آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۱
اجتماعی
۶

رئیس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با «ایران» اعلام کرد : تامین 70 درصد فاکتور مورد نیاز بیماران هموفیلی از تولیدات داخلی

گفتگو: محدثه جعفری

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است پس از بریدن انگشت دست با استفاده از چسب زخم و نهایتا باند برای پوشاندن جای زخم به کارتان ادامه داده اید، اما هستند افرادی که یک بریدگی کوچک می تواند زندگی شان را در معرض خطر قرار دهد. 17 آوریل مصادف با 29 فروردین ماه روز جهانی هموفیلی است. به گفته مدیر کانون هموفیلی ایران حدود 13 هزار نفر در ایران با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و بهترین روش برای درمان این بیماری ارثی، جایگزینی فاکتور انعقادی خون است تا خون به درستی لخته شود.رئیس سازمان غذاودارو در گفت و گو با «ایران» نیاز بیماران هموفیلی به داروی فاکتور 8 نوترکیب را حدود 24 هزار عدد در ماه اعلام و خاطرنشان کرد: حدود 70 درصد داروی فاکتور 8 مورد نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین می شود.دکتر سیدحیدر محمدی، با اشاره به تامین داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی گفت: اوایل سال گذشته به دلیل مشکلات ایجاد شده در تولید فاکتور 8 نوترکیب، تامین این دارو با چالش هایی مواجه شد که با ورود یک تولیدکننده جدید، در مدت کوتاهی این مشکل رفع شد و توانستیم در سال گذشته حدود 450 هزار عدد فاکتور 8 خونی را تامین کنیم.وی افزود: طی سال گذشته 339 هزار عدد فاکتور 8 نوترکیب توسط دو تولیدکننده داخل تامین و 124 هزار عدد نیز از طریق واردات تامین شد. رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص میزان نیاز کشور به این دارو گفت: حدود 40 هزار عدد از این دارو در اسفند ماه سال گذشته توزیع و میزان تامین این دارو در سال گذشته به 195 هزار عدد رسید.محمدی با اشاره به میزان تامین فاکتور 8 در سه سال گذشته، افزود: میزان تامین فاکتور 8 پلاسمایی در سال 1400، 1401 و 1402 به ترتیب 57 هزار، 83 هزار و 195 هزار عدد بوده است.

13هزار بیمار هموفیلی در کشور داریم

دکتر سعید برپروشان، مدیر کانون هموفیلی ایران، با اعلام اینکه بیماری هموفیلی حدود 17 نوع دارد، به وجود 13 هزار بیمار هموفیلی در ایران اشاره کرد و گفت: هموفیلی یک اختلال ژنتیکی نادر است که بر توانایی بدن برای تشکیل لخته خون تاثیر می گذارد و منجر به خونریزی بیش ازحد می شود. این بیماری معمولا ارثی است و از مادر به فرزند منتقل می شود.وی افزود: تامین دسترسی عادلانه به درمان و دارو یکی از مهم ترین مطالبات جامعه هموفیلی ایران بخصوص در شهرستان های کشور است. مدیرکانون هموفیلی ایران به مشکلاتی که بویژه بیماران هموفیلی زن با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت: زنان هموفیلی باید بسیار بیشتر مراقب بهداشت شخصی خود باشند. وی همچنین به تاثیر کمک از طرف خیرین اشاره کرد و افزود: برای ادامه کار درمانگاه نیاز به حمایت داریم و در حال مذاکره با بخش خصوصی و مسئولان هستیم تا بتوانیم برای حل مشکلات بیماران هموفیلی، اقدامات مناسبی را انجام دهیم و تجهیزات خود را کامل کنیم.