیروانی، پایان رافت، بهروز رهبری فر، رضا جباری، زنده یاد علی انصاریان، یحیی گل محمدی، بهنام ابوالقاسمپور، عیسی ترائوره، سید داود سیدعباسی، حامد کاویانپور، شیث رضایی، سهراب انتظاری، پیروز قربانی، امیرحسین صادقی، مهرزاد معدنچی، زنده یاد مهرداد اولادی، علیرضا واحدی نیکبخت، علی علیزاده، مازیار زارع، عادل کلاه کج، کریم باقری، حنیف عمران زاده، اسماعیل شریفات، میلاد میداوودی، فریدون زندی، محمد نوری، جری بنگستون، رامین رضاییان، محسن مسلمان، امید ابراهیمی، فرشید اسماعیلی، علی قربانی، کاوه رضایی، سیدجلال حسینی، وریا غفوری، احمد نوراللهی، محمد دانشگر و رودی ژستد دیگر بازیکنان یک گله تاریخ دربی هستند.

بیرانوند، پشت سر رحمتی و عابدزاده

علیرضا بیرانوند دروازه بان ملی پوش پرسپولیس، یکی از بازیکنانی است که در 10 دربی، شش کلین شیت انجام داده است. بالاتر از او و در فهرست بهترین گلرهای دربی، سیدمهدی رحمتی کاپیتان و دروازه بان سابق استقلال قرار دارد که در 15 دربی، 9 کلین شیت داشت و بعد از او، احمدرضا عابدزاده قرار دارد که در 13 دربی، هشت کلین شیت داشته است. او پنج بار دروازه پرسپولیس و سه بار هم دروازه استقلال را در دربی بسته نگه داشت. حالا بیرانوند که با 18 کلین شیت در لیگ بیست و دوم، صاحب دستکش طلایی شد، این شانس را دارد که آمار خود در این فهرست را بهبود بخشد. جالب اینکه بیرانوند با مهار دو پنالتی در دربی، نام خود را در کنار وحید طالب لو و رحمتی از این نظر قرار داده است.

ترابی در تعقیب آشتیانی

یکی دیگر از ستاره های دربی پیش رو می تواند مهدی ترابی باشد؛ بازیکنی که در لیگ برتر، هشت پاس گل داد و در رده دوم بهترین پاسورهای لیگ پس از ریکاردو آلوز هافبک تراکتور قرار گرفت. یکی از پاس گل های ترابی در دربی 100 بود که به گل آل کثیر و پیروزی قرمزها منجر شد. جالب اینکه ترابی، تاکنون پنج پاس گل در دربی داده و با یک پاس گل دیگر به زنده یاد ابراهیم آشتیانی می رسد که با شش پاس گل برای پرسپولیس، بهترین پاسور دربی است.

عالیشاه در صدر کم باخت ها

یکی دیگر از رکوردداران دربی در بین بازیکنان فعلی، امید عالیشاه کاپیتان اول پرسپولیس است. او تاکنون 12 بازی بدون باخت را پشت سر گذاشته تا در صدر فهرست کم باخت ترین بازیکنان دربی قرار داشته باشد. حمید استیلی، مجتبی جباری و ترابی هم 10 بازی بدون باخت در دربی داشته اند.

برش

یحیی در فهرست بیشترین سرمربیگری دربی

نام یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس هم در فهرست کسانی است که بیشترین مربیگری را در دربی انجام داده اند. او در 10 دربی حاضر بوده و با قرار داشتن در رتبه پنجم، پایین تر از پروین (25 بازی)، زنده یاد منصور پورحیدری (18 بازی)، زدراکو رایکوف فقید (15 بازی) و امیر قلعه نویی با (14 بازی) در سرمربیگری دربی قرار دارد. این در حالی است که ریکاردو ساپینتو سرمربی پرتغالی استقلال، سومین حضورش در دربی را تجربه می کند.