آرشیو چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۶۸
اخبار کشور
۳

اخبار ادبی و هنری

تهیه کننده «نون خ»:استفاده از بازیگران بومی بلوچستان باعث جذابیت «نون خ 5» شد

تهیه کننده مجموعه «نون خ» با بیان اینکه در فصل پنجم این سریال از بازیگران بومی سیستان و بلوچستان استفاده کردیم، گفت: ما در این فصل مجموعه بازیگران مختلفی از همه مناطق و شهرهای سیستان و بلوچستان داشتیم و سعی کردیم که از لهجه های خاص همان منطقه بهره ببریم که باعث جذابیت این مجموعه شد.

به گزارش خبرنگار کیهان، نشست خبری عوامل مجموعه تلویزیونی «نون خ 5» روز گذشته سه شنبه 11 اردیبهشت با حضور عوامل و تنی چند از بازیگران این مجموعه در جام جم برگزار شد.

مهدی فرجی تهیه کننده مجموعه تلویزیونی نون خ در این نشست خبری با اشاره به بازخوردهای بسیار خوبی که مجموعه نون خ در میان قشرهای مردم داشته و از نزدیک با مخاطبان در واحد امور مخاطبان سازمان صداوسیما ارتباط تلفنی داشته است گفت: در رابطه با پرداختن به اقوام سعی کردیم که با احترام به آنها بپردازیم و قشرهای مختلف مردم در سنین مختلف از افراد بسیار مسن و در سنین پایین هم از این مجموعه اظهار رضایت داشتند.

وی با تشکر از رئیس رسانه ملی که اجازه دادند در این مجموعه به سوژه ها و دردهای مردم و مشکلات مردم بپردازیم و ما هم تلاش کردیم که به نحو احسن و با دقت به مسائل و مشکلات مردم و قومیت ها بپردازیم.

وی با اشاره به ظرفیت های این مجموعه و استفاده از برخی دیگر از قومیت ها هم گفت: با حمایت سازمان صداوسیما قرار شد که با محوریت قوم کرد به اقوام دیگر ایران هم بپردازیم که این اتفاق از نون خ 5 رخ داد و تلاش ما این است که به همه اقوام ایرانی بپردازیم و این موارد را در دستور کار و در فصل های آینده داریم.

تهیه کننده مجموعه تلویزیونی نون خ درخصوص تولید فصل 6 نون خ گفت: الان زود است که اعلام کنیم و در حال حاضر برنامه ای در رابطه با تولید فصل 6 نون خ نداریم.

فرجی در رابطه با مصدوم شدن برخی از عوامل نون خ هم گفت: بله اتفاقاتی افتاده است و آقای سعید آقاخانی هم از ارتفاع پرت شد و آسیب به مهره های کمرش وارد شد و خوشبختانه الان حالشان خوب است و مشکلی نیست.

سردار سوری خبر داد: آغاز اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد

ریاست جانشین و دبیر قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج گفت: راهیان نور غرب و شمالغرب از 1 مرداد آغاز و تا پایان شهریور نیز ادامه دارد.

جلسه کمیته تخصصی اعزام و اسکان ستاد مرکزی راهیان نور با موضوع هماهنگی های ستادی و برنامه ریزی اجرائی اولیه اعزام و اسکان کاروان های راهیان نور غرب و شمال غرب سال 1403 و ارائه گزارش عملکرد قرارگاه های حاضر از فعالیت های ایام اوج راهیان نور با حضور سردار مجید سوری ریاست جانشین و دبیر قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج و سرهنگ پاسدار روح الله محمد حسین زاده دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست سردار سوری گفت: راهیان نور غرب و شمال غرب از 1 مرداد آغاز شده و تا پایان شهریور نیز ادامه دارد. تعداد زائرین نسبت به سال گذشته از رشد دو برابری برخوردار است، به همین دلیل باید آمادگی کامل و پشتیبانی همه جانبه داشته باشیم.

سرهنگ محمد حسین زاده در ادامه این نشست گفت: حل مشکلات زیر ساختی یادمان های جنوب کشور یکی از اولویت های اصلی است که باید با پای کار آمدن دستگاه های اجرائی انجام شود.

سی ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد

فراخوان سی ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شد.

فراخوان سی ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. مهلت ارسال آثار این جایزه تا 31 شهریورماه 1403 است. سی ودومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب های ارزشمند در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، در سه بخش تالیف، ترجمه و تصحیح که برای نخستین بار طی سال گذشته میلادی (2023) به زبان های گوناگون در کشورهای مختلف (غیر از ایران) چاپ شده است، در بهمن ماه 1403 برگزار می شود.

دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال از تمام ناشران، پدیدآورندگان و صاحب نظران دعوت می کند یک نسخه مکتوب از کتاب مورد نظر خود را برای شرکت در این دوره از جایزه به نشانی دبیرخانه و نسخه الکترونیک کتاب را نیز به پایگاه الکترونیکی جشنواره به این نشانی ارسال کنند.

بر اساس این فراخوان موضوع آثار ارسالی در بخش مطالعات اسلامی شامل کلیات، معارف اسلامی، تاریخ اسلام، رجال، اخلاق، علوم قرآنی، حدیث، ترجمه متون اسلامی، قرآن پژوهی و تفسیر، فقه و حقوق اسلامی، علم کلام، فلسفه، تصوف و عرفان، تاریخ علم در اسلام، فرهنگ و تمدن اسلامی، اقتصاد اسلامی، هنر و معماری اسلامی، مطالعات اسلامی معاصر و... و در بخش مطالعات ایرانی شامل کلیات، زبان و زبان شناسی ایرانی، مردم شناسی، تاریخ علم در ایران، شعر و ادب فارسی، تاریخ ایران، هنر و معماری ایرانی، تاریخ و تمدن ایران باستان، ترجمه آثار اندیشمندان ایرانی و... است.

بخش های کودک و نوجوان و زنان به موزه دفاع مقدس اضافه می شود

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: بخش های کودک و نوجوان و نقش زنان در دوران دفاع مقدس به این موزه اضافه می شود.

سردار سرتیپ دوم پاسدار نادر ادیبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه بخش هایی برای جوانان و نوجوانان به موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اضافه می شود تا علاوه بر افزایش جذابیت در این بخش، روحیه سلحشوری این قشر از جامعه بیشتر شود، اظهار داشت: طراحی این بخش در حال اتمام و ابزار آن خریداری شده است.

وی با بیان اینکه زنان در مواجهه با دشمن و پشتیبانی در پشت جبهه در دوران دفاع مقدس نقش زیادی ایفا کردند، افزود: یک بخش هم برای نقش زنان و نشان دادن رشادت های آنان در جنگ تحمیلی به این موزه اضافه می شود که بخش مهمی از زیرساخت ها و طراحی های این بخش آماده شده است.

سردار ادیبی افزود: یکی دیگر از ماموریت های ما حمایت از موزه بین المللی استکبارستیزی صحرای طبس است که در حال پیگیری برای تکمیل عملیات احداث آن هستیم.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تشکر از دست اندرکارانی که در دوره های مختلف در ساخت این موزه همکاری کرده اند، گفت: موزه دارای قابلیت فنی و محتوایی بسیار خوبی است و جاذبه های مختلفی در سال های مختلف در آن ایجاد شده است، چند بخش جدید هم در مجموعه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایجاد شده که پیوست جدیدی است.

سردار ادیبی خاطرنشان کرد: در موزه شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان موزه مقاومت، تلاش و مجاهدت ملت ایران در محور مقاومت و کشورهای دیگر مورد بررسی قرار می گیرد، موزه لباس سربازی هم مربوط به نقش حضرت آقا در دفاع مقدس است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای جذب جوانان به این مکان فرهنگی چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: ارتباط موثری را با نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برقرار کرده ایم تا مخاطبان موزه بیشتر شوند. مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: از طریق تالارهای موزه و برنامه های فرهنگی که در این مکان اجرا می شود، به دنبال برجسته کردن وقایع دفاع مقدس هستیم.

سردار ادیبی با بیان اینکه امسال بیشتر در زمینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس تلاش می کنیم، خاطرنشان کرد: تهران نقش بسیار مهمی در دفاع مقدس داشته است و لذا در تلاش هستیم این نقش را برجسته کنیم تا مردم بدانند تا چه حد در دفاع مقدس نقش داشته اند.

وی افزود: ما بیشتر به دنبال انجام وظیفه اصلی خود هستیم که بازنمایی درست دفاع مقدس و تبیین آن به مردم است و از اصحاب رسانه دعوت می کنم در این مکان حضور یابند و مردم را به حضور در این موزه دعوت کنند تا از محتوای مناسبی که در تالارهای هفتگانه موزه وجود دارد، بهره ببرند.