فهرست مطالب

پژوهش های قرآن و حدیث - سال چهل و چهارم شماره 1 (بهار و تابستان 1390)

مجله پژوهش های قرآن و حدیث
سال چهل و چهارم شماره 1 (بهار و تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صفحه 7
  • معصومه آگاهی صفحه 11
    در قرآن آیاتی وجود دارد که مرگ را منحصر در «موته الاولی» می داند(الدخان، 56، الصافات، 59). در مقابل، آیات دیگری از«دو بار مردن» سخن می گوید (غافر،11). در تفسیر آیات فوق، مفسران اسلامی نظرات گوناگونی ارائه کرده اند که نه تنها با آیات دیگر قرآن تایید نمی شود، بلکه غالبا با دیگر نظرات تفسیری ایشان نیز قابل جمع نیست. از آنجا که بر اساس فرمایش خداوند، آیات قرآن موید و مصدق یکدیگرند و امکان وجود تعارض در کلام خداوند حکیم به طور کلی منتفی است، نگارنده دراین نوشتار با استناد به آیات قرآن و روایات، ضمن بررسی تفاسیر گوناگون به تحلیل تعارض نمای مذکور پرداخته، از چگونگی ارتباط آن با «رجعت»، پرده بر می دارد.
    کلیدواژگان: مرگ های دوگانه، اماته، احیاء، مرگ اول، رجعت
  • نهله غروی نایینی، آتنا بهادری صفحه 29
    علامه امینی(ره) از علمای گرانقدر و کوشای عالم تشیع در قرن 14هجری قمری است که زحمات ایشان در تفحص پیرامون واقعه «غدیر» بی نظیر است. در خلال کتاب الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب مطالب شایان ذکری در دفاع از «حدیث شیعه» و دفع تهمت «رواج احادیث ساختگی در میان کتب آنها» وجود دارد. بخشی که با انگیزه پاسخ به طعنه برخی از علمای عامه به محدثان شیعه مبنی بر کثرت وجود مجعولات در آثار آنان، نگاشته شد.
    علامه ابتدا در روش نقضی، اسامی بیش از هفتصد نفر از سلسله دروغگویان و حدیث سازان اهل سنت را ذکر می کند و نمونه هایی از احادیث موضوعه را در مدح یا ذم ائمه فرق چهارگانه آنان می آورد. سپس با روش حلی، برخورد دوگانه و متعصبانه را با شخصیت حدیثی اهل بیت(ع) در مقابل دشمنان ایشان، نشان می دهد. به طوریکه (145) حدیث را سندا و متنا بررسی می کند تا بخشی از تلاش مغرضان را در سرپوش نهادن بر فضائل امیر مومنان علی(ع) و برساختن مناقبی برای خلفای ثلاث و برخی دیگر از صحابه، هویدا سازد.
    کلیدواژگان: علامه امینی، الغدیر، احادیث موضوعه، جعل و وضع، نقد حدیث
  • حسین فصیحی، مرتضی میرباقری، بهجت واحدی صفحه 47
    آیه ی ذر از جمله آیات مشکل قرآن کریم است که نظریات مختلف تفسیری ارائه شده از سوی مفسران که گاه متضاد و مخالف با هم اند گویای این مطلب است. در میان مفسران ملاصدرا با پذیرش وجود عالم ذر به تفسیر و تبیین این عالم بر اساس دیدگاه های فلسفی خویش پرداخته و در آثار مختلف خود و به مناسبت مباحث فلسفی و حدیثی، عالم ذر را مورد اشاره قرار داده است. در این مقاله نویسنده تلاش کرده است با مراجعه به کتب فلسفی و تفسیری صدرالمتالهین مانند اسفار، شواهد الربوبیه، مبداء و معاد، عرشیه، اسرارالآیات، شرح اصول کافی و تفسیر قرآن، تبیین ایشان از عالم ذر را بدست آورد. با بررسی آثار ملاصدرا روشن می شود که از نظر ایشان عالم ذر همان عالم علم الهی است و این دیدگاه در همه ی آثار او که در زمان های مختلفی از حیات علمی ایشان به رشته تحریر درآمده اند ثابت مانده است.
    کلیدواژگان: ملاصدرا، عالم ذر، نفس، تفسیر، آیه ذر
  • علی کریم پور قراملکی صفحه 67
    مشی مسلمانان در تفسیر قرآن کریم در طول تاریخ با رویکردهای مختلفی صورت گرفته است. استفاده از روش اجتهادی و عقلی براساس دلایل قرآنی، حدیثی و عقلایی یکی از آن شیوه هاست. درست است که آنها تا قرون سوم و چهارم بیشتر از شیوه تفسیر ماثور بهره می گرفتند ولی به دلایلی که در نوشتار کنونی به آنها اشاره شده است، حتی در آن قرون هم از شیوه تفسیر عقلی کاملا بی بهره نبودند. لذا شیوه فوق از قرن چهارم به بعد بیش از پیش خود را نمایان، و عرصه را بر دیگر شیوه ها تنگ تر نموده است؛ چرا که گستره اجتهاد و اندیشه در ابعاد گوناگون در بهره گیری بیشتر از مفاهیم و مقاصد قرآن نقش ایفاء می کند که تبیین آنها به صورت مشروح در نوشتار کنونی آمده است.
    کلیدواژگان: تفسیر ماثور، تفسیر عقلی، عقل اجتهادی، عقل برهانی، ایجابی و سلبی
  • مهدی مردانی صفحه 87
    زید بن وهب جهنی (84 ه‍) یکی از اصحاب امام علی(ع) و از نخستین گردآورندگان خطب حضرت بود که اثری با عنوان «خطب امیرالمومنین علی المنابر فی الجمع و الاعیاد و غیرها» تالیف کرد. این کتاب که از کهن ترین مصادر نهج البلاغه نیز به شمار می رود، تا زمان شیخ طوسی (460 ه‍) وجود داشت و مورد استفاده نویسندگان اسلامی قرار می گرفت، لکن پس از قرن پنجم هجری همچون بسیاری از میراث مکتوب اسلامی دستخوش حوادث قرار گرفت و از بین رفت. از این رو، بازشناسی این اثر کهن که از نخستین مواریث حدیثی شیعه به حساب می آید، از موضوعات در خور توجهی است که این تحقیق عهده دار آن است. بررسی ابعاد شخصیتی زید بن وهب و نیز تحلیل کتابشناختی کتاب وی از موضوعاتی است که در این مقاله به بحث گذاشته شده است.
    کلیدواژگان: زید بن وهب، کتاب زید، خطب امیر المومنین(ع)، مصادر نهج البلاغه
  • فتح الله نجارزادگان صفحه 107
    قرآن پژوهان درباره معناشناسی امامت حضرت ابراهیم در آیه 124 سوره بقره اختلاف نظر دارند. در این میان علامه طباطبائی نظریه بدیعی را ارایه کرده، امامت را به «هدایت به امر» معنا می کند چون در برخی از آیات (مانند السجده، 24؛ الانبیا، 72) هدایت به امر وصف امام قرار گرفته چنان که گویی در صدد بیان معنای آن است. هدایت به امر از نظر علامه همان هدایت باطنی تکوینی است که در آیات دیگر قرآن از آن یاد شده است (مانند آیه 81 سوره یس). اساس این نظریه بر ادعای اشتراک معنایی در کلمه «امر» در دو دسته از آیات قرآن است. لیکن دلیلی این اشتراک را تایید نمی کند بلکه می توان بر نفی آن ادله ای را اقامه کرد.
    کلیدواژگان: امامت، حضرت ابراهیم، هدایت به امر، عهد، تصرف تکوینی
  • نصرت نیل ساز صفحه 127
    خاورشناسان برای تاریخ گذاری احادیث از روش های مختلفی مانند تحلیل متن، تحلیل سند و روش ترکیبی تحلیل متن و سند استفاده کرده اند. در روش اخیر، همه صورتهای مختلف یک حدیث از منابع گوناگون جمع آوری و سپس متن و سندهای آنها با یکدیگر مقایسه می شود. با تجزیه و تحلیل دقیق، تمام ارتباط های درونی متون و اسناد روایات استخراج می شود. بدین ترتیب می توان اطلاعاتی درباره خاستگاه و تطورات حدیث مورد بحث و عناصر اصلی متن آن، بدست آورد. در این روش، تحلیل سند عمدتا مبتنی بر یافتن حلقه مشترک اصلی و حلقه مشترک جزئی است.
    کلیدواژگان: تاریخ گذاری، تحلیل متن و سند، حلقه مشترک اصلی، حلقه مشترک فرعی
|
  • Masumeh Agahi Page 11
    There are some verses in the Quran that treat death as being restricted to "the first death." On the other hand, some other verses speak of "dying twice." In their commentaries on such verses, Muslim Quranic commentators have presented various opinions, which not only are not confirmed by other Quranic verses, but are contradictory with their other opinions. Since, as has asserted bythe Almighty, Quranic verses confirm and support each other on the one hand and contradiction of the divine speech is absolutely impossible on the other, the present essay analyzes that paradox by referring to the Quranic verses and hadiths, surveys different commentaries, and discovers its relation withthe Return to Life (al-Raj‘a).
    Keywords: dual deaths, making dead, revival, the first death, the Return to Life (al, Raja)
  • Nehleh Gharavi Naeeni, Atena Bahadori Page 29
    Allama Amini was among outstanding, diligent Shiite scholars of 14thHijri century whose efforts on the inquiry into Ghadir event wereunparalleled. There are a lot of notable points in his al-Ghadir fil Kitab wal Sunna wal 'Adab on the defense of "Shiite hadith" and rejection of accusation of privilege of forged hadiths in Shiite books - a part whose writing was motivated by reaction to the accusation made by some Sunni scholars that forged hadiths are abundant in Shiite works.Allama narrates names of over seven hundred Sunni liars and hadith forgers and mentions some samples of their forged hadiths on the praise for or vilification of leaders of their four-fold sects on the one hand and reveals their prejudicial consideration of Shiite Imamson the other. He surveys the chain of transmission and text of 145 hadiths in order to reveal some efforts of them in order to conceal Imam Ali's virtues on the one hand and forge some virtues for the three-fold caliphs and some other companions on the other.
    Keywords: Allama Amini, al, Ghadir, forged hadiths, forging, criticism of hadith
  • Hossain Fasihi, Morteza Mirbagheri, Bahjat Vahedi Page 47
    The verse on “the world of primal covenant (‘Alam al-Zarr)” is among difficult Quranic verses whose difficulty can be discovered by consideration of different opinions, which are sometimes opposite to one another, presented by Quranic commentators. Having accepted the existence of “the world of primal covenant,” Mulla Sadra has interpreted and expounded that world in accordance with his philosophical views mentioning it in his various works when dealing with philosophical discussions and hadiths. Referring to Mulla Sadra’s works on the philosophy and Quranic exegesis, the present essay attempts to discover his explanation of “the world of primal covenant.” Investigation of Mulla Sadra's works reveals that in his opinion, “the world of primal covenant” is the very world of divine knowledge. That perspective has remained unchanged in Mulla Sadra’s whole works written in different times of his scholarly life.
    Keywords: Mulla Sadra, the world of primal covenant, soul
  • Ali Karimpour Gharamaleki Page 67
    Throughout history, Muslims have approached Quranic exegesis in various ways among which being a persuasive, intellectual way on the basis of proofs from the Quran, hadiths, and intellect. Although they benefitted from hadiths up tothe third/fourth Hijri centuries in their commentaries, they did not ignore intellectual method – as will be proved in the present essay. Overshadowing other methods, the intellectual method manifested itself more and more from the fourth century onwards, for thinking independently on the basis of intellect in various dimensions commenced to play a role in benefitting more from Quranic concepts and objectives - something to be expound in length in this essay.
    Keywords: exegesis on the basis on hadiths, intellectual exegesis, persuasive intellect, demonstrative intellect, affirmative, negative
  • Mehdi Mardani Page 87
    Zayd b. Wahb al-Juhani (84 A.H.), was a companion of Imam Ali andwas among the first ones who gathered Imam's sermons. He composed a book entitled "Imam Ali's sermons on the pulpit on Fridays, festivals, and the like." Being considered among the oldest sources of Nahj al-Balagha, that book existed till al-Shaikh al-Tusi's time (460 A.H.) referred to by Muslim authors. Like a good number of Islamic written heritage, however, it was destroyed and lost after the fifth Hijri century. That is why recognition of that old work, which is among the first Shiite heritage in hadith, should be considered a notable task. Survey of various dimensions of personality of Zayd b. Wahb al-Juhani as well as bibliographical analysis of his book is among topics dealt with in the present essay.
    Keywords: Zayd b. Wahb al Juhani, book of Zayd, Imam Ali's sermons, sources of Nahj al Balagha
  • Fathollah Najjarzadegan Page 107
    There is a disagreement among scholars over the meaning of Abraham’s leadership mentioned in the Quran, 2, 124. In this connection, AllamaTabatabaee presents an innovative opinion and interprets leadership as guidance by the command (al-Hidaya bi’l Amr) since Imam is qualified by guidance by the command as if the qualification is to describe the meaning of leadership (imamat). In Allama’s opinion, guidance by the command is the very inner, existential guidance mentioned in some other verses. That theory is based on the commonness of meaning of the word “command (amr)” in those two groups of Quranic verses. However, no proof can confirm that commonness. On the contrary, there are some proofs which negate that.
    Keywords: leadership (imamat), Abraham, guidance by the command, existential changing
  • Nosrat Nilsaz Page 127
    In order to discover the chronology of hadiths, orientalists have adopted such various methods as text analysis, analysis of chain of transmission, and Synthetic Method of Analysis of Chain of Transmission and Text. In the third method, all various forms of a hadith are collected from different sources first, and their texts and chains of transmission are compared with one another then. Through precise analysis, all inner relations of texts as well as chains of transmission are extracted. Some information concerning the origin and transformations of the hadith in question as well as primary elements of its text can thereby be gathered. In this method, analysis of chain of transmissionis chiefly dependent upon finding the primary common connection and the secondary common connection.
    Keywords: Chronology, analysis of text andchain of transmission, the primary common connection, the secondary common connection