فهرست مطالب
ماهنامه معرفت
سال بیست و ششم شماره 3 (پیاپی 234، خرداد 1396)
- کلام
- تاریخ انتشار: 1396/04/15
- تعداد عناوین: 9
-
-
صفحه 5این مقال شرحی است بر کلام امیرمومنان علی علی هالسلام در باب ویژگی شیعیان واقعی و بیاعتنایی آنان به دنیا. باورمندی انسان به اینکه برای خواسته های انسان مرزی وجود دارد و آزاد نیست که هر چیزی را از هر راهی به دست آورد، ریشه در نوع شناخت و نگرش انسان به هستی دارد. بدون نگرش هستیشناسانه توحیدی، نمیتوان کسی را قانع کرد کاری انجام دهد و یا از انجام آن خودداری کند. مکتب لیبرالیسم بر این جهانبینی مبتنی است که زندگی انسان در دنیا خلاصه میشود، با مرگ طومار زندگی انسان بسته میشود؛ لذا همه لذایذ انسان در دنیا خلاصه میشود و او باید همه همت خویش را نهایت لذت از منافع دنیوی به کار گیرد، اما در جهانبینی الهی، زندگی در دنیا خلاصه نمیشود، سرای جاودانه مقصد نهایی بشر است و بهشت جاودان در انتظار او. در این جهانبینی، رویگردانی از لذایذ گذرای دنیایی، برای نیل به سعادت جاودانه امری پسندیده است. ازاینرو، افراد زرنگ و موفق، کسانی هستند که به دنیا اعتنایی ندارند و به آن دل نمیسپرند؛ جانشان مجلای نور الهی است.کلیدواژگان: دنیا، معرفت توحیدی، جهان بینی مادی، زهد
-
صفحه 15کمالطلبی را میتوان هدف نهایی انسان دانست، گرچه در تعیین مصداق، ممکن است خطاهایی صورت پذیرد. با توجه به اینکه میل به کمال ذاتی انسان است، اندیشمندان در طول تاریخ، ویژگی هایی برای انسان کامل ذکر کردهاند. این تحقیق درصدد تبیین و تطبیق دیدگاه علامه طباطبائی و شهید مطهری در خصوص انسان کامل است. روش پژوهش توصیفی بوده و با توجه به بررسی تطبیقی نظرات، از تحلیل محتوا استفاده شده است.
یافته ها حکایت از این دارد که انسان کامل انسانی دارای ارزشهایی مانند: عبادت، خدمت به خلق و آزادی است که همه در او به صورت هماهنگ رشد کرده و رشد هرکدام از این ارزشها به حد اعلا رسیده است. در فرایند تحقیق، آنچه به دست آمده هماهنگی و هماوایی بین نظرات این دو اندیشمند در زمینه انسان کامل است، گرچه در تعیین مصداق «انسان کامل»، امکان شناخت و نوع نگاه به او، اختلافنظر است.کلیدواژگان: انسان کامل، علامه طباطبائی، مرتضی مطهری، انسان شناسی، انسان، روح، کمال، حیات طیبه -
صفحه 33تفسیر قضا و قدر الهی، اقسام قضا و قدر، صفت ذاتی یا فعلی بودن آنها و ارتباط قضا و قدر با مسئله «بداء» همواره از مسائل مطرح بوده و ارتباط آن از یکسو، با مسائل حوزه خداشناسی، و از سوی دیگر، با مسائل حوزه انسانشناسی، بر ظرافت آن افزوده است. در نظام فلسفی میرداماد، تفسیر نسبتا جامعی برای قضا و قدر ارائه شده است. قضا و قدر در اندیشه میرداماد دارای دو قسم علمی و عینی است. «قضای علمی»، علم الهی به اشیاست، از آن حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو جمعی و وحدانی و اجمالی. «قضای عینی» وجود عینی موجودات در عالم دهر است. «قدر علمی» علم الهی به اشیاست، از این حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو تفصیلی و متکثر و تدریجی. «قدر عینی» وجود خارجی حوادث و کائنات در ظرف عالم ماده است. این نوشتار با هدف تفسیر قضا و قدر در اندیشه میرداماد، با روش توصیفی تحلیلی، این مسئله و ارتباط آن با مسئله بداء را تبیین کرده است.کلیدواژگان: قضا، قدر، بداء، سرمد، دهر، زمان، میرداماد
-
صفحه 49اندیشمندان اسلامی درباره سهم انسان در ایجاد افعالش، آراء متفاوتی ارائه دادهاند. از متکلمان اسلامی، معتزله قایل به تفویضاند و جبریان اختیار انسان را نفی میکنند، اما اشاعره نظریه «کسب» را ابداع کردهاند. در مقاله حاضر، با تحقیق در کتابها و مقالات کلامی، به انگیزه اشاعره برای بیان نظریه «کسب» و مهمترین ادله عقلی و نقلی ایشان اشاره و عدم کفایت ادلهشان اثبات شده است. همچنین تقریرات مختلف اشاعره از کسب، تبیین و نقد و بررسی گردیده است. اما افزون بر آنکه ادله اشاعره در اثبات مدعای ایشان ناکافی است، تقریرهای متعددشان از کسب نیز مفهوم صحیحی به دست نمیدهد. ازاینرو، نظریه «کسب» اسمی است بدون مسمای صحیح. در نتیجه، تلاش اشاعره برای مقابله با جبر به نتیجه نرسید؛ زیرا بازگشت نظریه «کسب» به نظریه «جبر» است. ازاینرو، همه اشکالاتی که متوجه جبریه است، بر کسبیه نیز وارد است، مگر برخی از اشاعره مانند جوینی و تفتازانی که تقریر ایشان از کسب به نظریه امامیه (الامر بین الامرین) بازمیگردد.کلیدواژگان: اشاعره، نظریه کسب، جبر، اختیار
-
صفحه 67تکفیر از آن دست مسائلی است که هیچگاه از میان امت اسلامی رخت برنبسته است. در این میان، گاه و بیگاه مکتب تشیع هم متهم به تکفیری بودن گردیده است. از جمله کسانی که به صورت منظم و در قالب یک کتاب این اتهام را بر شیعه وارد ساخته، عبدالملک شافعی است. برای بررسی تاثیرهای مخرب این اتهام بر سیمای مکتب تشیع در میان اهلسنت و نیز نقش تخریبی آن در وحدت امت اسلام، این پژوهش صورت گرفته است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، به سراغ روایات محل استناد رفته و با دستهبندی آنها نشان داده که تنها عده قلیلی از منتسبان اهلسنت (نواصب) از نظرگاه شیعه، خارج از اسلام دانسته شدهاند و عامه اهلسنت از نظر شیعیان مسلمان هستند.کلیدواژگان: اسلام، شیعه، اهل بیت علیهم السلام، تکفیر، اهل سنت
-
صفحه 83مفهومشناسی منحصر به فرد «سلفیه جهادی» از مفهوم «تکفیر» و سعی در توسعه مصادیق آن، ریشه در تفسیر خاص از مفاهیم «ایمان»، «کفر» و مسائل مطرح در ذیل آنها دارد. یکی از مهمترین تلاشهای سلفیه در تقویت آراء افراطیشان، سعی در انتساب آراء این جریان به علمای بزرگ اهلسنت همچون ابوالثناء آلوسی است. لیکن با تطبیق منهج آلوسی بر مبانی سلفیه در مسئله «تکفیر»، تضاد اصولی وی با این جریان آشکار میگردد. آلوسی بر خلاف سلفیه و در موافقت با مکتب کلامی اشاعره، مفهوم «ایمان» را به «نفس تصدیق» معنا کرده و زیادت و نقصان ایمان را نیز به تصدیق نسبت میدهد. وی در ادامه مخالفت با جریان سلفیگری، جزئیت عمل در تحقق اصل ایمان را انکار کرده و فرعیت اعمال در مفهوم «ایمان» را عین باور سلف صالح معرفی نموده است. وی به شدت از توسعه مصادیق «تکفیر» در بین علمای اهلسنت انتقاد کرده، و تلاش دارد تفاسیر تکفیری ارائهشده از آیات را توجیه کند. آلوسی در جهت تایید روش ضدتکفیری خود، اصل «عذر به جهل» و «تاویل» را با معرفی شروط و موانع آن میپذیرد. تمییز دادن بین تکفیر «معین» و «مطلق» و تقسیم «کفر» به دو نوع کفر «اعتقادی» و «عملی» را میتوان نمادهای دیگری از تضاد آلوسی با سلفیه در حوزه تنقیح مفهوم «تکفیر» برشمرد. مقاله حاضر با روش تحلیلی توصیفی به موضوع میپردازد.کلیدواژگان: آلوسی، سلفیه، تکفیر، ایمان، کفر، بررسی تطبیقی
-
صفحه 99سیدقطب ازجمله متفکرانی است که به کلامی بودن مسئله حکومت دینی اعتقاد دارد و میکوشد مبانی کلامی حکومت دینی را از منظر روایات و آیات قرآن بیان کند. وی معتقد است: حق حکومت کردن و وضع قوانین در جامعه اختصاص به خداوند دارد و اگر جامعه بر اساس این قوانین اداره نشود دچار جاهلیت است. سیدقطب تنها راه نجات از جاهلیت را برپایی حکومت دینی و اجرای قوانین الهی در جامعه میداند. وی معتقد است: بر اساس این مبانی کلامی، مشروعیت حکومت دینی در صورتی حاصل میشود که حاکم آن بر اساس آراء مردم انتخاب شود. با بررسی مبانی کلامی، که سیدقطب در زمینه حکومت دینی بیان کرده است، مشخص میشود که نظریه وی در زمینه مشروعیت سیاسی حکومت دینی با مبانی کلامی مقبول وی متناسب نیست. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی به دنبال بررسی رابطه مبانی کلامی سیدقطب در زمینه حکومت دینی با نظریه وی درباره مشروعیت حکومت دینی است.کلیدواژگان: حکومت دینی، سیدقطب، مشروعیت سیاسی حکومت، مبانی کلامی
-
صفحه 113«مشروعیت» از جمله مسائلی است که همه نظامهای سیاسی در مواجهه با آن قرار گرفته و باید پاسخی مناسب برای آن داشته باشند. نظام سیاسی اسلام در مواجهه با مسئله «مشروعیت»، ضمن طرح نظریه «مشروعیت الهی»، سایر نظریه های مشروعیت را به چالش میکشد. نکته مهم آنکه نظریه «مشروعیت الهی» مبتنی بر «نگرش توحیدی» است و از طریق لوازمات و استلزامات «آموزه توحید» استنباط میگردد. این امر متوقف بر آن است که آموزه توحید را از حالت انتزاعی و تجریدی، که در علم کلام از آن بحث میشود، رهانیده و بهمثابه آموزه کاربردی بدان نگریسته شود. این پژوهش، که به صورت توصیفی تحلیلی صورت گرفته، بر آن است که با استفاده از استلزامات سیاسی آموزه «توحید»، ضمن اثبات نظریه «مشروعیت الهی»، نظریه های «مشروعیت مردمی» و «مشروعیت دوگانه» را نقد و ارزیابی کند.کلیدواژگان: توحید، مشروعیت الهی، مشروعیت مردمی، مشروعیت دوگانه
-
صفحه 125
-
Page 5The present paper focuses on the words of Amir al-Muminnan (AS) regarding the characteristics of real Shiites and their disregard for this world. Mans belief in the fact that there is a boundary for human desires and his being not free to get whatever he wants by any means is rooted in the type of his knowledge of and attitude towards the universe. Without having an ontological monotheistic outlook on life, one cannot persuade others to do something or not do it. Liberalism is based on the world view that human life ends in this world and his life concludes with death. Therefore, all mans pleasures end in this world and he should make the most of his life and enjoy worldly pleasures. According to divine world view, mans life does not end in this world; an eternal abode is his ultimate destination and an everlasting life in heaven awaits him. Man has to forgo transient worldly pleasures in order to ensure everlasting bliss in the hereafter. Hence, clever and successful people do not concern themselves about this world and do not become attached to it. The souls of these people are lit up with theophany of divine light.Keywords: this world, monotheistic knowledge, material world view, asceticism
-
Page 15Perfectionism can be considered as the ultimate goal of mankind, although there may be some errors in interpreting its meaning. Since man has natural inclination towards perfection, the question of the characteristics of the perfect man has been the special concern of thinkers throughout history. This research seeks to compare the views of Allameh Tabatabai and Martyr Motahhari about the perfect man. In this research a descriptive method is used, and a comparative study of the two scholars, s views through content analysis is made. The findings suggest that the perfect man has such values as worshipping, readiness to serve others and freedom, all of which have grown within him harmoniously, and the growth of each of these values has reached its climax. The results show that there is agreement between these two thinkers about the perfect man and some disagreement about the way of understanding the meaning of "the perfect man", the possibility of knowing him and attitude towards him.Keywords: the perfect man, Allameh Tabatabai, Morteza Motahari, anthropology, man, spirit, perfection, agreeable life
-
Page 33Expounding the question of divine fate and destiny, their various kinds, their being essential or active and their relationship with the issue of Bada always been the subject of speculation and inquiry. Its relationship with the theological issues on the one hand, and with the anthropological issues on the other hand, have added to its complexity. Mirdamads philosophical system provides a relatively conclusive demonstration of fate and destiny. According to Mirdamad, there are two kinds of fate and destiny: scientific and objective. "scientific fate" is the divine knowledge of things, in the sense that it is efficient cause in a collective, Unitarian and undifferentiated way. "Objective fate" is the objective existence of beings in the universe. " scientific destiny" is the divine knowledge of things, in the sense that it is efficient cause in a differentiated, multiple and gradual way. "Objective destiny" is the external existence of incidents and the universe within the material world. Using a descriptive- analytical method, this paper seeks to expound the question of fate and destiny from Mirdamad's perspective and address this issue and its relationship with Bada.Keywords: fate, destiny, Bada, everlasting existence, the age, time, Mirdamad
-
Page 49Concerning man's role in the actions he performs, Islamic scholars have presented different opinions. Among Muslim theologians, the Mutazilites believe in mans free will, whereas determinists reject the idea of man's free will. As for the Asharites, they have developed the theory of "Kasb". Resting on theological books and texts, the present study touches on the Asharite's motivation for presenting the theory of "Kasb", and their most important rational and traditional arguments and proves that their arguments are not convincing. Also, different expositions made by Asharites about "Kasb" are explained and criticized. However, the Asharite's arguments are not convincing and cannot support their claims and their multiple expositions do not provide a precise idea about "Kasb". Hence, the name given the theory of "Kasb" is not consistent with its content. Consequently, the Asharite's efforts to confront determinism have been futile, because the theory of "Kasb" has been categorized as a theory of "determinism". As a result, all the criticism directed to the followers of determinism are levelled at the proponents of the theory of Kasb, with the exception of some Asharites, such as Jovini and Taftazani, whose expositions of Kasb are consistent with the Imamiyah theory which says: it is neither determinism nor free will but something between the two.Keywords: Asharites, the theory of Kasb, determinism, free will
-
Page 67Takfir is among the issues that has been the special concern of Muslim for a long time Ummah. Shiism has been accused of having a Takfiri nature. In many places in his book, Abdul Malik Shafei charges the Shia of being Takfiri. This research seeks to investigate the destructive effects of this charge, for example; the negative impression it leaves on the Sunnis about Shiism, and the detrimental effect it has on the unity of the Muslim Ummah. Using a descriptive-analytical method, this paper refers to a number of authentic traditions, and categorizing these traditions, it shows that the Shia exclude from Islam only a few Sunnis who are referred to as Nawsib (anti-Shiites) and consider most Sunnis as Muslims.Keywords: Islam, Shia, Ahlul-Bayt (as), Takfir, Sunnis
-
Page 83Jihadi Salafis unique definition of the concept of "Takfir"(accusing others of unbelief) and the attempts to spread it are rooted in the limited conceptual understanding of "faith", "unbelief" and the issues relating to them. One of the major efforts of Salafis efforts to reinforce their extreme views is attributing their ideas to great Sunni scholars, such as Abu al-Thana al-Alusi. However, when we compare Alusis ideology about Takfir with that of Salafism, we find that there is a basic contradiction between the two. Contrary to Salafism, Alusi, like Asharite theological school defines "faith" as "the very assent (tasdiq)" and attributes the strength and weakness of faith to assent. Expressing his determined opposition to the Salafi movement, he denies the particularity of action in the realization of the principle of faith and considers the marginality of action in the concept of "faith" as the very belief to which early pious Muslims adhered. He strongly criticizes the innumerable instances of "Takfir" among Sunni scholars and tries by citing evidence from the Quran, to point out the Takfiri interpretations presented by the Salafis. In order to confirm his hardline stance against Takfiri approach, Alusi establishes the principle of " using ignorance as an excuse " and "hermeneutics" while highlighting its conditions and legal impediments. Making a distinction between the type of "certain" Takfir and "absolute" Takfir and dividing "unbelief" into two kinds: "doctrinal" and "practical" are other examples of Alusis disagreement with Salafism about framing the concept of "Takfir". The present paper seeks to expound this subject and uses a descriptive- analytical method.Keywords: Alushi, Salafism, Takfir, belief, unbelief, comparative study
-
Page 99Seyyed Qutob is among the thinkers who believe in the theological nature of the idea of religious government and tries to elucidate the theological principles of religious rule according to the traditions and Quranic verses. He believes that the right to form a government and lay down laws according to which the community affairs are run belongs to God, and if society is not governed according to these laws, people will live in ignorance. Seyyed Qutob argues that the only way of safeguarding the society from ignorance is establishing a religious government and adopting divine laws. He holds that, according to these theological foundations, the religious government cannot be considered legitimate unless the ruler is popularly elected. When we go through the theological foundations proposed by Seyyed Qutob relating to religious government, we find that his theory about the political legitimacy of religious government does not conform with his sound theological foundations. Using a descriptive- analytical method, this paper seeks to investigate the relationship between Seyyed Qutob's theological foundations for religious government and his theory about the legitimacy of religious government.Keywords: religious government, Seyyed Qutob, government's political legitimacy, theological foundations
-
Page 113"Legitimacy" is among the problems with which all political systems are faced and to which they should give an appropriate response. Concerning the issue of "legitimacy", the theory of "divine legitimacy" proposed by the Islamic political system represents a challenge to the other theories about legitimacy. It is necessary to note that the theory of "divine legitimacy" is based on a "monotheistic view" and it derives its inspiration from the properties of the "doctrine of monotheism. Therefore, the doctrine of monotheism should not be considered to have an abstractive entity; it should rather be viewed as an applied doctrine. Using a descriptive-analytic method, this study seeks to prove the theory of "divine legitimacy" and criticize the theories of "popular legitimacy" and "dual legitimacy" by referring to the political properties of the "doctrine of monotheism.Keywords: monotheism, divine legitimacy, popular support, dual legitimacy