فهرست مطالب

عیار پژوهش در علوم انسانی - پیاپی 1 (بهار و تابستان 1388)

نشریه عیار پژوهش در علوم انسانی
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1388)

  • 240 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/05/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • صفحه 5
  • استاد مصباح یزدی، جواد عابدینی صفحه 9
    نخستین گام در کارآمدی و ثمربخشی هر مطالعه و پژوهشی، شناخت ابعاد گوناگون، به ویژه روش شناسی آن است. دین پژوهی به عنوان یکی از مهمترین حوزه های پژوهشی، بلکه مهم ترین و حساس ترین آنها، مبتنی بر مجموعه ای از اصول و قواعد روش شناختی است که بدون شناختن و به کار بستن آنها در فرآیند تحقیق، دست یابی به نتایج صحیح و متقن، متعسر، بلکه متعذر است. یکی از این اصول، «اصل احتیاط» است. بنا بر این اصل، پژوهشگر عرصه دین باید مسئوولانه و متعهدانه وارد میدان تحقیق شده و نسبت به نتایج پژوهش خود احساس تعهد نماید. این امر تنها با اجرای راه کارهایی عملی همچون پرهیز از تفسیر به رای و آغاز کردن از یقینیات، ممکن است.
    این مقاله با هدف تبیین ضرورت رعایت اصل احتیاط در دین پژوهی و تفاوتی است که از این جهت، میان علوم دینی و علوم تجربی وجود دارد.
    در پایان نیز راه کارهای عملی برای رعایت این اصل مورد کندوکاو قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: روش شناسی، دین پژوهی، علوم تجربی، علوم دینی، اصل احتیاط، یقینیات
  • حسن عبدی صفحه 37
    اگر تحقیق فرایند پردازش اطلاعات است که در یک انتظام، متعلق به یک گستره با یک هویت جمعی است که به نوآوری می انجامد، روشمند بودن، مقوم هویت تحقیق است. اما آیا روش تحقیق جزو علم است یا مقدم بر آن؟ پاسخ این است که بین روش تحقیق یک علم، با همان علم همبستگی متقابل وجود دارد. این سخن را نباید به این معنا دانست که روش تحقیق عامی وجود ندارد، بلکه اگر در روش تحقیق رویکرد عام داشته باشیم که اصول عام تحقیق را شامل گردد، با روش تحقیق عام روبرو خواهیم بود.
    روش تحقیق چارچوب نظری وابسته به خود علم است. که دو دیدگاه متفاوت درباره آن وجود دارد. بر اساس نگاه منطقی، آنچه چار چوب نظری علم را تشکیل می دهد، قوانین منطقی حاکم بر آن علم است و بر اساس نگاه جامعه شناختی، چارچوب نظری علم، حاصل گفتمانی است که میان دانشمندان آن علم برقرار است.
    کلیدواژگان: مبانی روش تحقیق، چارچوب نظری علم، جامعه شناسی علم، مسئله محوری
  • سید حسین شرف الدین صفحه 59
    تامل در آثار و منابع علمی قدما، که غالبا به طور پیشینی توجه درخوری به مقوله متدولوژی و اعمال آگاهانه روش ها و تکنیک های پژوهشی، قواعد بازی و استانداردهای مطالعات علمی به سبک و سیاق امروزی ها مبذول نمی کردند، فعالیتی ارزشمند است که در جامعه علمی ما از سابقه چندانی برخوردار نیست. این نوشتار، درصدد است تا با تعمق و ژرف کاوی در یکی از منابع گرانسنگ علمی، یعنی «مقدمه ابن خلدون»، قواعد و اصول روش شناختی مورد استفاده مولف آن در مقام گردآوری اطلاعات، تحلیل داده ها، ارزیابی و نقد آرای دیگران و منقولات تاریخی در چارچوب علم جدیدالتاسیس خود موسوم به علم «عمران» را شناسایی، استخراج، طبقه بندی و شرح و تفسیر نماید. پیش از ورود به بحث روش ها، مبانی معرفت شناختی و رئوس کلی اندیشه های جامعه شناختی و تاریخ نگاشتی مولف که نقش مقدمی دربحث روش ها دارد، به اجمال بررسی شده اند.
    کلیدواژگان: علم عمران، تاریخ نگاری، طبایع جوامع، روابط قانونمند، واقع گرایی، استدلال عقلی، منقولات و متواترات
  • محسن رضوانی صفحه 105
    فهم روش شناسی، منوط به فهم ماهیت شناسانه و معرفت شناسانه متعلق آن است. در بحث حاضر، فلسفه سیاسی به عنوان متعلق روش شناسی، در جست وجوی کشف حقایق امور سیاسی است؛ همان گونه که فلسفه براساس سرچشمه اصلی آن به دنبال کشف حقایق امور است. شهود، عالی ترین روش کشف حقایق امور است و عقل براساس مراتب تشکیکی، در مرتبه طولی بعدی قرار دارد، فهم این امر موجب می گردد فلسفه سیاسی در مقام تمایزشناسی، هم به لحاظ مفهوم شناسی و هم از منظر روش شناسی با ترکیب هایی همچون فلسفه علم، علم سیاسی، نظریه سیاسی، فلسفه سیاست، ایدئولوژی سیاسی و دیگر موارد مشابه متمایز گردد.
    کلیدواژگان: روش شناسی، فلسفه سیاسی، فلسفه علم، فلسفه سیاست، علم سیاسی، نظریه سیاسی، ایدئولوژی سیاسی
  • امان الله فصیحی صفحه 123
    این نوشتار در تلاش است که روش های گوناگون جامعه شناسی دین را مطالعه و آسیب های آن را شناسایی نماید تا از این طریق، الگوئی از جامعه شناسی دین را ارائه نماید تا از حیث روش شناختی فاقد مشکلات جامعه شناسی دین موجود باشد. بدین منظور، پس از طرح مساله و بررسی ابعاد و سطوح گوناگون دین، سه روش «اثباتی»، «تفسیری» و «انتقادی» مورد بحث قرار گرفته و پیش فرض های اساسی آنها مشخص شده است. پس از آن، ارتباط این روش ها با جامعه شناسی دین و اینکه هر کدام، چه سطح و یا بعدی از دین را به عنوان موضوع جامعه شناسی دین بر می گزینند، موشکافی شده است. سرانجام، روش اثباتی بعد عینی، روش تفسیری بعد ذهنی و روش انتقادی هر دو بعد عینی و ذهنی را به عنوان موضوع جامعه شناسی دین انتخاب نموده است. البته، بررسی پیامدهای هریک و نقد آنها نیز مغفول نمانده است.
    کلیدواژگان: جامعه شناسی، دین، روش اثباتی، روش تفسیری، پارادایم، جامعه شناسی دین، عرفی شدن
  • منصور نصیری صفحه 149
    اگر بخواهیم مترجم خوب را در یک عبارت مشخص کنیم باید بگوییم: «مترجم خوب کسی است که علاوه بر احاطه بر موضوع و رشته مورد ترجمه، به زبان مبدا و مقصد مسلط باشد». عدم مهارت در رشته مربوط و عدم تسلط به هر یک از این دو زبان و یا عدم رعایت اقتضائات و قواعد هر یک از این دو، موجب بروز خلل در انتقال مقصود می‎گردد. در این نوشته ترجمه‎ای از یک مقاله 18 صفحه‎ای را که در یکی از مجلات تخصصی کشور(مجله قبسات) به چاپ رسیده است انتخاب کرده‎ایم و برای ارتقای دانش فهم و درک متون انگلیسی، به بررسی اجمالی آن پرداخته‎ایم.
    در این نقد برای بیان ترجمه مترجم از کلمه «ترجمه» و برای اشاره به ترجمه درست و مورد نظر خود از عنوان «ترجمه پیشنهادی» استفاده کرده ایم و در صورت لزوم، ذیل عنوان «توضیح» به بیان نکته یا نکات کلیدی در عبارت مربوط پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: تمدن، گفتگوی تمدن ها، شرایط وارد شدن در گفت و گو، موانع گفت و گو، مک اینتایر
  • محمد جواد توکلی صفحه 165
    مقایسه تطبیقی بین ترجمه ای، به بررسی تطبیقی دو یا چند ترجمه از یک متن بر پایه سه محور کلی «امانت در ترجمه»، «رسایی ترجمه» و «شیوایی ترجمه» اطلاق می گردد. بر این اساس، در یک بررسی تطبیقی، به ترتیب، میزان وفاداری مترجمان به متن اصلی، توانایی آنان در انتقال منظور نویسنده و آراستگی و روان بودن ترجمه آنها مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد. ناتوانی یک مترجم در ارائه ترجمه ای وفادار به متن، رسا و شیوا می تواند به دلیل عواملی چون فرو رفتن در لاک ترجمه تحت اللفظی، عدم توجه به مفاهیم و اصطلاح های علمی، درک نادرست از ساختار جمله ها در زبان مبدا و عدم رعایت اصول نگارش در زبان مقصد رخ دهد. برای عینی تر شدن مباحث، این مقاله چارچوب پیشنهادی مزبور را در بررسی تطبیقی دو ترجمه، به کار گرفته است. بررسی مزبور به خوبی مزیت ها و معایب هر یک از این دو ترجمه را به شکلی ملموس و عینی نمایان کرده و می تواند الهام بخش مطالعات بعدی باشد.
    کلیدواژگان: مقایسه تطبیقی بین ترجمه ای، آمارتیاسن، محمودی، فشارکی، توسعه به مثابه آزادی
  • بخش عربی
  • صفحه 225
|
  • Ayatollah Muhammad Taqi Misbah, Prepared By: Javad Abedini Page 9
    The first step in finding out the efficiency of every research and study is recognizing its different aspects, especially its methodology. Study of religion as one of the most important spheres of research – if not the most important one – is based on a host of methodological principles and rules; it would be difficult and even impossible to derive correct and reliable results without recognizing and applying these principles and rules. One of them is “the principle of precaution”. According to this principle, the researcher in the sphere of religion must enter this realm responsibly and be accountable to the results of his/ her research. This would be possible through practical mechanisms such as avoiding subjective interpretation and starting from certain premises. The present article is aiming at explaining the necessity of observing “the principle of precaution” in studying religion. It also investigates practical methods for observing this principle
    Keywords: Methodology, religious study, experimental sciences, religious sciences, the principle of precaution, certainties
  • Interviewer: Hasan Abdi Page 37
    If we consider “research” as a process of data-analysis belonging to a realm with a collective identity in a system, leading to an innovation, then “being systematic” is the necessary constituent of the identity of research. One question arises: does the research method constitute a part of science or precede it? The answer is that there is a mutual correlation between the research method of a science and the science itself. This is not to say that there is no general research method. Rather, if we have a general approach to research method including the general principles of research, we would have a general research method.The research method theoretical framework of the science depends on the science itself. There are two different views on this. According to the logical view, what constitute the theoretical framework of science are the logical rules governing that science. According to the sociological view, the theoretical framework of science results from the discourse running among the scholars of that science.
    Keywords: The bases of research method, the theoretical framework of science, the sociology of science, problem centrism
  • Sayyid Hussein Sharafuddin Page 59
    Contemplation on the early scholars’ works and sources – who did not a priori consider properly the issue of methodology and applying research methods and techniques consciously – is a valuable activity with little precedence in our society. The present paper is seeking to scrutinize one of the great scientific sources, i.e. Ibn Khaldun’s Muqqadima, and thereby identify, extract, classify, and interpret the methodology rules and principles used by that author for gathering data, analyzing them, reviewing others’ views and historical reports in terms of his own newly-established science of Omrān (“construction”). Before entering the discussion on methods, the author’s epistemological bases and general outlines of sociological and historiographical thoughts – with its introductory role in the discussion of methods – have been briefly investigated.
    Keywords: Science of Construction, historiography, the natures of societies, rule, governed relations, realism, rational reasoning, citations, consecutive reports
  • Muhsen Rezvani Page 105
    To understand the methodology, it is necessary to understand the nature of its subject matter epistemologically. In the present study, political philosophy as the subject of methodology is seeking to discover the facts of political affairs, just as the philosophy – based on its primary origin – is seeking to discover the facts of things. Intuition is the best method for discovering the facts of things and wisdom stays at the next stage in the gradational hierarchies. Understanding this causes the political philosophy to be differentiated – both conceptually and methodologically – from other compounds such as philosophy of science, political science, political theory, philosophy of politics, political ideology and other similar expressions.
    Keywords: methodology, political philosophy, philosophy of science, philosophy of politics, political science, political theory, political ideology
  • Amanullah Fasihi Page 123
    The present paper is seeking to study different methods of religious sociology, and identify its deficiencies so that it may present a paradigm for sociology of religion without the defects of the existing religious sociologies. To do so, it has discussed – after presenting the problem and investigating various aspects and levels of religion – three
    Methods
    “affirmative”, “interpretive”, “critical”; it has also specified their main presuppositions. It then has scrutinized the relationship of each to religious sociology; it also investigates the level and aspect of religion selected by each method as the subject of religious sociology. Finally, it states the followings as the subjects of religious study in each
    Method
    “the objective” aspect in affirmative method; “subjective” aspect in interpretive method; and both “objective and subjective” aspects in critical method. Of course, investigating the consequences of each and criticizing them has also been dealt with.
    Keywords: sociology, religion, affirmative method, interpretive method, paradigm, sociology of religion, conventionalization
  • Mansur Nasiri Page 149
    To introduce a good translator in one phrase, we should say: “a good translator is the one well-informed in the translated subject as well as a good command of both source and destination languages”. Not being skilful in the subject matter in hand and not having a good command of each of the related languages or not observing their requirements and rules would result in impairments in conveying the original notion. In the present paper, we have selected a translation of an 18-pages article published in one of the Iranian specialized journals (Qabasāt), and have briefly reviewed it to optimize the knowledge of comprehending English texts.In this review, we have used the title “translation” for the translator’s work, and the title “suggested translation” for the correct and approved translation. We have noted the key point(s) in each phrase under the title “explanation” – if necessary.
    Keywords: civilization_dialogue of civilizations_the requirements for entering a dialogue_obstacles of dialogue_McIntire
  • Muhammad Javad Tavakkoli Page 165
    A comparative study of translations is a comparison between two or three translations of one text based on three general lines of “honesty in translation”, “eloquence of translation”, and “fluency of translation”. Accordingly, in a comparative study, translators’ loyalty to the original text, their ability in transmitting the writer’s intent, and the arrays and fluency of the translation are studied and compared respectively. A translator’s inability in presenting a translation loyal to the original text, eloquent and fluent can occur due to factors such as indulging in verbal translation, ignoring the scientific notions and terminologies, misunderstanding the structures of sentences in the source language, and not observing the writing principles in the destination language. To do more objective discussions, the present article applies the abovementioned suggested framework in a comparative study of two translations. This study has well revealed the merits and demerits of those two translations objectively and can inspire future studies.
    Keywords: comparative study of translations, Amartya Sen, Mahmudi, Fesharaki, Development as Freedom
  • Abstracts
    Page 239