فهرست مطالب

ماهنامه معرفت
سال بیست و دوم شماره 3 (پیاپی 186، خرداد 1392)

  • سبک زندگی اسلامی
  • تاریخ انتشار: 1392/04/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اولویت های تحقق سبک زندگی اسلامی / در گفت وگو با آیت الله علامه محمدتقی مصباح
    صفحات 5-14
    این گفت وگو در حاشیه همایش «سبک زندگی اسلامی» که در تاریخ 19 بهمن ماه 1391 در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره برگزار گردیده انجام شده است. سوالاتی از این دست که به راستی مفهوم سبک زندگی چیست؟ نفش حوزه های علمیه در تدوین و طراحی نقشه راه تحقق سبک زندگی اسلامی چیست؟ وظیفه نهادهای اجتماعی و حکومتی در تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه چیست؟ نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه چیست؟ چگونه باید سبک زندگی اسلامی را در جامعه اسلامی نهادینه ساخت؟
    در محضر علامه مصباح پاسخ این سوالات را پی می گیریم.
    کلیدواژگان: سبک زندگی اسلامی، نظام ارزشی اسلام، سبک زندگی
  • رسانه ملی و سبک زندگی / در گفت وگو با دکتر سیدحسین شرف الدین
    صفحات 15-21
    سبک زندگی، از جمله مفاهیم رایج در علوم اجتماعی است که در مقام معرفی برخی از واقعیت های فرهنگی جامعه به کار می رود. تلقی «سبک» به عنوان شیوه، الگو، آیین، راه و رسم، نظم، قاعده و به تعبیر برخی داستان زندگی در فرایندهای جاری و پویش های مکرر و تجدیدشونده، با فضای فرهنگی و اندیشه ای جامعه ما تناسب بیشتری دارد.
    سبک در مقام تحقق امری ترجیحی، تعینی، تجربی، تراکمی، نهادینه، تاریخی و میان نسلی است. در مقام استقرار و برای نسل هایی که بدان ارجاع می دهند، ماهیت قاعده ای، هنجاری، توصیه ای و مناسکی دارد. در سطح فردی و روان شناختی، گاه از آن به منش، تیپ روانی و شخصیتی و عادت واره تعبیر می شود. در هر جامعه، معمولا تنوعی از سبک ها و خرده سبک ها به اعتبارات مختلف رواج دارد. برخی سبک ها به دلیل عمومیت و ارجاع جمعی، کلان الگو شمرده می شوند. مفهوم سبک به لحاظ گسترده معنا، تقریبا همه عناصر و مولفه های عینی و نمادین را دربر می گیرد، اگرچه غالبا به جلوه های رفتاری و نمودهای عینی تقلیل یافته و تعریف می شود.
    امروزه رسانه های جمعی، یکی از مجاری مهم و در مواردی بی بدیل، در فرایند انتقال، تثبیت، تغییر، توجیه و حتی تولید سبک های زندگی شمرده می شوند و این گفت وگو به این موضوع می پردازد.
    کلیدواژگان: سبک، رسانه، هنجار، الگو، عادت واره، فرهنگ، جامعه پذیری
  • هادی حسن دوست فرخانی، امید رضایی، داوود حسن دوست فرخانی صفحات 23-35
    امروزه متناسب با پیشرفت و تحول در حوزه های مختلف و گذار جوامع از شکل سنتی به مدرن، شاهد شکل گیری سبک های جدید زندگی هستیم. سبک زندگی، درواقع، شکل دهنده هویت گروهی و اجتماعی افراد است. تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه در جامعه ما صورت گرفته است توجه کمی به باورها و ارزش های فرهنگی برخاسته از مکتب اسلام داشته و صرفا به بیان نظریه های غربی در این حوزه و ذکر عوامل موثر بر آن اکتفا کرده اند. ازاین رو، در این مقاله با مبنا قرار دادن روش تحقیق کیفی از نوع تحلیلی توصیفی، و با هدف بررسی الگوی آرمانی سبک زندگی از منظر مذهب اسلام و خاصه مکتب تشیع، بر آن شدیم تا ابتدا با بررسی دقیق نظریه های مربوط، سه شاخصه اصلی سبک زندگی (الگوی رفتار، مدیریت بدن و الگوی مصرف) را برداشت کرده و در ادامه، در ارتباط با هر مقوله، گزاره هایی را که بیان کننده دیدگاه مکتب اسلام باشد بیان نماییم. در پایان پس از جمع بندی و نتیجه گیری مطالب، یافته ها حاکی از لزوم جامعه پذیری و نهادینه کردن الگوی سبک زندگی اسلامی در جهت شکل دادن به ساختار نگرشی نسل جوان بر این مبنا بود.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، مکتب اسلام، سلامت اجتماعی، جامعه شناسی فرهنگ
  • اکبر ساجدی صفحات 37-50
    غم و شادی از مهم ترین احساسات طبیعی انسان است که باید با مدیریت صحیح، بجا و به اندازه ابراز شود. ازاین رو، مدیریت احساسات و هیجانات در انسان ضروری است. باید دید که با چه شیوه ای می توان غم و شادی را به نحو اعتدال گرایانه ای مدیریت نمود؟ آیا قرآن به عنوان برنامه ای که ضامن سعادت دنیوی و اخروی انسان هاست، در این زمینه شیوه ای ارائه نکرده است؟
    در این پژوهش، با روش تحلیلی توصیفی به دنبال دستیابی به شیوه قرآن در مدیریت غم و شادی هستیم. با مراجعه به آیات قرآن، تفاسیر و پژوهش های انجام شده درباره این موضوع، معلوم گردید: قرآن بستر مدیریت اعتدال گرایانه ای را در غم و شادی برای مخاطبان خود فراهم نموده است. مدیریت مزبور بر دو ساحت غیرمجزا استوار است: «نگاه توحیدی به غم و شادی» و «کنترل غم و شادی».
    از نظر قرآن، انسان باید در هر حال و به ویژه در زمان تهییج احساساتی مثل غم و شادی، خدا را در نظر گرفته و در سایه این توجه، حالات روحی خود را کنترل نماید. ارمغان مدیریت قرآنی غم، «صبر و امیدواری» است، و ثمره مدیریت قرآنی شادی، «شکر و سپاس گزاری از درگاه ربوبی». از منظر قرآن، عدم مدیریت غم چیزی جز «یاس و ناامیدی»، و ترک مدیریت شادی جز به «کبر و غرور» نمی انجامد.
    کلیدواژگان: غم و شادی در قرآن، مدیریت غم و شادی در قرآن، اعتدال در غم و شادی
  • محمد فولادی صفحات 51-70
    «سبک زندگی اسلامی» از جمله واژگانی است که اولین بار توسط رهبر فرزانه انقلاب وارد ادبیات ما شد و به سرعت به موضوع مهم، کلیدی و پربسامد تبدیل شد. اینکه رفتار ما برگرفته از بینش ها، باورها، جهان بینی، گرایش ها و نوع نگاه ما به جهان هستی است، و اینکه سبک و شیوه رفتار ما در حیات فردی و جمعی، متاثر از ارزش ها و هنجارهای حاکم بر محیط پیرامون و جامعه است، امری بدیهی است. اما در اسلام، جامعه دینی چه جامعه ای است؟ شاکله آن کدام است؟ دارای چه شاخصه هایی است؟ چه ارزش ها و هنجارهایی باید بر آن حاکم باشد؟ همچنین، انسان در این جامعه دینی دارای چه مشخصاتی است، چه نوع باور، اندیشه و رفتاری از او در جامعه اسلامی انتظار می رود؟
    این مقاله، با رویکرد نظری و تحلیلی و کاوش در متون دینی، درصدد پاسخ به سوالات فوق برآمده است. مهم ترین یافته این نوشتار این است که باید بپذیریم بسیاری از مشکلات زندگی ما، ناشی از دوری ما از سبک زندگی اسلامی و معارف ناب قرآن و اهل بیت علیهم السلام است و تنها راه رستن از مشکلات زندگی، تغییر نوع نگاه به زندگی است.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، جامعه دینی، انسان دینی، خدامحوری، اخلاق مداری
  • محبوبه جوکار صفحات 71-85
    حیا به عنوان موهبتی الهی، از مهم ترین عوامل حفظ و بقای عفت عمومی جامعه است که در همه ادیان آسمانی، مورد تاکید قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی این موضوع است که آموزه های اسلامی چه شیوه هایی را برای تقویت حیا در افراد توصیه نموده تا با محور قرار دادن آنها، جامعه اسلامی از مفاسد و انحرافات جنسی مصونیت یابد؟ روش این پژوهش، توصیفی تحلیلی است که سعی نموده با محور قرار دادن آیات و روایات موجود درباره حیا، عفاف و نیز حریم روابط زن و مرد نامحرم و تحلیل و بررسی آنها، به الگوی تقویت حیا در سبک زندگی اسلامی دست یابد. از نتایج مهم این تحقیق آن است که تقویت حیا به عنوان زیربنای عفاف و حجاب نیازمند دو رکن اساسی است: رکن اول آن، که اصلی تر و زیربنای رکن دیگر نیز هست، تربیت صحیح جنسی فرزندان در خانواده است و رکن دوم، رعایت حریم ها در جامعه و توجه به توصیه های دینی در این باب است که در متن مقاله به آنها اشاره خواهد شد.
    کلیدواژگان: حیا، عفاف، سبک زندگی، تربیت جنسی، مراقبت جنسی، اختلاط، تبرج
  • رسول حامدنیا صفحات 87-98
    امروزه شاهد گسترش رشته های ورزشی و اقبال مردم به ورزش می باشیم. میلیون ها نفر به امر ورزش مشغولند و میلیون ها نفر علاقه مند به رویدادهای ورزشی اند. با توجه به اهمیت تبیین مولفه های سبک زندگی اسلامی، این سوال مطرح می شود که اسلام نسبت به ورزش و ورزشکار چه دیدگاهی دارد؟ این مقاله می کوشد در حد بضاعت خود با استفاده از آیات و روایات به پاسخ این سوال بپردازد. در این نوشتار به روش تحلیلی توصیفی انواع ورزش هایی که در متون دینی مطرح شده مورد بررسی قرار می گیرد و اهمیت ورزش از جنبه های گوناگون بیان می شود. در ادامه، ویژگی های ورزشکار مسلمان و بایدها و نبایدهای اخلاقی در این زمینه مطرح می گردد.
    کلیدواژگان: اخلاق، ورزش، ورزشکار، بایدهای اخلاقی، نبایدهای اخلاقی، جوانمردی، دوپینگ
  • محمد زارعی توپخانه صفحات 99-113
    پژوهش حاضر درصدد بررسی ساختار توزیع قدرت در خانواده از منظر متون اسلامی است و به مقایسه این ساختار با نظریات ساختار قدرت در خانواده از دیدگاه منابع روان شناسی و جامعه شناسی می پردازد. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی، منابع روان شناسی و جامعه شناسی را مورد مطالعه قرار می دهد و نظریات و رویکردهای مطرح را ذکر می نماید. در ادامه، می کوشد با استناد به آیات و روایات و نظریات متخصصان اسلامی، الگوی ساختار قدرت در خانواده را از منظر متون اسلامی استخراج نماید. نتایج حکایت از آن دارد که الگوی ساختار قدرت از منظر متون اسلامی، الگوی پدر مرکزی دموکراتیک است که با تبیینی چند علتی (عوامل زیستی، روان شناختی و اقتصادی)، نقش های جنسیتی را برجسته می نماید. این الگو با رویکرد سیستمی خانواده در روان شناسی و کارکردگرایی در جامعه شناسی همسویی دارد.
    کلیدواژگان: ساختار قدرت، خانواده، قوام، جنسیت، متون اسلامی
|
  • The Priorities in Realizing an Islamic Lifestyle / In an Interview with Ayatollah 'Allamah Misbah
    Pages 5-14
    This interview was carried out as a side event of a conference on "Islamic Lifestyle", which was held in Imam Khomeini Educational and Research Institute in Bahman, 19, 1391 (February, 7, 2013). We wished to expound 'Allamah Misbah's view concerning a number of questions like: what is the real meaning of lifestyle? What is the role of Hawza (seminaries) in making road map for the realization of Islamic lifestyle? What is the duty of social and governmental institutions in realizing an Islamic lifestyle in the society? What is the role of the High Council of Cultural Revolution in this regard? How should an Islamic lifestyle be institutionalized in the Islamic society?
    Keywords: Islamic lifestyle
  • National Media and Lifestyle / In an Interview with Dr. Sayyed Hussein Sharaf al-Din
    Pages 15-21
    Lifestyle is one of the concepts common in social sciences which is used to clarify some of the cultural realities of society. Considering "style" as a mode, model, way, method, order, rule and, as some put it, story of life in the ongoing processes and repeated and recyclable dynamics is more compatible with the cultural and intellectual atmosphere of our society. Realization of style is an experimental, historical and intergenerational question. Its establishment has normative, recommendatory and ritual nature. Individually and psychologically, it is sometimes called character, psychological and personality type, and habitus. Taking into account different considerations, a variety of styles and micro-styles are usually found in every society. Some styles are considered macro-styles because their generality and collective reference. Regarding its area of meaning, the term style covers nearly all objective and symbolic elements and components in terms of meaning scope although it is often reduced to and defined as behavioral manifestations and objective symbols.Today, the media are considered as one of the important and, in some cases, unique channel of the process of transmission, stabilization, transformation, justification, and even production of lifestyles. This interview is concerened with this issue.
    Keywords: style, the media, norm, model, habitus, culture, socialization
  • Hadi Hassandoost Farkhani, Omid Rezaii, Davood Hassandoost Farkhani Pages 23-35
    Today, we witness the formation of new lifestyles corresponding to the progress and development that take place in different fields, and transformation of societie's from traditional types to modern one. In fact, lifestyle forms individual's collective and social identity. The research works conducted in our society so far in this field have paid little attention to the cultural beliefs and values resulted from the school of Islam, and have only deemed it sufficient to elaborate on the western theories on this subject and mention factors influencing it. Therefore, the present paper tries to bring out three main parameters of lifestyle (model of behavior, management of body, and model of consumption) and study their relationships with those propositions which reflect the view of Islam by carefully analyzing the relevant theories. This qualitative research in which an analytical-descriptive method is used seeks to study the ideal model of lifestyle in the view of Islam, especially shiism. Finally, the paper summarizes the discussion and has a conclusion is made. The research findings indicate the necessity of the socialization and institutionalization of the model of Islamic lifestyle in order to frame young generation's attitudinal structure on this basis.
    Keywords: lifestyle, school of Islam, social well, being, sociology of culture
  • Akbar Sajedi Pages 37-50
    Joy and sorrow are among the most important human natural feelings which ought to be expressed moderately and with correct and proper management. Therefore, it is necessary to manage human feelings and emotions. Some questions arise here such as: how can joy and sorrow be moderated? Has the Quran, as a program which guarantees men's felicity in this and the other worldl, not provided a method in this regard? The present research tries to find the method presented by Quran for managing joy and sorrow. A review of Quranic verses, Quran's commentaries, and the studies conducted on the issue indicates that the Holy Quran provides its audience with a context to manage their joy and sorrow moderately. This management is based on two interrelated spheres: "a monotheistic look to sorrow and joy", and "control of sorrow and joy". According to the Quran, man should always remember God, especially when incited such feelings as sorrow and joy are heightened, and control them in the light of this remembrance of God. Quranic management of sorrow will lead to "patience and hopefulness", and Quranic management of joy will lead to showing "gratefulness and thankfulness towards God". If sorrow is not managed, the result will be nothing but "hopelessness and despair"; and if joy is not managed, the result will be nothing but "arrogance and pride".
    Keywords: sorrow, joy in the Quran, management of sorrow, joy, moderation in sorrow, joy
  • Mohammad Fuladi Pages 51-70
    The term "Islamic lifestyle" was first introduced into our literature by the sage Leader of Islamic Revolution and has rapidly become an important, key and frequently used term. Obviously, our behavior is based on our insights, beliefs, worldview, attitudes and the way we look at the universe, and our way of conduct in personal and social life is influenced by the of norms prevailing the environment and society. But some questions arise like: what are the characteristics of a religious society in Islam? What is it like? What are its parameters? What values and norms should dominate it? And what characteristics does man have in this religious society? What kind of belief, thought and behavior are expected from man? Using a theoretical-analytical approach and exploring religious texts, the present paper tries to answer the questions mentioned above.
    Keywords: lifestyle, religious society, religious man, God, orientation, moral, centeredness
  • Mahbubeh Jokar Pages 71-85
    As a divine grace, modesty is approved by all divine religions, and it is one the most important factors of preservation and constancy of general chastity of society. The present paper aims at investigating the methods which Islamic doctrines recommended for the promotion of the modesty of individuals in order to safeguard the Islamic society against sexual deviations and corruptions by giving special attention to these methods. Using a descriptive-analytical method, the present paper tries to identify the model for promoting modesty in Islamic lifestyle by citing evidence from Quranic verses and available traditions on modesty, chastity, and limits of the relationship between non-mahram men and women, and elaborating on them. The main research findings indicate that promoting modesty as the basis of chastity and Hijab (covering) requires two basic elements: the first of which is more basic forms the basis of the other and provides the children in the family with correct sexual education, and the other one is to observe the limits of the society and attend to the religious recommendations in this regard, which is to be dealt with in the text of paper.
    Keywords: modesty, chastity, lifestyle, sexual education, sexual control, mixing between non, mahram men, women, showing one's bodily beauty (ostentation)
  • Rasul Hamedniya Pages 87-98
    Today, the world witnesses the expansion of sports and people's inclination towards sport. Millions of people do sports and millions of them have special interest in sport events. Regarding the importance of expounding the components of Islamic lifestyle, this question may be raised: what is the view of Islam about sport and sportsman? Referring to a number of Quranic verses and traditions, the present paper tries to answer this question as far as possible, underlines the sorts of sports mentioned in religious texts, and elaborates on the importance of sport on different aspects. Then it mentions the characteristics of a Muslim sportsman and moral ought tos and ought not tos in this regard.
    Keywords: ethics, sport, sportsman, moral ought tos, moral ought not tos, chivalrousness, duping
  • Mohammad Zarei Toopkhaneh Pages 99-113
    The present research tries to study the structure of power distribution among family members in the view of Islamic texts and contrast it with the theories on this subject in psychological and sociological sources. Using a descriptive-analytical method, this research studies psychological and sociological sources and elaborates on relevant theories and approaches. Then it tries to extract the model of power structure among family members from in view of Islamic texts by referring to Quranic verses, traditions and Muslim expert's theories. The research findings indicate that according to Islamic texts the model of power structure is a patriarchal democratic model which highlights gender roles through a multi-factor explanation (environmental, psychological, and economic factors). This model is in line with the systemic approach to family in the psychology and functionalism in the sociology.
    Keywords: power structure, family, consistency, gender, Islamic texts