فهرست مطالب

مطالعات راهبردی زنان - پیاپی 37 (پاییز 1386)

فصلنامه مطالعات راهبردی زنان
پیاپی 37 (پاییز 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/11/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 7
  • هادی فاضل صفحه 9
    یکی از احکام ثابت اسلام که همه مذاهب اسلامی بر آن اتفاق دارند. دستور رعایت حجاب برای بانوان است و از آن جا که بخش قابل توجهی از جهان اسلام را اهل تسنن، تشکیل می دهند، این مساله در تمام جهان اسلام مطرح است، در این نوشتار دیدگاه مفسران و فقهای اهل تسنن در زمینه اصل لزوم پوشش و محدوده آن با توجه به آیات، روایات و استنباط های فقها مورد بررسی قرار گرفته و دلایل و مبانی آن مطرح شده است و در ادامه به این سوال پاسخ داده شده که از منظر فقهای اهل تسنن آیا نظام اسلامی و حکومت مشروع دینی در زمینه حجاب و پدیده بی حجابی مسئولیت دارد؟ دلایل و راهکارهایی که بر بستر فقه در این زمینه می توان فرض نمود، نیز مورد بررسی قرار گرفته است، از دلایل مهم این مساله می توان به «تعزیر گناهکار»، «امر به معروف و نهی از منکر» و «حفظ شعائر مسلمان ها»، اشاره نمود.
    کلیدواژگان: پوشش، اهل تسنن، حکومت، تعزیر، عورت
  • مصطفی میرمحمدی صفحه 49
    از آن جا که در دهه های اخیر برخی کشورهای اروپایی محدودیت هایی برای پوشش زنان مسلمان وضع نموده اند، لذا تبیین حقوق اقلیت ها در حقوق بین الملل ضروری می باشد. در این مقاله به جایگاه حقوق اقلیت ها در حقوق بین الملل و محدویت هایی که بر سر راه حفظ و حمایت از حقوق اقلیت های دینی وجود دارد پرداخته شده و در پرتو اصل «عدم تبعیض» و «برابری» افراد، ماده 27 میثاق حقوق مدنی و سیاسی و آموزه «حاشیه ارزیابی» به بررسی و نقد ممنوعیت حجاب از منظر حقوق بین الملل اقلیت ها می پردازد. در نهایت برآیند مقاله این است که ممنوع دانستن حجاب نقض حقوق بشری افراد و آزادی دینی آنان است و بیشتر ناشی از فشارهای سیاسی و اجتماعی می باشد.
    کلیدواژگان: حجاب، حقوق بین الملل، اقلیت ها، برابری، عدم تبعیض
  • مسلم خلفی صفحه 75
    وجوب پوشش بدن زن نتیجه جستاری اجمالی در منابع فقهی است. ولی ژرف اندیشی و امعان نظر در ادله حجاب، مناقشاتی را در میزان و چگونگی پوشش به همراه دارد. دو سوی این مناقشات آنقدر از هم دورند که در گستره نگاه واحد نمی گنجد! از یک سو برخی معتقدند تمام بدن زن حتی دست، صورت و صدایش عورت است و از دیگر سوی برخی نگاه صادقانه به چهره زن و نماز خواندن زن، بدون روسری را جایز می دانند. جامعه زنان مسلمان به طور اخص و جوامع اسلامی به طور اعم در مواجهه با فتاوایی مانند: «المراه عوره کلها» و حرمت نظر به بیگانه حتی صورت و دست ها، به راستی با مشکل مواجه می شود، در حالی که مقتضای ضرورت، حضور زن مسلمان در جامعه و در تمام ابعاد حیات اجتماعی است. آیا نگاهی دوباره به متون فقهی و باز نگرشی درون دینی به حجاب می تواند برخی مشکلات بر سر راه جامعه زنان مسلمان را بر طرف سازد یا تنها چاره، نگاهی برون دینی به حجاب است? این نوشتار با سیری در آیات، روایات و کلمات فقها و بیان برخی استثنائات، در صدد یافتن پاسخی برای این پرسش ها می باشد.
    کلیدواژگان: زن، حجاب، قواعد، عورت، زینت، خواستگاری
  • سید حسن هاشمی صفحه 133
    در بسیاری از کشورها، حکومت برای پوشش شهروندان، مقرراتی وضع می کند که حدود آن به تناسب ارزش های حاکم بر آن جامعه متفاوت است. در ایران نیز مقررات جامعه بر اساس ارزش های اسلامی پذیرفته شده، وضع گردیده است. در اصل الزامی بودن پوشش مناسب برای شهروندان و حق دخالت دولت تردیدی نیست؛ بلکه سخن در چگونگی وضع این مقررات و روش برخورد با متخلفین است. ماده 638 ق.م.ا. و بویژه تبصره آن در خصوص بدحجابی اقدام به جرم انگاری نموده است، در این نوشتار، ضمن پرداختن به مبنای فقهی این ماده، ایرادهای وارد بر متن را مطرح نموده و سپس به نقد تبصره همین ماده که برای مقابله با معضل بدحجابی تنظیم شده است، پرداخته و در انتها پیشنهادهایی جهت اصلاح این ماده ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: بد حجابی، جرم انگاری، عفت عمومی، نقد ماده 638ق، م، ا
  • داود مهدوی زادگان صفحه 161
    حجاب اسلامی یکی از نشانه های زنان مسلمان می باشد و اهمیت آن به حدی است که یکی از مصادیق معروف و جزء شعائر اسلامی قرار گرفته، آنچه مطرح است این که آیا حکومت اسلامی حق دارد زنان مسلمان را به رعایت حجاب الزام نماید. از بررسی ها معلوم می شود حکومت نسبت به احکام اسلامی نمی تواند بی تفاوت باشد و باید مردم را به صلاح و خیر هدایت و راهنمائی نماید. در این راستا اشکالاتی مطرح است که در این نوشتار به برخی از آنها پاسخ داده می شود. مباحث مطرح شده عبارتنداز: فردی و اجتماعی بودن حکم حجاب، حوزه خصوصی و عمومی بودن احکام، امر نمودن به حجاب در روایات، مصداق معروف بودن حجاب و... است.
    کلیدواژگان: حکومت، حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، حکم فردی، حکم اجتماعی
  • محمد سروش محلاتی صفحه 193
    حجاب یک اصل فقهی و ضرورت دینی است که برای زنان مسلمان مقرر شده و استثنائاتی دارد. در این نوشتار ابتدا قاعده اولیه حجاب از دو جهت مورد بررسی قرار می گیرد.یکی از جهت مقتضای «ادله ای» که درباره اصل وجوب حجاب است و دیگری از جهت مقتضای «اصول عملیه»، که باید در موارد شک به آن رجوع شود. از آنجا که بی حجابی دارای مفسده است برخی از فقها اصل عملی در حجاب را احتیاط می دانند و برخی دیگر به اصل برائت استناد می کنند. یکی از موارد استثنا «بردگان» است که در ضمن بحث این سوال مطرح می شود که آیا حکم بردگان را می توان به خدمتکاران خانوادگی و فرزندخواندگان سرایت داد؟ مورد استثنائی دیگر، «خواجگان» است که از نظر برخی فقهاء از مصادیق «غیراولی الاربه من الرجال» شمرده می شوند و بحث درباره آنها در فقه اسلامی، هم از جهت موضوع و حکم با چالش های فراوانی روبرو است.
    کلیدواژگان: پوشش، نگاه، بردگان، خواجگان، خدمتکاران
  • جمیل ظاهری صفحه 227
  • سیدعلی اصغر سلطانی صفحه 244
|
  • Mohammad Hadi Fazel Page 9
    A stable Islamic dogma on which all Islamic schools agree is the order to women to observe hijab. Since the Sunnites form the majority of Muslims, the issue is propounded all over the Islamic world. The paper studies the positions of Sunnite exegetes and jurisprudents towards the necessity of hijab and its limits on the basis of Quranic verses, traditions, and their own inferences. Afterwards, the paper tries to answer the question whether an Islamic government or a legitimate religious government has any responsibility to enforce hijab and ban hijablessness in the view of Sunnite jurisprudents. Arguments and strategies which can be postulated on the basis of Sunnite jurisprudence are also considered in the paper. Among the most important arguments are “punishment of the guilty”, “enforcement of the good and prohibition of the evil”, and “preservation of Islamic rituals.”
    Keywords: hijab, the Sunnites, government, punishment, genitals
  • Seyyed Mostafa Mirmohammadi Page 49
    Since in the recent decades some European countries made restrictions for Muslim women wearing hijab, it is necessary to explain minority rights in the international law. Thus, this paper deals with the status of minority rights in the international law and the existing barriers for religious minorities to maintain their rights. And in the light of the principle of “non-prohibition” and “equality” of individuals, article 27 of the International Covenant on Civil and Political Rights, and “doctrine of margin of evaluation” the paper critically evaluates the prohibition of hijab in the view of international minority rights law. Finally, the paper concludes that prohibition of hijab is a breach of individuals’ human rights and their religious freedom, which is because of social and political pressures.
    Keywords: hijab, international law, minorities, equality, non, discrimination
  • Muslim Khalafi Page 75
    Women’s being obliged to cover their bodies results from an overall enquiry into jurisprudential sources. However, a deep thinking over the testimonies for hijab shows there are controversies about the limits and manners of hijab. The two extremes of these controversies are too far away from each other to be considered in a single perspective. On the one hand, some believe all parts of a woman’s body, including hands, face, and even her voice, should be covered; on the other hand, others believe a sincere look at a woman’s face and her saying prayer without a head cover are allowed. The former belief may result in social problems for women and Islamic societies whereas it is necessary for the Muslim women to have an active participation in the social life. Now the question is whether reviewing jurisprudential texts and approaching the issue from inside the religion can solve some of the problems Muslim women are facing or not. The paper tries to answer some of these questions, referring to Quranic verses, traditions, and words from jurisprudents.
    Keywords: woman, hijab, rules, genitals, ornaments, proposal
  • Seyyed Hasan Hashemi Page 133
    In many countries governments legislate laws for their citizens’ manner of wearing clothes the limits of which may vary according to the values dominant in their societies. In Iran, too, such regulations are made on the basis of established Islamic values. There is no doubt in the necessity of an appropriate type of hijab for the citizens and the government’s right to interfere in the issue; however, what is at issue here is how these regulations are made and the law breakers are treated. Article 638 of the Iranian Civil Law and specifically its rider to the unacceptable forms of hijab consider these unacceptable forms of hijab as crime. Referring to the jurisprudential foundations of the article, the paper puts forward some drawbacks in the article and criticizes the rider to this article which was codified to confront the problem of unacceptable forms of hijab. Finally, suggestions are proposed to improve this article.
    Keywords: unacceptable forms of hijab, crime, public dignity, criticism of article 638 of the Iranian penal Law
  • Davood Mahdavizadegan Page 161
    Islamic hijab is a sign of Muslim women and is so important that it is considered as an established indication of Islamic rituals. What is at issue here is whether Islamic government can force Muslim women to wear hijab. Studies suggest that Islamic government should not be indifferent towards Islamic laws and should direct people towards the good. However, there are problems in this regard which this paper tries to address. Some of the issues put forward here are hijab’s being an individual and social precept, precepts’ relationship with public or private sphere, hijab in traditions, hijab’s being an instance of the good, etc.
    Keywords: government, hijab, enforcement of the good, prohibition of the evil, individual precept, social precept
  • Mohammad Soroosh Mahallati Page 193
    Hijab is a jurisprudential principle and a religious necessity proposed for Muslim women, though it has exceptions too. In this paper, first, the primary principle of hijab is studied from two aspects: one, the advisability of the arguments for the obligation of hijab; two, the advisability of practical principles to which one has to refer when in doubt. Since disregarding hijab results in corruption, some jurisprudents consider the practical principle as a discretion whereas others rely on the principle of barā’a [distance]. An exception is the case of slaves and the question is whether one can consider the slaves as servants and adopted children. Another exception is the case of emasculated men, which is very controversial among jurisprudents.
    Keywords: cover, look, slaves, emasculated men, servants