آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۷۵۱
دین و فلسفه
۹

خبر

دستگیری مسیحیان معترض به قحطی غزه

«وای بر شما که غذا می خورید در حالی که دیگران گرسنه اند.» این شعاری بود که دو صف از کشیشان و مردم مسیحی در ساختمان کنگره امریکا سر می دادند. آنها تا قبل از دستگیری به دست پلیس، با بازوان گره کرده بخش دریافت ناهار در سنای امریکا را مسدود و ناهار را به مدت نیم ساعت به تاخیر انداختند.

به گزارش «رلیجن نیوز»، بین 50 تا 60 معترض که خواستار آتش بس میان اسراییل و حماس و همچنین کمک به عرضه مواد غذایی در غزه بودند، روز سه شنبه 9 آوریل، در رستوران سنای امریکا دستگیر شدند. تظاهرات مسیحیان برای فلسطین آزاد پس از برگزاری مراسم عشای ربانی در محوطه کنگره شکل گرفت.

کشیش نائومی واشنگتن-لیپهرت قبل از ریاست بر مراسم عشای ربانی به معترضان گفت: «ما دشمن بی عدالتی هستیم و دولت را با امتناع از پذیرش راه و روش آن شرمنده می کنیم.»

رهبران تظاهرات گفتند که اقدام مستقیم غیرخشونت آمیز آنها از سنت کتاب مقدس سرچشمه می گیرد و به ماماهایی که فرمان فرعون برای کشتن نوزادان پسر عبری را رد کردند و حضرت عیسی که میز صرافان در معبد را واژگون کرد، اشاره کردند.

بر اساس گزارش ها، بیش از 25 کودک در غزه به دلیل عوارض ناشی از سوءتغذیه جان خود را از دست داده اند. بر همین اساس، سازمان بهداشت جهانی هشدار داده این منطقه تا ماه مه ممکن است با قحطی تمام عیار مواجه شود.

مقامات سازمان های بشردوستانه تاکنون از اسراییل خواسته اند اجازه دهد مواد غذایی بیشتری وارد غزه شود. پس از حمله هوایی ارتش اسراییل به کاروان جهانی آشپزخانه مرکزی در تاریخ اول آوریل که منجر به کشته شدن 7 امدادگر بشردوستانه شد، جو بایدن گفت که اسراییل اقدامات کافی برای محافظت از امدادگران یا غیرنظامیان انجام نداده است و از اسراییل خواست تا برای تسهیل راه های کمک بشردوستانه تلاش بیشتری کند. اما منتقدان خاطرنشان می کنند که در همان روز حمله هواپیمای بدون سرنشین به کاروان جهانی، بایدن اجازه نامه انتقال هزاران بمب به اسراییل را امضا کرده است.

تظاهرات روز سه شنبه منجر به دستگیری دومین گروه بزرگ مسیحیان معترض در ساختمان کنگره شد. پیش از این حدود 130 منونیت در ماه ژانویه به دلیل برپایی سرود و تحصن برای آتش بس غزه در ساختمان کنگره دستگیر شدند. همچنین در 18 اکتبر، بیش از 300 معترض که اکثر آنها یهودی بودند، در تظاهراتی که توسط سازمان «صدای یهودیان برای صلح» برنامه ریزی شده بود، دستگیر شدند.

نارندرا مودی و ادامه نفرت پراکنی علیه مسلمانان هند

مخالفان نارندرا مودی می گویند نخست وزیر اقلیت مسلمان را با «سخنان نفرت انگیز» و نقض قوانین انتخاباتی هدف قرار داده است.

به گزارش گاردین، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی به نفرت پراکنی علیه مسلمانان متهم شد. او در این سخنرانی مسلمانان را «نفوذی» خواند که «فرزندان زیادی» دارند و پول های مردم را که به سختی به دست آورده اند، دریافت می کنند.

اپوزیسیون مودی را متهم کرد که 200 میلیون اقلیت مسلمان هند را با نظراتی که در سخنرانی روز یکشنبه در بین رای دهندگان در راجستان مطرح کرد، «به طور آشکار» هدف قرار داده است.

هند اکنون در بحبوحه انتخابات عمومی است که در آن مودی و حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) به دنبال حضور در قدرت برای بار سوم هستند. رای گیری به صورت مرحله ای تا اوایل ژوئن ادامه خواهد داشت.

مودی در سخنرانی خود مدعی شد که دولت قبلی به رهبری حزب اصلی مخالف کنگره گفته بود: «مسلمانان حق اول بر ثروت ملت را دارند.» او سپس افزود که اگر حزب کنگره در انتخابات کنونی پیروز شود، ثروت مردم «در میان کسانی که فرزندان بیشتری دارند و در بین نفوذی ها توزیع خواهد شد.»

این اظهارات واکنش شدید مخالفان سیاسی و جامعه مدنی را برانگیخت. آنها مودی را به دامن زدن به تنش های مذهبی و گسترش توطئه های دروغین درباره مسلمانان متهم کردند. مالیکارجون خارگ، رییس حزب کنگره، مودی را به «سخنان مشوق نفرت پراکنی» و نقض قوانین انتخاباتی متهم کرد. حزب کنگره شکایتی را به کمیسیون انتخابات تسلیم کرد و مدعی شد که اظهارات «تفرقه انگیز و بدخواهانه» نخست وزیر، «یک جامعه مذهبی خاص» را هدف قرار داده و «نقض آشکار و مستقیم قوانین انتخاباتی» است.

از زمانی که «BJP» در سال 2014 با برنامه ملی هندو به قدرت رسید، به سیاست ها و لفاظی هایی متهم شده است که اقلیت ها، به ویژه مسلمانان که از سوی دولت و هندوهای راست در معرض خشونت هستند را هدف قرار می دهد. «BJP» تنها یک نامزد مسلمان دارد که در این انتخابات شرکت می کند. (دین آنلاین)