به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Camus » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Camus » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدحسین جواری *، زهرا شکری

    هدف از این نوشتار تحلیل ساختار روایی ژوناس یا هنرمند مشغول به کار، یکی از داستان های مجموعه تبعید و سلطنت، منتشر شده در سال 1975، از نویسنده فرانسوی، آلبر کاموست؛ مجموعه داستانی که آخرین اثر ادبی ویرایش شده نویسنده درزمان حیاتش است. داستان ژوناس، زندگی هنرمند نقاش پاریسی با همین نام را_ از زمان موفقیتش تا ناتوانی اش در خلق هنری و افسردگی عمیقش_ به تصویر می کشد.
    روش تحلیلی انتخاب شده برای این اثر، روش ژرار ژنت، منتقد فرانسوی ست که نقش بزرگی در پیشرفت مطالعات فرمالیست و ساختارگرایی، در ابعاد جهانی، ایفا کرده است. در این واکاوی به مطالعه سه سطح روایی ارایه شده توسط ژنت می پردازیم: زمان، وجه، صدا یا لحن که هر کدام از این سطوح به زیرشاخه هایی تقسیم می شوند؛ سطح روایی زمان به مطالعه ترتیب، تداوم و بسامد می پردازد، وجه شامل بررسی فاصله و کانونی شدگی و بالاخره صدا یا لحن در پی تحلیل زمان روایت، سطوح روایی و انواع روای هاست.

    کلید واژگان: ساختارگرایی, روایت شناسی, ژرار ژنت, ژوناس یا هنرمند مشغول به, کار کامو}
    Mohammad Hossein DJAVARI *, Zahra SHOKRI

    L’objet de cette étude porte sur la structure narratologique de Jonas ou L’artiste au travail d’Albert Camus, une nouvelle tirée d’un recueil de nouvelles intitulé L’Exil et le Royaume, la dernière œuvre littéraire éditée du vivant de l'auteur, publiée en 1957. Cette nouvelle met en scène la vie de Jonas, artiste-peintre parisien, de sa réussite jusqu’à son impuissance dans la création artistique et sa dépression profonde. La méthode d’analyse adoptée dans cette recherche est celle de Gérard Genette, critique français qui a joué un grand rôle dans l’avancée des études formalistes et structuralistes à l’échelle mondiale.Nous nous concentrerons dans notre analyse sur l’étude de trois catégories proposées par Genette: temps, mode et voix, dont chacune se subdivisent à des sous-catégories ; la première, le temps, se ramifie en ordre, durée, fréquence ; la deuxième, le mode, se répartie en distance et perspective ; et enfin la troisième, la voix, se classifie en temps de la narration, niveaux narratifs et différents types de narrateur.

    Keywords: Camus, Gérard Genette, Jonas ou L'Artiste au travail, narratologie, Structuralisme}
  • عباس فرهادنژاد*

    آلبر کامو، رمان بیگانه را در سال 1942 به چاپ رسانید. بیشتر منتقدان ادبی، این رمان را نمایش ادبی فلسفه آبسورد می دانند که پیش از آن در رساله فلسفی اسطوره سیزیف عرضه شده بود، اما بعدها و برای چاپ ترجمه انگلیسی این رمان، نویسنده مقدمه ای نوشت و در آن  به پاره ای شبهات در باره شخصیت داستان پاسخ گفت. اهمیت این مقدمه در آن است که در می یابیم که هسته اصلی رمان را تقابل میان فرد و اجتماع شکل می دهد. این موضوع در نوشته های متفکران  پیش از کامو هم به چشم می خورد. شاید بارزترین و پر معناترین کوشش برای برجسته سازی این واقعیت را در اندیشه ژان ژاک روسو بیابیم که انسان طبیعی را در تقابل با جامعه متمدن اخلاقی قرار می دهد. مقاله حاضر بر آن است تا نشان دهد که میان انسان طبیعی روسو و شخصیت اصلی رمان بیگانه، شباهت های بسیاری وجود دارد، هرچند کامو هرگز اشاره ای به این شباهت ها و یا تاثیرات نکرده است، اما می توان در رمان او حضور فیلسوف سده 18 فرانسه را آشکارا دریافت.

    کلید واژگان: کامو, روسو, آبسورد, محال, انسان طبیعی, جامعه, اخلاق}
    A.Farhadnejad *

    Since its publishing in 1942, the majority of critics have interpreted The Stranger by Albert Camus to be the manifestation of the Absurd philosophy, which was previously introduced in The Myth of Sisyphus. However, Camus later answered the disambiguation concerning the hero of his book in an introduction to this novel’s English translation. The importance of this introduction lies with the fact it gives us the first notion of how the novel centers on the confrontation of the individual and the society. This theme is also present in the previous works of writers and intellects. More specifically, it is thoroughly investigated in the works of Jean- Jaques Rousseau, where he challenges The Human in the State of Nature against the civil and moral society. In this article, we demonstrate how The Stranger’s hero, Meursault, is similar to Rousseau’s Human in the State of Nature, and although never directly mentioned by Camus, how the 18th-century philosopher can be traced in the novel.

    Keywords: Camus, Rousseau, absurd, Human in the State of nature, Society, Morality}
  • عارف دانیالی*

    هدف مقاله حاضر فهم رمان در تقابل با واقع گرایی روان شناختی است. مطالعه موردی این پژوهش، رمان بیگانه اثر آلبر کامو است: چگونه این اثر، یک رمان ضد روان شناختی است؟ در این مقاله، دریافت کوندرا از رمان و روان شناسی مفروض گرفته شده است. رمان های روان شناختی بر ضرورت علیت روانی متکی است: پیوند زدن امور پراکنده به یکدیگر یا مرتبط ساختن امور نامرتبط. انسجام پیرنگ بدون پذیرش چنین علیتی ناممکن است. برعکس، رمان بیگانه بر امور «خارج از موضوع» و «بیرون از قانون» متمرکز است: مورسو بیگانه است چون از نظام آهنین پیرنگ تبعیت نمی کند. با ظهور اگزیستانسیالیسم، رمان هم از حیث «شکل» و هم «محتوا» دچار تحول بنیادین شدند. کامو به عنوان فیلسوف اگزیستانسیالیست، بجای تحلیل شخصیت بر تحلیل موقعیت وجودی تاکید می کند. آنجا که روانشناسی به دنبال وضوح و تمایز است، رمان کامو از ابهام و توجیه ناپذیری واقعیت می گوید، در برابر پیوستگی از گسست، در برابر ثبات هویت از سیالیت و تفاوت می نویسد. رمان، قلمرو رخدادهای پیشبینی ناپذیر است؛ جایی که به تعبیر کامو «امر بی معنا/ پوچ» زندگی را به پیش می راند. روان شناسی،اما، به دنبال کشف معنا و انگیزه های عقلانی در پس امور تصادفی است. اگر روان شناسی مدعی توصیف واقعیت است، کامو هرگونه واقع گرایی را ناممکن می داند. افزون بر کاکرد سیاسی، یکی از پیامدهای عدم تقلیل رمان به روان شناسی در حوزه نقد ادبی، امتناع از ارجاع متن به عناصر برون متنی همچون زندگینامه مولف است. مساله روشن است: رمان آنچه گفتنش لازم بوده، گفته است. نیازی به دانستنی بیش از آن نیست.

    کلید واژگان: رمان, روان شناسی, علیت, واقع گرایی, اگزیستانسیالیسم, کامو, کوندرا}
    Aref Danyali *

    The main objective of this study is to understand how novel can be read against psychological reality. As a case study, this paper addresses the Novel of the Stranger by Camus. Embedded in Kundera’s reading on the linkage between psychology on novel and psychology, the main question here is that how this novel can be read as what acts against psychology. Psychological novels are framed in a psychological cause i.e. making linkages among those unrelated or discrete events. A plot coherence is not possible without acknowledging such causal relationship. Rather, the novel of the Stranger addresses “ out- of -law”and “ off-topics” issues . Meursault is a stranger as he does not follow up the rhythmic tone of plot. In existentialism era, novel made a fundamental change in its “form” and “content”. As an existentialist philosopher, Camus puts an emphasis on the existing situation/placement rather than analyzing the characters in the novel. Unlike psychology which tries to make a clarity and distinction, Camus tries to talk about ambiguities and irrational reality. A dynamic and flexible rather than monolithic and fixed identity is obvious in his work. Novel in his reading is a domain for unpredictable events. Psychology, rather, attempts to disclose meanings and rational motivations in randomly occurred events. Besides the political function, one consequence of avoiding reducing the concept of novel to psychology in literary criticism is to refer the text into out of context elements like author’s biography.

    Keywords: novel, Psychology, causality, realism, existentialism, Camus, Kundera}
  • مهرنوش کی فرخی*، الله شکر اسداللهی تجرق

    سوءتفاهم یکی از آثار چرخه ی پوچی محسوب می شود که در آن کامو انسان را به آگاهی از پوچی جهان و زندگی تراژیک انسان دعوت می کند. در این اثر، سکوت انسان بسان تسلیم و کلام نماد طغیان است. در واقع، پرسش «بودن یا نبودن» هملت به «صحبت کردن یا نکردن» بدل شده و اهمیتی کمتر از پرسش پیشین ندارد. به این ترتیب جان در سوءتفاهم با انتخاب سکوت به قتل خود توسط مادر و خواهرش تن می دهد. در واقع می توان گفت که جان با صحبت نکردن به مارتا این حق را می دهد که او را قربانی کند. به این ترتیب مشاهده می کنیم که سخن یا کلام به مثابه سلاحی است که با آن می توان در جهانی خشونت بار و سیاه از خود برای زیستن دفاع کرد. ما در این مقاله به شرح چگونگی درک پوچی جهان و بی دفاع بودن انسان در مقابل همنوعانش و همچنین نقش سکوت خدا، طبیعت و انسان در شکل گرفتن سرنوشت جان می پردازیم

    کلید واژگان: کامو, پوچی, کلام, سکوت, مادر, طبیعت}
    Mehrnoosh Keyfarokhi *, Allahshokr Assadollahi Tejaragh

    Albert Camus' Misundertsandment is one of his absurd-cycle works, in which the author invites readers to reach an awareness of the tragic condition of the human life. This play presents human beings' silence as surrender, and speech as a rebellion against it. In fact, if Hamlet's mind was occupied by the "to be or not to be" question, Camus' work presents us with a "to talk or not to talk" dilemma, which is no less that the older question. As such, discovering the sad and anxiety-inducing condition he lives in, Camus' character surrenders to being murdered by his mother and sister. In Le Misunderstandment being and not being have become speaking and remaining silent, and speaking is a weapon to defend oneself with in a dark and violent world. This paper discusses Camus' views and conceptualization of the world, the defenselessness of human beings vis-a-vis their own species, and the role of nature and humankind in the formation of fate with reference to his play.

    Keywords: Camus, absurd, silence, mother, nature}
  • محمدحسین جواری، آرزو عبدی
    موضوع جنایت همواره توجه نویسندگان را که در جستجوی پرداختن به طرح های داستانی پیچیده بوده اند، جلب نموده است. به واسطه جنایاتی که تا ابد، نه تنها برای کسانی که به قضاوت این جنایات می نشینند بلکه برای مرتکبانشان نیز غیر قابل حل می نمایند، وجه رازآلود جنایت بیشتر از پیش تقویت می یابد. دو جنایتی که در رمان بیگانه آلبر کامو و در نمایشنامه دستهای آلوده ژان-پل سارتر به وقوع می پیوندند، با قرار گرفتن در زمره این جنایات مبهم، موضوع مورد بحث این مقاله قرار می گیرند که با رویکردی تطبیقی به بررسی محرک های این دو جنایت که در بین آنان «تصادف» به عنوان مهم ترین و تعیین کننده ترین عامل ظاهر می شود، می پردازد. علاوه بر عواملی که به قتل منتهی می شوند، محاکمه و مجازاتی که در انتظار این دو جنایت شوم می باشند نیز موضوع مقایسه این مقاله قرار می گیرند. در نهایت با پرداختن به رابطه ادبیات و جنایت این مقاله با گذر از تاریخچه این رابطه به بررسی مسایل فلسفی آن خواهد پرداخت که امکان فهم این دو اثر مورد نظر را میسر خواهند ساخت.
    کلید واژگان: کامو, سارتر, بیگانه, دست های آلوده, جنایت, مرگ, تراژدی}
    Mohammad Hossein Djavari, ArÉzou Abdi
    Le thème du crime a attiré toujours l’attention des écrivains qui étaient depuis toujours à la recherche des intrigues compliquées et sophistiquées. Cette attention est renforcée de plus en plus par le biais des crimes qui restent pour jamais irrésolus non seulement pour ceux ou celles qui les jugent، mais aussi pour ceux ou celles qui les commettent. Les crimes commis dans L’Étranger d’Albert Camus et dans Les Mains sales de Jean-Paul Sartre، faisant partie de ces crimes énigmatiques، font ici l’objet d’une approche comparée au niveau des ressorts dont le «hasard» se trouve comme le plus essentiel، mais aussi au niveau du jugement et du châtiment qui attendent ces deux crimes fatals. Dans cet article، notre objectif sera d''illustrer d''abord la relation que la littérature entretient avec le crime et en passant par un petit historique de ce thème، nous nous pencherons sur les enjeux philosophiques qui nous permettront la saisie et la compréhension de ces deux œuvres en question.
    Keywords: Camus, Sartre, L'Étranger, Les Mains sales, crime, mort, tragédie}
  • قاسم رضایی، محمد جواد صافیان
    آدمی برای زیستن در جهان نیازمند دلیل است.به تعبیر دیگر «برای» چه هدفی هستیم و باید زندگی کنیم؟ اگر این «برای» نباشد، انسان از جهت دهی به فعالیت های روزمره خود ناتوان خواهد بود. اما همه سخن بر سر این است که این «برای» را از کجا می توان آورد؟ آیا این «برای» در ساختار طبیعت نهاده شده و باید آن را جستجو و کشف کرد؟ و یا اینکه این «برای» عینیتی نداشته و تنها وابسته به شخص subjective بوده و هر کس باید یک «برای» برای زندگی خود تعریف کند؟ بر این اساس این سوال قابل طرح است که آیا معنا امری فراطبیعی است و یا اینکه می توان با طرد عناصر متافیزیکی، همچنان از معناداری زندگی سخن گفت؟ آلبر کامو یکی از اندیشمندان سده بیستم است که از منظری ویژه، مسئله معنای زندگی را مطرح کرده و با منحصر ساختن زندگی در همین زیست جهان، معناداری زندگی را پذیرفته است، که در این مقاله باتوجه به نظریه اگزیستانسیالیسم و فلسفه پوچی به این موضوع پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: معنای زندگی, اضطراب, پوچی, متافیزیک, کامو}
    Ghasem Rezaei, Mohammad Javad Safian
    Human beings need a compelling reason to live. In other words, "for what" purpose arewe here and why should we live? If there is no "for", human beings will be incapable ofdoing their everyday activities and will not know how to spend their lives. However, alldiscussions are about this question: where can we access this "for"? Is this "for" placedin the nature of human beings and should we achieve this by search and exploration? Oris it that this "for" has no objectivity and is a subjective matter and every person has aunique definition of it for his life? In other words, is the meaning of life an exploratoryissue or is it independent of human beings? Or it is an issue dependent on the subjectwho should create it creatively? In case that each one of these ideas is considered, whatis the method and possibilities of such exploration or creation? An even more importantquestion which is presented in line with the previous questions is whether basicallymeaning is a supernatural issue or does it belong to a field other than life in this world?In this arena, Albert Camus is one of the 20th century scholars who presents the issue ofthe meaning of life from a particular perspective and by removing metaphysical ideasand limiting life to this world, accepts the meaningfulness of life.
    Keywords: Meaning of Life, Anxiety, Nihilism, Metaphysic, Camus}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال