فهرست مطالب

نشریه پژوهش ادبیات معاصر جهان
سال هفدهم شماره 3 (پیاپی 67، پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/17
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فاضل اسدی امجد*، پریوش اسماعیلی صفحات 5-19
    تاکنون منتقدان و صاحبنظران بسیاری سبک هندی را از جنبه های مختلف قابل مقایسه و حتی بسیار مشابه سبک باروک در اروپای قرن هفدهم بر شمرده اند که تقریبا معاصر سبک هندی محسوب می شود. در این راستا مطالعاتی نیز در حیطه مقایسه تطبیقی بین برخی شاعران ایرانی و مکتب باروک صورت پذیرفته است. در این پژوهش، صائب تبریزی به عنوان نماینده تمام عیار سبک هندی برای مطالعه انتخاب شده است. مقاله حاضر، غزلیات صائب تبریزی را از دیدگاه باروک مورد بررسی قرار می دهد. نویسندگان مقاله بدون منطبق شمردن شعر صائب با تمامیت مکتب باروک سعی کرده اند با تحلیلی ساختاری، شباهت شعر صائب را با برخی ویژگی های تقریبا منحصر به فرد سبک باروک، یعنی صحنه نمایش و بازی نور و تاریکی مورد بررسی قرار داده و رویکرد باروکی شعر وی را تببین نمایند.
    کلیدواژگان: باروک، سبک هندی، صائب تبریزی، ادغام نور و تاریکی، استعاره بعید، صحنه نمایش
  • ابراهیم محمدی*، عفت فارغ، عبدالرحیم حقدادی صفحات 21-35
    تقسیم بندی انواع رمان با توجه به ملاک ها و مولفه های متعدد و متنوعی چون محتوا، ساختار، زمان، مکان، شخصیت و غیره، (یا برجستگی و محوریت یافتن یکی از آن ها) انجام می شود. یکی از همین مولفه ها (محتوا) به رمان هایی که به طور جدی به نفت و مسائل پیرامون آن توجه کرده اند، تشخص خاصی بخشیده است؛ به گونه ای که می توان گفت دارای استقلال نسبی اند و نمی توان آن ها را به طور قطع ذیل انواع شناخته شده رمان قرار داد و شاید بتوان عنوان جدیدی برای این نوع رمان ها برگزید. نگارندگان، در این تحقیق می کوشند، با تکیه بر «نظریه رمان» و قواعد تعریف انواع رمان، پس از تحلیل و بررسی رمان عشق در روزگار نفت (الحب فی زمن النفط) نوال السعداوی، گونه ای از رمان، به عنوان «رمان نفت» را به عنوان گونه ای مستقل، معرفی کنند و بر اساس نظریه های رمان، از آن تعریفی ارائه دهند. از این پژوهش چنین برمی آید که آثار دربرگیرنده مولفه هایی چون نفت و مسائل و پیامدهای مربوط به آن، می توانند ذیل عنوان «رمان نفت» قرار گیرند.
    کلیدواژگان: نظریه رمان، نوع شناسی رمان، رمان نفت، نوال السعداوی، عشق در روزگار نفت
  • زهره رامین*، محمد جواد بختیاری صفحات 37-54
    ادبیات تطبیقی از شاخه های مهم ادبیات در دنیای امروزی است که می توان گفت سابقه ای به نسبت طولانی دارد. مطالعه تطبیقی آثار نویسندگان و شاعران در میان فرهنگ ها و کشور های مختلف می تواند نقش راه گشایی در بررسی تاثیر عقاید و افکار فرهنگ های گوناگون بر یکدیگر داشته باشد. سهراب سپهری از شاعران برجسته معاصر ایران و ویلیام وردزورث که در زمره پایه گذاران شعر رمانتیک در انگلستان بود، در این بررسی تطبیقی واکاوی شده اند. به کارگیری برخی از اصول رمانتیسم یکی از وجوه مشترک شعری سهراب سپهری و ویلیام وردزورث است. این پژوهش بر چند فرضیه بنیادین مکتب رمانتیک استوار است: 1- نوستالژی طبیعت و کودکی 2- توجه به فضاهای مبهم و ناشناخته و حضور مرگ 3- انسان گرایی، فردیت و خویشتن نگری و پدیداری مفهوم پیامبر- شاعر 4- علاقه به زادگاه. دستاورد علمی این پژوهش نشانگر این آنست که مجموعه عوامل یاد شده پیرامون مبانی مکتب رمانتیک، به صورتی بارز در آثار این دو شاعر بازتاب یافته است، بنابرین می توان اشعار سپهری را نیز در ردیف اشعار وردزورث، و ایشان را شعرای رمانتیک بسیار نزدیک به هم به شمار آورد.
    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، هشت کتاب، سهراب سپهری، رمانتیسم، ویلیام وردزورث
  • احد مهروند* صفحات 55-73
    پژوهش حاضر، خوانشی مبتنی بر نظریه های پسااستعماری و استعمارزدایی از نمایشنامه جزئیات اثر سوزان گلاسپل است. این نمایشنامه، همواره با خوانشی فمینیستی مورد بررسی قرار گرفته است. کاربرد نظریه های پسااستعماری در این اثر، چالش برانگیز و مورد مناقشه است؛ چرا که نه موضوع نمایشنامه، نه مکان و نه شخصیت ها هیچ کدام مصداق بارزی از ادبیات استعماری به شمار نمی روند. این مقاله، بر آن است اثبات کند، علی رغم تفاوت های مطالعات فمینیستی با پسااستعماری، می توان با در نظر گرفتن نقاط مشترک بین آن ها، از نظریه های پسا استعماری، مانند جمع ناشناس آلبر ممی، سلب انسانیت امه فرنان دیوید سزر، نزاکت حیله گر هومی بابا، نظریه خشونت فانون و میمون دلالت گر گیتس بهره برد، طوری که نه تنها با خوانش های فمینستی نمایشنامه، در تعارض نباشد بلکه حتی جنبه های پنهان اثر را به خواننده به وضوح آشکار کند. همچنین، این پژوهش از نظریه کوه یخی همینگوی بهره برده است تا اهمیت جزئیات را در نمایشنامه یاد شده اثبات کند.
    کلیدواژگان: جمع ناشناس، سلب انسانیت، نزاکت حیله گر، میمون دلالت گر، نظریه کوه یخی، گلاسپل، جزئیات
  • مریم حیدری فرد*، پیام عباسی صفحات 75-82
    یکی از عناصری که مقایسه دو اثر ارثیه ایرانی نوشته اکبر رادی و باغ وحش شیشه ای نوشته تنسی ویلیامز را، با وجود تفاوت اساسی در پیرنگ، ممکن می سازد، نوع شخصیت پردازی آن هاست. این مقاله بر این باور است که تام در باغ وحش شیشه ای جنبه های شخصیتی متفاوتی دارد که هر یک از این جنبه ها، در نمایشنامه ارثیه ایرانی نمود بیشتری یافته و در قالب شخصیتی مجزا خود را نمایان ساخته است. این مقاله سعی بر آن دارد تا ابعاد شخصیتی تام را در جریان نمایش بررسی کرده و به نمود این تحولات در قالب شخصیت های ارثیه ایرانی بپردازد. در واقع می توان این طور بیان کرد که شخصیت پردازی تام به نوعی برایند این سه شخصیت نمایشنامه رادی است. عوامل تاثیرگذار بر تحولات در ساختار خانواده در عصر مدرن و گذار آن از قالبی سنتی به شکلی جدید را می توان در شخصیت پردازی آثار مشاهده کرد. این مقاله تلاش دارد تا با بررسی تطبیقی شخصیت پردازی دو نمایشنامه بر اساس مکتب آمریکایی، تصویر دقیق تری از انسان مدرن در واکنش به شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر عصر مدرن را در دو اثر با فرهنگ های متفاوت ارائه دهد.
    کلیدواژگان: شخصیت پردازی، شرایط اجتماعی، باغ وحش شیشه ای، ارثیهایرانی، اکبر رادی، تنسی ویلیامز، مکتب آمریکایی
  • نرجس خدایی* صفحات 91-108
    در آلمان و در آستانه قرن بیست و یکم، زنان نویسنده توانمندی پا به گستره فعالیت ادبی نهادند که مهارت آن ها در بازنمایی معضلات فردی، بحران های اجتماعی و روحیات نسل خویش موجب شگفتی منتقدان ادبی شد. این جستار به معرفی متون سه بانوی نویسنده ای می پردازد که در آثار خود، وجوه متفاوت زندگی مدرن را به شیوه های مبتکرانه ای بازتاب داده و با استقبال فراوان محافل ادبی و رسانه های فرهنگی روبرو شده اند. روایت های منتخب در بافت گفتمان های مختلف ادبی و فلسفی، و به ویژه با عنایت به رویکردهای «پاپ» و «پست مدرن» مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند. افزون بر آن، ویژگی ها و نکات تفارق آثار منتخب با «ادبیات فمینیستی» دهه هفتاد قرن بیستم که در ستیز با ساختارها و الگوهای مردسالارانه پدید آمده بود، مورد توجه قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: ادبیات زنان، پسامدرن، ادبیات پاپ، روابط ناپایدار اجتماعی، ابتذال، کالاوارگی
  • بهرام زینالی*، روح انگیز قلیزاده صفحات 109-121
    موضوع جوانان قرن نوزدهم روسیه در آثار بیشتر نویسندگان، جایگاه ویژه ای داشت. زندگی و طرز تفکر آن ها با دیگران متفاوت بود. آنان ایده ها و شیوه های متفاوتی داشتند. تسلط شان به علوم مختلف، توانایی در سخنوری، شعر و ادب، جنگاوری و سبک زندگی اشرافی در آن ها به خوبی نمایان بود. اما از سویی، با دیگر اشراف زمان خود تفاوت عمده و بزرگی داشتند. زندگی روزمره و پوچ، تجملات، مجالس و محافل اشرافی، تنها احساسی که برای آن ها به ارمغان می آورد، احساس پوچی، سردرگمی، یاس و اندوه بود. آن ها خواستار ایجاد تغییرات و تحولات عظیم در درون خود و جامعه بودند. اما راه رسیدن به این هدف، برای آن ها غریب و ناآشنا بود. ایده ها و آرمان های آن ها برای اطرافیان قابل درک نبود و توسط جامعه و اطرافیان پس زده می شدند. از این رو، بررسی شیوه تفکر آن ها، مورد توجه و اهمیت نویسندگان قرن نوزدهم واقع گشت و محور اصلی آثار آن ها قرار گرفت. در اصطلاح ادبی روسیه به اینگونه اشراف «آدم زیادی» گفته می شد. در این مقاله سعی خواهد شد با مقایسه این گونه ادبی در آثار پوشکین و گانچاروف، تفاوت دیدگاه ها و سبک زندگی آن ها واکاوی شود. زندگی قهرمانان هر دو داستان، گویای جهان بینی و الگوهای ذهنی هر دو نویسنده می باشد. در این راستا، سعی خواهد شد با ارائه توصیفی، ظاهر و شخصیت هر دو قهرمان، خواننده با مقایسه فضای توصیف شده و سنجش موقعیت زندگی آن ها به تفاوت ها و تمایزات آن ها پی ببرد.
    کلیدواژگان: پوشکین، آنگین، گانچاروف، آدویف، آدم زیادی
  • علی فیض الهی* صفحات 123-139
    ادبیات تطبیقی به عنوان شاخه ای از مطالعات ادبی به شمار می رود که هدف آن مقایسه آثار یک ادبیات با دیگر آثار ادبی می باشد. با توجه به گرایش هایی که اخیرا این شاخه ادبی پیدا کرده یعنی قطب تاریخی و قطب نظری، بنابراین نیاز به مطالعات جدید در زمینه های دیگر روز به روز بیشتر احساس می شود که یکی از این زمینه ها مطالعات ترجمه و زمینه های وام گیری و وام دهی است و نیز بررسی تاثیرپذیری ادبیات از یکدیگر می باشد. قدمت ادبیات تطبیقی در اسپانیا به قرن 11 میلادی و یا حتی پیش تر از آن یعنی به زمان حمله اعراب به اسپانیا در قرن هفتم باز می گردد. ولی قرن یازدهم از آن جهت حائز اهمیت است که از یک سو ادبیات نوشتاری اسپانیا بوجود آمد و از سوی دیگر اولین آثار به زبان کاستیلا (زبان فعلی اسپانیا) توسط اولین شاعر اسپانیایی یعنی گونزالو د برسئو به رشته تحریر درآمد و اولین مطالعات ادبیات تطبیقی در اسپانیا با آمیخته شدن ادبیات عرب (و فارسی) با ادبیات اسپانیا بوجود آمد. در این مقاله سعی شده ضمن گردآوری متون مختلف در زبان اسپانیایی که تحت تاثیر ادبیات فارسی بوجود آمده اند با استفاده از روش تجزیه و تحلیل و بار معنایی برخی از صورت های ساخت واژی در فارسی و اسپانیایی، به اثبات نظریه تاثیر و وام گیری ادبیات اسپانیایی از ادبیات فارسی در این زبان پرداخت، ضمن این که از زبان عربی نیز به عنوان زبان عامل و واسطه نیز هرجا که نیاز بوده استفاده شده است.
    کلیدواژگان: جایگزینی، ادبیات تطبیقی، اندلس، اسپانیای اسلامی، ادبیات فارسی
  • زهرا جان نثاری لادانی* صفحات 141-156
    مطالعه حاضر درباره جایگاه و رابطه سنت و مدرنیته، تقابل و تضاد، و یا به هم آمیختگی آن ها در گونه داستان کوتاه ایرانی است. برای این منظور شش داستان کوتاه از مجموعه بشنو از وی چون حکایت می کند، انتخاب شده است. این داستان ها عبارتند از: «باغ فرخلقا»، «آیینه سنگی مادربزرگ»، «کنیزو»، «اسرار مرگ میرزا ابوالحسن خان حکیم»، «در پشت آن مه»، و «شازده کوچولو» که به ترتیب توسط شهرنوش پارسی پور، منصور کوشان، منیرو روانی پور، امیرحسن چهلتن، اصغر عبداللهی، و جعفر مدرس صادقی به نگارش درآمده اند. در این داستان ها، برهم کنش سنت و مدرنیته در جامعه ایرانی در قالب مضامین زیر نمودار می شود: جایگاه زن مدرن در جامعه سنتی، تضادهای نسل زنان مدرن و زنان سنتی، انحراف اخلاقی در جامعه مردسالار در حرکت به سمت مدرنیته، سکوت و جنون زنان، و خودشیفتگی و خمودگی زن به عنوان موجودی با هویت مسخ شده در زندگی متاثر از مدرنیته. گزینش این داستان ها بر اساس جدید بودن و همخوانی شان با رویکردهای ذیل انجام گرفته است. نگارنده در نظر دارد تا با رویکردهای فمینیستی و ساختارشکنی، این داستان ها را بررسی و به ارزیابی نحوه کاربرد سنت و مدرنیته در آن ها بپردازد. هدف از انجام این مطالعه، اثبات وجود کنش و برهمکنش میان سنت و مدرنیته در داستان های کوتاه انتخاب شده است. به بیان دیگر، نگارنده در صدد اثبات این حقیقت است که برخی از داستان های کوتاه ایرانی معاصر قادر به نمایاندن مدرنیته صرف و نادیده گرفتن سنت به طور کامل نیستند.
    کلیدواژگان: سنت، مدرنیته، داستان کوتاه، نقد فمینیستی، ساختارشکنی، فرهنگ ایرانی
  • وفا یزدان منش* صفحات 157-176
    در نیمه دوم سده نوزدهم میلادی، واقع گرایی جایگزین داستان های تخیلی در ادبیات اردو شد. خردگرایی نهضت علی گر و هدفمندیش برای اصلاح، منجر به تحول ادبیات داستانی شد. نذیراحمد و عبدالحلیم شرر، دو نویسنده پیشتاز این نهضت، از پشگامان رمان پرداز اردو به شمار می روند. پنداشت های آیینی و کاربست پنداری آن در رمان هایشان نمایان است. آن ها برای نخستین بار به نقش زن در خانواده و جامعه می پردازند. نذیراحمد، دلزده از غرب، عواقب غربزدگی را هشدار می دهد؛ فریبکاری خرافات و باورهای غلط دینی را نفی می کند. شرر با رمان های تاریخی، اسطوره های اسلامی را به عنوان الگو معرفی می کند و از فریبکاری فرقه های ساختگی می گوید. رتن نات سرشار، فردی هندو، به خوبی با آداب و رسوم مسلمان ها آشناست و زندگی و باورهای آن ها را در قالب تلفیقی رمان و داستان با جزییات نگاری وصف می کند. در این مقاله سعی بر آن است تا به تاثرات برگرفته از فرهنگ اروپا در آثار سه رمان نویس پرداخته شود؛ زیرا تنوع در آثار آن ها منجر به غنی شدن خشت بنای رمان در ادبیات اردو شده است.
    کلیدواژگان: رمان، نذیراحمد، شرر، سرشار، شخصیت، فن
|
  • Fazel Asadi Amjad*, Parivash Esmaeili Pages 5-19
    To date، the Indian style of poetry has been known by many scholars and literary critics as comparable to the European baroque in the seventeenth century، to which it is almost contemporaneous. Consequently، many comparative studies can be found which have focused on the affinities between Persian poetry and the baroque school. In the present research، Sa''ib Tabrizi، who is acclaimed as the sole representative of the Indian style، has been selected for investigating his verses from a baroque perspective. Far from presenting Sa''ib as completely identifiable with the baroque in its entirety، by utilizing a structural analysis، the authors have tried to investigate some of the unique properties of the baroque، theatricality and chiaroscuro، in Sa''ib''s sonnets.
    Keywords: Baroque, Indian Style, Saib Tabrizi, Chiaroscuro, Theatricality
  • Ebrahim Mohammadi*, Effat Fareq, Abdolrahim Haghdadi Pages 21-35
    Scholars have divided novels into various types based on different criteria including content، structure، place، etc. Some novels have been written with the key topic of oil and its relevant issues، thus having a special autonomy which bans them to be placed under the novel category. Therefore، a new name should be chosen for these novels، something which seems forgotten in novel categorization. Using the theroy of the novel and its defining principles، this research tries to introduce a novel type called “Petroleum Novel” to the readers after conducting an analysis of the novel Alhobo fi Zaman-e Naft by Nawal El Saadawi in Arabic.. The results suggest that the novels covering such elements as oil and its relevant outcomes should be placed under the title “Petroleum Novel”.
    Keywords: Novel Theory, Typology of Novel, Petroleum Novel, Nawal El Saadawi, Alhobo fi Zaman, e Naft
  • Zohreh Ramin*, Mohammad Javad Bakhtiari Pages 37-54
    Comparative literature is an important area of literary studies with a long history. The comparative study of writers and poets can shed light on the impact of various thoughts among different cultures. Sohrab Sepehri، as one of the eminent contemporary poets of Iran، and William Wordsworth، one of the founders of Romantic poetry in England are chosen for this research. The employment of some Romantic concepts are among the common poetical aspects of Sepehri and Wordsworth. This research is based on the following basic principles of Romanticism: Nature and childhood nostalgia، ambiguous locations and، death wish،، individualism and self image and the notion of poet- prophet، and the love of birthplace and country. The current research demonstrates that all of the above mentioned Romantic elements، central to Wordsworth، are also observable in Sepehri’s work. thus bringign the two poets extremely close in terms of the employment of Romantic concepts.
    Keywords: Comparative Literature, Hasht Ketab, Soharb Sepehri, Romanticism, William Wordsworth
  • Ahad Mehrvand* Pages 55-73
    The current research examines the role of Postcolonial and Decolonization Theories in the study of Susan Glaspell’s Trifles، which has always been interpreted through feminism. Application of Postcolonial theories to this work is controversial; since neither the subject of the play، nor the setting، nor the characters can be regarded as an instance of postcolonial literature. This paper proves that despite the differences between Postcolonial and Feminist theories، it is possible to use those postcolonial theories that raise similar issues with those of the feminist theories، namely Memmi’s anonymous collectivity، Césaire’s thingification، Bhabha’s sly civility، Fanon’s Postcolonial Theory of Violence، and Gates on signifying monkey، in such a sense that it not only consistent with the feminist readings، but also reveals to the reader the hidden aspects of the play. In order to remark the significant role trifles play in the play، Ernest Hemingway’s Iceberg Theory will be employed.
    Keywords: Anonymous Collectivity, Thingification, Sly Civility, Signifying Monkey, Iceberg Theory, Glaspell, Trifles
  • Maryam Heydari Fard*, Pyeaam Abbasi Pages 75-82
    Characterization is a significant element which makes the comparative study of Akbar Radi’s The Persian Heritage and Tennessee Williams’ The Glass Menagerie، possible. The authors of this paper believe that Tom in The Glass Menagerie has different aspects of characterization which can be found in the form of different characters in Radi’s The Persian Heritage. This study is an attempt to analyze Tom’s character and his roles in the play، and trace his changing roles in the form of Jalil، Azim and Javad in The Persian Heritage. It is arguable that Tom’s characterization can be taken as a resultant of the three mentioned characters of Radi’s play. What affects such characterization and developments can best be studied in the drastic change that the structure of family has experienced in the modern era. This signifies that change in the traditional structure of family can be detected in characterization. This essay attempts to reveal the status of modern man in the modern world by analyzing the characterization of the plays and reaction of man to the dominance of certain social conditions based on the American school of comparative Literature.
    Keywords: Characterization, Social Conditions, The Glass Menagerie, The Persian Heritage, Akbar Radi, Tennessee Williams, American School
  • Narjes Khodaee* Pages 91-108
    On the threshold of the twenty first century certain women writers appeared on the literary scene، whose ability to represent individual and social conditions was admired by critics. This essay looks at the writings of three women who have attempted in an original way to depict the different facets of modern life in their works and have been received relatively well by cultural media and literary circles. The selected works will be analysed from the perspectives of various relevant literary and philosophic discourses، with a special emphasis on “pop” and “postmodern” approaches. Moreover، particular attention has been paid to these works’ distinguishing characteristics and the way they differ from “feminist literature”، which actually came into being with the basic intention of calling in question and challenging patriarchal structures and models in the seventies.
    Keywords: Women's Literature. Postmodernism, Pop Literature, Unstable Social Relationships, Kitsch, Commodification
  • Bahram Zeynali*, Roohangiz Gholizadeh Pages 109-121
    Youth play a pivotal role in nineteenth-century Russian literature. Their life and thoughts were different from others. They developed different ideas and methods. The grasp of different sciences، eloquence، poet and literature، fighting skills، and aristocratic way of life were common characteristics of superfluous man. However، they were different from usual aristocrats. They did not find anything but emptiness، mere entertainment، hopelessness، and sadness in the routine، luxurious life of usual aristocrats. They were proponents of change and reformation both in society and personal life، though the path to this end was not paved well. Their ideas and ideals were not tangible for others and rejected by the mainstream. This intrigued many authors of the nineteenth-century and a great deal of literary work was created. In Russian literature، this group of aristocrats are known as “superfluous man.” This article tries to compare sportsman in Pushkin and Goncharove’s works and survey the differences in attitudes and ways of life of these characters. The life of these heroes in both works represents the ideology and mental frame of the mind of the authors. To this end، we help the reader to learn about the difference of these characters by offering description of characters and their appearance and the settings.
    Keywords: Pushkin, Eugene Onegin, Goncharov, Adoive, Superfluous Man
  • Ali Feizollahi* Pages 123-139
    Comparative literature is defined as an empiric discipline within literary studies that focuses on the comparison between a literature and other literature (s) or other forms of human expression. Nowadays، due to the clash between the two trends existing in the discipline -the historical and the theoretical، comparative literature is immersed in a process of theoretical and practical renewal that focuses on the search for a new field of study.. Translation studies is one such field. The review of the influence of Spanish literature on Persian literature is important in three aspects: 1. the process of sampling 2. The category 3. Recreation of new style. In this article، different literary texts in Spanish that have arisen under the influence of Persian literature have been analyzed. I intended to demonstrate the effect of Persian literature on Spanish literature through loaning، while the function of Arabic language and literature as an intermediary language has also beenacknowleged whereever it was necessary.
    Keywords: Substitution, Comparative Literature, Substrates, Adestratos, Andalusia, Islamic Spain
  • Zahra Jannessari Ladani* Pages 141-156
    This Study focuses on the relationship between tradition and modernity and their reciprocity and/or opposition in Iranian short fiction. For this purpose، six short stories have been selected from Beshno Az Vey Chon Hekayat Mikonad، a collection of short stories written by the most recent Iranian short fiction writers. These stories are as follows: Shahrnoush Parsipour''s «Bagh-e Farrokhleqa،» Mansour Koushan''s «Ayne-ye Sangi-e Madarbozorg،» Monirou Ravanipour''s «Kanizoo،» Amir Hassan Cheheltan''s «Asrar-e Marg-e Mirza Abul-Hassan Khan Hakim،» Asghar Abdollahi''s «Dar Posht-e An Meh،» and Jafar Modarresi Sadeghi''s «Shazdeh kouchulou.» Besides being recent، the mentioned stories best suit the approaches adopted for the analytical purposes of this study. The researcher seeks to examine the notions of tradition and modernity in these stories through feministic and deconstructionist criteria and prove that there is a negotiation between the two discourses in the selected material. In other words، the researcher is going to propose that some modern Iranian fiction is capable of representing both modernity and tradition rather than depreciating tradition in favor of modernity. It should be stressed that the researcher is not going to extend her conclusions to all contemporary Iranian short fiction.
    Keywords: Tradition, Modernity, Short Fiction, Feminism, Deconstruction, Iranian Culture
  • Vafa Yazdan Manesh* Pages 157-176
    In the second half of the nineteenth century realistic stories were replaced by fictive ones in Urdu Literature. Wisdom and the important purposes of the Aligarh movement made very big changes in the fiction and novel. Nazir Ahmad and Abul-Halim Sharar were the first authors who created the novel. Their traditional beliefs could be felt in their novels. In their books and stories، first they were pointing to the role of women in the society and the family. Nazir Ahmad who did not like the European culture، started warning about westernization and the effects and problems which would come as a result.. He negated all the superstitious and religious misconceptions. Sharar started to write historical novels to create samples from Islamic Myths and in his novels cleared many things about the parties and groups which were not true. Ratan nath Sarshar، who was a Hindu، was well aware of Muslims and their beliefs، and started to describe muslim ‘s life and beliefs in the form of consolation. The varieties offered in the novels of these two writers has enriched Urdu literature.
    Keywords: Novel, Nazir Ahmsd, Sharar, Sarshar, Character, Technique