آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۱
اجتماعی
۶

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با «ایران»: 104 هزار معلم وارد سیستم آموزشی کشور می شوند

گفتگو: غزل رضایی ثانی

به تازگی خبری از سوی وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه درباره جذب بیش از 72 هزار نفر معلم در سال تحصیلی جاری منتشر شد که جزئیات آن را از طریق وزارت آموزش و پرورش پیگیری کردیم. به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، علاوه بر این تعداد، حدود 32 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز جذب خواهند شد.علی فرهادی، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره فرآیند جذب معلمان در سال تحصیلی جاری در گفت وگو با «ایران» اظهار داشت: امسال بیش از 72 هزار نفر معلم به آموزش و پرورش تزریق خواهد شد. از این میزان بیش از 28 هزار نفر آنها در گروه آموزگاری، 24 هزار نفر در گروه دبیری و هنرآموزی و بیش از 19 هزار نفر در گروه کیفیت بخشی یعنی مربیان امور تربیتی، مربی تربیت بدنی و همچنین گروه مشاوره است.وی تاکید کرد: این 72 هزار نفر از طریق آزمون و ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استخدام می شوند به این شکل که چند برابر ظرفیت در مرحله آزمون کتبی که ما قبلا مفاد آن را اعلام کردیم و در سایت سازمان سنجش آموزش کشور و همچنین جهاد دانشگاهی اطلاع رسانی شده، مشخص شده است. اسامی چند برابر ظرفیت بعد از آزمون کتبی اعلام می شود. این افراد در کانون های ارزیابی در مصاحبه تخصصی همچون پزشکی، سلامت جسم و جان و گزینش عمومی شرکت می کنند. درواقع توانمندی ها و روحیات آنها برای شغل معلمی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

فرهادی گفت: بعد از این ارزیابی افراد نهایی که همان یک برابر ظرفیت خواهند بود، شناسایی می شوند و در دوره های آموزشی شرکت می کنند. این دوره های آموزشی در تابستان برگزار خواهد شد تا پیش از اینکه این افراد سر کلاس بروند، بخشی از دوره های آموزشی را گذرانده باشند و نهایتا برای اول مهر به عنوان معلم در کلاس های درس حاضر شوند.سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: این 72 هزار نفر که گفته شد کلا از طریق ماده 28 پذیرفته می شوند و دوره های آموزشی کوتاه مدت آنها توسط دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تحت عنوان پودمان برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که سهم دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای ارائه نیرو به آموزش و پرورش چقدر است، گفت: علاوه براین بیش از 72 هزار، حدود 32 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی جذب خواهیم کرد. این 32 هزار نفر دانشجو معلم هستند. بنابراین امسال با وجود 72 هزار نفر به علاوه 32 هزار نفر، مجموعا 104 هزار نفر به آمار پرسنل آموزش و پرورش اضافه خواهیم کرد. این تاریخی ترین جذب نیرو در وزارت آموزش و پرورش است که در دولت آقای رئیسی اتفاق می افتد که نشان از توجه ویژه دولت سیزدهم به نهاد مقدس تعلیم و تربیت دارد. شخص رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش با برنامه ریزی دقیق با کمک سازمان برنامه و بودجه به این عدد رسیده اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا این 104 هزار نفر کسری معلم در آموزش و پرورش را جبران می کند، گفت: به طورقطع خیر، درست است که حدود 104 هزار نفر برای مهرماه به این شرط که جذب کل افراد ماده 28 و دانشگاه فرهنگیان، به آموزش و پرورش اضافه خواهند شد ولی باید این را هم در نظر داشت که حدود 70 هزار نفر نیز بازنشسته خواهیم داشت. از طرفی یک کمبود معلم قابل توجه ناشی از تعطیلی دانشگاه فرهنگیان در سال های 92-97 داریم ولی قطعا راه های مختلفی وجود دارد که اصلی ترین آن اضافه تدریس معلمان شاغل است تا بتوانیم بخشی از نیاز را برطرف کنیم.

فرهادی اضافه کرد: همچنین می توانیم بخشی از نیاز به معلم را با ساماندهی دقیق نیرو و تعریف کلاس در حد نرم، تامین کنیم. علاوه بر آن بخشی از نیازمان را با استفاده از تدریس بازنشستگان که سال گذشته مجوز آن را از دولت گرفتیم و ان شاءالله امسال نیز این مجوز را با مساعدت دولت خواهیم گرفت، تامین می کنیم. ما به مردم، اولیا و دانش آموزان اطمینان می دهیم که برای مهرماه امسال با جذب هایی که انجام می دهیم کمبود نیرو برطرف خواهد شد.