آرشیو چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۶۸
اقتصادی
۴

معاون بین الملل بانک مرکزی: استفاده از منابع ارزی آزاد شده شروع شده است

معاون بین الملل بانک مرکزی گفت: رایزنی های پولی و ارزی در عربستان جواب داد و گشایش هایی برای آزادسازی برخی منابع ارزی مسدود شده ایران در راه است.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ محسن کریمی، درباره دستاوردهای حضور در اجلاسیه بانک توسعه اسلامی اظهار داشت: در حاشیه اجلاسیه بانک توسعه اسلامی در عربستان، زمینه ای فراهم شد تا با مقامات و بانک های مرکزی کشورهای مختلف گفت وگو کنیم. در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی درخصوص گشایش هایی برای آزادسازی برخی منابع ارزی مسدود شده ایران در برخی کشورها صورت پذیرفت که در آینده اطلاع رسانی می شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در ماه های گذشته 445 میلیون یورو از بدهی های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت های جدیدی برای تامین مالی این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی گرفت.

کریمی خاطر نشان کرد: ما در ظرف چند روز گذشته توانستیم پرداخت حج عمره امسال را از محل منابع مسدودی خودمان به بانک های عربستانی منتقل کنیم و از این جهت یک نگرانی که وجود داشت برطرف شد. اما هدف اصلی در این سفر این بود که این پرداخت ها را تبدیل به یک رابطه پولی و بانکی با بانک های ذی ربط در عربستان بکنیم که برای پرداخت های عربستان به صورت پایدار تبدیل شود.

آرامش در بازار ارز

گفتنی است، اقتداری که ایران با رمز «وعده صادق» انجام داد پشتوانه ثبات اقتصادی کشور شد به طوری که در 10 روز فعال بازار ارز، دلار آزاد از دامنه 70 هزار تومان به دامنه 50 هزار تومان عقب نشینی کرد.

نوسان معاملات دلار در بازار غیررسمی طی یک ماه گذشته تشدید شده بود و اواخر فروردین ماه در بحبوحه حمله صهیونیست ها به کنسولگری ایران در دمشق به 70 هزار تومان هم رسیده بود که پس از پاسخ مقتدرانه ایران روند نزولی به خود گرفت.

قیمت دلار هرات نیز که اهمیت بالایی برای دلالان ارزی تهران دارد و کاهش و تغییرات قیمت آن بر مظنه آنها تاثیرگذار است از عصر شنبه به کانال 60 هزار تومان بازگشته بود به دامنه 50 هزار تومان عقب نشست. اگرچه نرخ دلار غیررسمی اکنون به کانال 61 هزار تومان رسیده اما به دلیل فقدان دلائل بنیادی اقتصادی، به دامنه 50 هزار تومان بازخواهد گشت.

فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی در ایام اوج نوسانات ارزی فروردین ماه، نوسان های ارزی به وجود آمده را گذرا دانست و از همه فعالان اقتصادی خواست فعالیت ها و تصمیم های خود را بر اساس واقعیت های ارزی کشور که اعلام شد اتخاذ کنند.

او با اشاره به تامین نیازهای رسمی واردات با نرخ 37 تا 40 هزار تومان، تاکید کرد: عده ای نرخ بازار غیررسمی ارز را ملاک تحلیل خود قرار می دهند و به عنوان تلاطم بازار ارز مطرح می کنند اما باید گفت هیچ نیاز کالایی قانونی در کشور وجود ندارد که با نرخ ارز غیررسمی تامین شود و در حال حاضر کسی نمی تواند ادعا کند که کالای قانونی را با نرخ ارز 60 هزار تومانی وارد کرده است و تنها کالای قاچاق با این نرخ ارز وارد کشور می شود.

دلایل مختلفی برای نوسانات ارزی اخیر می توان برشمرد، اما تاثیر اقتدار نظامی کشورمان که پایانی بر سال ها حاشیه سازی برخی افراد و رسانه ای داخلی و خارجی بود، برای فعالان بازار چشمگیر بود.