فهرست مطالب

دانش های بومی ایران - پیاپی 7 (بهار و تابستان 1396)

نشریه دانش های بومی ایران
پیاپی 7 (بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/04/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علیرضا شاه حسینی *، حسن افراخته صفحات 1-31

    هدف تحقیق حاضر آن است که نبوغ و خلاقیت جامعه عشایری را در زمینه سازگاری با محیط و حفاظت از شیر (به عنوان ماده ای فاسد شدنی) در مناطق پراکنده کوهستانی مورد بررسی قرار دهد؛ چگونگی تولید ایل سنگسری را شناسایی کند؛ مشتقات شیر و موارد استفاده مصرفی و دارویی آن را معرفی نماید ترانه های کار تولید کنندگان عشایر را به عنوان نیروی محرک تولید شناسایی نموده و قابلیت چنان نبوغی را به عنوان دانشی بومی و کاربردی در شرایط کنونی جامعه به تصویر درآورد، پژوهش به روش میدانی و با نمونه گیری هدفمند و مصاحبه با تولید کنندگان این فرآورده لبنی در ییلاق های ایل سنگسری انجام شده است. نتیجه نشان می دهد که عشایر ایل سنگسری در راستای تطابق با طبیعت و تامین معیشت پایدار خود نبوغ قابل اعتنایی در نگهداری از تولید شیر (ماده با فساد پذیری سریع) و تهیه مشتقات مختلف از آن نشان داده اند و تجربه آنان به عنوان ذخیره دانایی می تواند در گسترش دانش امروزی مورد استفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: سازگاری محیطی، فراورده های لبنی، فناوری های بومی، ایل سنگسری
  • محمد رحیم فروزه *، غلامعلی حشمتی، حسین بارانی صفحات 33-73
    بهره برداران مرتع، اعم از جامعه عشایری و روستایی در ایران، از سالیان بسیار دور اندوخته های ارزشمندی در زمینه دانش بومی مدیریت مرتع دارند که پتانسیل های فرهنگی و سرمایه های اجتماعی و فرهنگی این جامعه کهن به شمار می روند. لذا در این تحقیق به بررسی مبانی تقسیم بندی و نامگذاری اجزای محیط در مرتع دیلگان به عنوان عاملی مهم در نظام های طبقه بندی عرصه های مرتعی از منظر دانش بومی پرداخته شد. گرد آوری اطلاعات از طریق مصاحبه در محل زندگی عشایر و مشاهده مشارکتی بر اساس روش پیمایشی صورت پذیرفت. از اطلاعات کسب شده از شیوه های متفاوت مصاحبه، فیش برداری شده و استخراج مفاهیم کلیدی از دانش روایی بومیان صورت گرفت. نتایج این بررسی گویای آن است که عشایر دارای مشاهداتی زیرکانه و دقیق در مورد نظام های طبقه بندی شده اند که کاملا با شرایط محلی مطابقت دارد. چنانکه ایشان برای هریک از اجزای طبیعت پیرامون خود طبقه بندی های مجزایی قائل بودند. بر این اساس ایشان عرصه مرتع را بر مبنای شکل ناهمواری، دما، پوشش گیاهی، خاک، منابع آب، کاربری اراضی و راه های دسترسی تقسیم بندی نموده و برای هر یک نام و تعریف مجزایی قائلند. این اجزا به گونه ای نامگذاری و تعریف گردیده است که برای اکثر قریب به اتفاق مردم بومی دارای مفاهیمی کاربردی و شناخته شده است چنانکه هرچند که این مفاهیم به عنوان منابع مکتوب درجایی ثبت نگردیده، لیکن اشتراک های فرهنگ زیست محیطی آنچنان در نامگذاری هریک از اجزای زیست بوم لحاظ گردیده که برای اکثر مردمان ساکن در عرصه مورد مطالعه ذکر نام های اجزای طبیعت مفاهیمی مشترک را به ذهن متبادر می سازد.
    کلیدواژگان: مدیریت مرتع، عشایر، دانش بومی، نظام تقسیم بندی بوم سازگان، فرهنگ زیست محیطی
  • حسین محمدزاده * صفحات 75-106
    بخشی از دانش عامیانه در ترانه های اجتماعی انعکاس می یابد. ترانه های اجتماعی بسیار متنوع هستند. نوعی از ترانه های اجتماعی کارنواها یا ترانه های کار هستند. ترانه های کار، نواهایی هستند که مردان و زنان در حین کار و یا برای کار و ثمره آن به صورت فردی یا جمعی می خوانند. هدف این تحقیق از سویی طبقه بندی ترانه های کار در مناطق کردنشین وتحلیل بازنمایی ساختار اجتماعی در آن ها از دگر سو است. بعد نظری این تحقیق ریشه در نظریه های فلکلور دارد. روش مطالعه این تحقیق شامل مطالعه اسنادی، کار میدانی و انجام مصاحبه با ترانه خوانان کار در مناطق مختلف استان کردستان بوده است. نتایج این مطالعه نشان داد که تنوع ترانه های کار بسیار زیاد است و طبقه بندی مستدل آن ها کاری ضروری است. دوما محتوی ترانه ها حاکی است که این آواها هنری اجتماعی هستند که توسط افراد عادی و در جریان امور زندگی و برای ناکامی های فردی و اجتماعی، حسرت ها و تمناهای زندگی خوانده می شوند. این ترانه ها در حین تلاش و کوشش و کمتر در اوقات فراغت اجرا می شوند. شاعر ابیات و همچنین هنرمندان آن غالبا ناشناخته اند. ترانه ها اغلب به صورت فردی و گاه بصورت جمعی خوانده می شوند. اکثر این ترانه ها مربوط به مشاغل سنتی و فقط یک مورد آن مربوط به وضعیت پیشا صنعتی است. ترانه ها بازتاب شرایط متنوع اجتماعی، نوع شغل و تولید و مشکلات آنان و در عین حال نشانه ای از رویاروی مدرنیته مهاجم با سنت های قدیمی است که در دست مردمانی بدون انتخاب گیر افتاده اند.
    کلیدواژگان: نوع بندی، ترانه های کار، استان کردستان
  • نگار شیرازی، رضا صحت منش * صفحات 107-135
    ظروف گیاهی به عنوان ابزار تولیدی، هنری دستی و کمتر تزئینی بر اساس نیاز جوامع بشری تولید شدند. در دوران معاصر تحت تاثیر زندگی صنعتی و گذار از جامعه کوچ رو و کشاورزی به جامعه صنعتی، ظروف صنعتی جای ظروف هنری و کاربردی را گرفت. در مناطقی از جمله در جوامع کوچ رو خراسان و به گونه ای مشخص در منطقه بار، تولید ظروف با شیوه سنتی و با استفاده از خمیر گیاه سریش، جهت ذخیره محصولات ثانویه عشایری، به صورت محدود وجود دارد و شیوه ساخت آن فراموش نشده است. در پژوهش پیش رو فرآیند تولید چنین ظروفی در چارچوب نظام جوامع کوچ رو و با رویکردی توصیفی - تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. مهمترین یافته پژوهش این است که این شیوه تولیدی ناشی از سبک زندگی و سنت های جامعه کوچ روی و شیوه تولید آن مبتنی بر نظام تقسیم کار خانوادگی و حاکی از نوعی نظم مکانیکی در میان این جوامع است.
    کلیدواژگان: خراسان، بار، کوچ نشینی، ظروف گیاهی، سریش
  • نازنین نوری نژادی * صفحات 137-155
    هنر جوک کاری از جمله صنایع چوبی و هنرهای سنتی و بومی ایران است که از دیرباز هنرمندان سنتی شیراز در گونه های مختلف و با کاربردهای گوناگون به آن اشتغال داشته اند. معمولا این هنر را که از کنار هم قرار دادن قطعات چوب با رنگ های متنوع تشکیل می شود، با هنر خاتم اشتباه می گیرند چرا که از نظر ظاهر و چشم نا آشنا، این هنر همانند خاتم دیده می شود با این تفاوت که در جوک تنها از چوب استفاده می شود. درباره این هنر پژوهش چندانی انجام نشده است، لذا با توجه به ضرورت تحقیق درباره این هنر؛ نگارنده کوشیده است تا به معرفی این هنر و تنها سازنده آن بپردازد و بدین منظور شهر شیراز را به عنوان جایگاه اصلی این هنر انتخاب نموده است. پژوهش حاضر، با هدف مستند سازی و معرفی روش ساخت و ویژگی هنر جوک سازی انجام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش توصیفی- تحلیلی است که از گذشته در شیراز مرسوم بوده است و در حال حاضر نیز در شهر شیراز وجود دارد. در این تحقیق با در نظر گرفتن نقش و جایگاه هنر جوک سازی و پیشینه آن و مصاحبه با تنها سازنده این هنر به عنوان نمونه مطالعاتی، هنر جوک سازی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق، از نوع مشاهده میدانی، کتابخانه ای و اسنادی است. در نهایت سعی شده است تا با استناد به بررسی ها و تحقیقات و همچنین با رجوع به منابع مستند، به معرفی و شناساندن این هنر و هنرمند آن بپردازد، همچنین با ثبت و مکتوب شدن آن، از نابودی و فراموشی این هنر، جلوگیری شود. در آخر راهکارهای لازم برای ترویج این هنر ارائه می گردد.
    کلیدواژگان: هنرهای سنتی چوبی، هنر جوک سازی، شیراز، دانش بومی، مردم شناسی هنر
  • فهیمه علی میرزایی، بهاره بهمنش *، امین محمدی استادکلایه، محمدرضا شهرکی صفحات 157-201
    دستیابی به تجربیات و اطلاعات نهفته و غیر مستند یکی از راهکارهای ارزشمند بازیابی سنت هایی می باشد که به صورت غیرمکتوب و در خطر نابودی هستند. هدف از این تحقیق، شناسایی گیاهان دارویی مورد استفاده بهره برداران عشایری و جمع آوری اطلاعات عشایر مرتع چهل کمان در مورد اندام های دارویی و نحوه استفاده از آن ها و همچنین، بیماری های قابل درمان با این گیاهان و در واقع مطالعه اتنوبوتانی و اتنوفارماکولوژی گیاهان دارویی مورد استفاده عشایر منطقه بود. ثبت باور ها و اطلاعات بومی عشایر به صورت گفتگو به هر دو شیوه مصاحبه در محل زندگی عشایر و مصاحبه مشارکتی در محل رویشگاه گیاهان انجام شد. مصاحبه شوندگان به روش گلوله برفی انتخاب شدند. هم زمان با مصاحبه مشارکتی، از طریق پیمایش های صحرایی، نمونه های هرباریومی از گیاهان مرتع چهل کمان برداشت و براساس منابع معتبر گیا هشناسی شناسایی شدند. برای هر گیاه دارویی، نام علمی، خانواده، نام محلی، اندام مورد استفاده، خاصیت درمانی رایج و همچنین، شیوه تهیه و مصرف داروی گیاهی تدوین شد. شاخص های فراوانی نسبی و ارزش استفاده برای هر یک از گیاهان دارویی محاسبه شدند. در منطقه مورد مطالعه 51 گونه دارویی متعلق به 26 تیره گیاهی شناسایی شد که پرجمعیت ترین خانواده های گیاهی مربوط به Asteraceae و Lamiaceae با 7 و 6 گونه بوده است. یافته ها نشان داد بیشترین فراوانی از گیاهان دارویی با 94/52 درصد برای درمان بیمارهای گوارشی کاربرد دارند. بالاترین میزان ارزش استفاده متعلق به گونه های آویشن و زیره سیاه برابر با 66/0 بود. با توجه به بالا بودن اهمیت گیاهان دارویی مرتع چهل کمان، نتایج این تحقیق و پژوهش های علمی آن، می تواند زمینه های مناسبی را برای توسعه دانش فیتوشیمی و تولید داروهای گیاهی فراهم آورد.
    کلیدواژگان: گیاهان دارویی، عشایر، مصاحبه مشارکتی، روش گلوله برفی، مرتع چهل-کمان
|
  • Alireza Shahhoseeini, Hasan Afrakhteh Pages 1-31

    The purpose of this study is to study the genius and creativity of the nomadic community in terms of adaptation with environment and protection of milk (as a perishable substance or product) in dispersed mountainous areas, identify how products produced in Sangsar tribe, and introduce milk derivations and its use as daily consumption and pharmaceutical, and identify work songs of nomadic producers as driving force of production, show the ability and capability of such a genius as a native and applied knowledge in the current conditions of society. This research has been conducted in field method with purposeful sampling and interviews with the producers of this dairy product in the nomads of the country sides of Sangsar tribes. The result shows that the tribes of Sangsar adapting with nature and providing their sustainable livelihoods, has been showing considerable ingenuity in maintaining milk production (a substance with fast perishable) and procuring various derivations of this substance and their experiments as a knowledge reserve can be used as expansion of modern knowledge.

    Keywords: Environmental Compatibility, Dairy Products, Native Technologies, Sangsar Tribes
  • Mohammad Rahim froozeh *, Gholamali Heshmati, Hossein Barani Pages 33-73
    Stock holders, including tribal and rural societies in Iran, have had valuable savings in the field of indigenous knowledge in range management for many years that is cultural and social potential of this ancient community. This research was done on principles of classification and nominalization of environmental components as an important factor in the rangeland classification system from the perspective of indigenous knowledge. Data collection was done through interviews in nomads' residence and participatory observation through survey research. Key concepts were then extracted from natives' narrative knowledge. The results indicate that nomads have subtle and detailed observations about the classification system that is completely corresponded with local conditions. As they have separate classifications for each surrounding environmental components. Accordingly, they classify rangeland based on topographic features, temperature, vegetation, soil, water resources, land use and access road for every part of which they have separate definition. These parts are named and defined in such a way that for a majority of locals are known as practical concepts. While there is no publication for this kind of categorization system, the environmental culture causes nomads living in that area to make use of this system.
    Keywords: Range management, Nomads, Indigenous knowledge, Ecosystem classification system, Cultural environment
  • hossein mohammadzadeh * Pages 75-106
    The Typology of Kurdish work songs representative of social issues Social songs are part of folklore social songs are varieties. Type of social songs are works songs. Works songs are songs that women and men singing during work, for work and in the memories of work. The goal of this study is classification of Kurdish work songs in one side and attention to social issues among its in other side. Theory of study rooted in folklore theories. Methods of study were documental and field interviews. Data shows changing of jobs is very profoundly and many of work songs expose of changing and destroying. Work songs are the arts of in the everyday life and content of them are hope, Pain and deficiency of life hood. Some of this song singing during the work and some in free time. Most of songs belongs to traditions jobs and we found only one proto industrial song. Sometime singing by someone and sometime by collective. The role of women in songs is very important and some song only belong to women works.
    Keywords: type of work song, work songs. Kurdish society
  • Negar Shirazi, Reza Sehhat Manesh* Pages 107-135
    Vegetable containers were produced as a hand-made, hand-crafted, and decorative art based on the needs of human societies. In the contemporary era, under the influence of industrial life and the transition from a migrant society to an industrial society, industrial containers replaced artistic and applied arts. In areas such as the immigrant societies in Khorasan and in the Bar area in particular, the production of traditional dishes and the use of its herb paste to store native secondary products is limited and the way of making it is not forgotten. In the present research, the process of production of such containers has been investigated within the context of the migration system of the societies and with a descriptive-analytical approach. The most important finding of the study is that this mode of production is due to the lifestyle and traditions of the community and its mode of production based on the system of division of family labor and represents a kind of mechanical order among these societies.
    Keywords: Khorasan, Bar, nomad, herbal containers, Eremurus vegetable
  • nazi noorinezhadi * Pages 137-155
    Jovak art work is one of the traditional arts and industries in Fars province and specially in Shiraz , a historical city in Iran . Unfortunately , today there are few people who have heard the name of this kind of art and usually they confuse this kind of art , which is made by putting together different pieces of woods with various colors with another kind of art called Khaatam . In this study , considering the role and status of Jovak art and its past records and also interviewing with the only man who makes this kind of art work as a case study , it has been studying and investigating seriously . The methodology has been both the field and library study ( historical documents and content analysis ) . Finally , it has been tried to find out the reasons that kept such a nice art unknown to people by referring to different investigations , studies , and documentary resources as well as to help it to be recognized by more people and prevent it to be disappeared . So some solutions are presented to promote this kind of nice art .
    Keywords: Wooden traditional art, making jovak, Shiraz, Indigenous knowledge, Anthropology of art
  • Fahimeh Alimirzaei, Amin Mohammadi Kalayeh, MohammadReza Shahraki , Bahareh Behmanesh * Pages 157-201
    Achievement to experiences and informed and non-documentary information is one of the valuable ways for recovering the traditions which are unconsciously threatened with destruction. The object of this research was identification the medicinal plants using by nomads and collecting their information about Medicinal organs and how they are used, as well as diseases that can be treated with these plants, and in fact the study of ethnobotany and the ethno-pharmacology of medicinal plants using by nomads in the Chehel-Kaman rangeland. Registration of Beliefs and Indigenous Data of the Nomads was conducted by interview in both places of residence in the nomads and participatory interviews at the habitat of the plants. The interviewees were selected by snowball method. At the same time, through participatory interviews and field surveys, plant species were collected to identify based on valid sources of Botany. For each medicinal plant species, the scientific name, family, local name, medicinal organ, current therapeutic properties, as well as the method of preparation and use of herbal medicine were developed. Relative Frequency (RF (and Use Value (UV) for each medicinal plant were calculated. In the study area, 51 medicinal species belonging to 26 family were identified. The most populous plant families were Asteraceae and Lamiaceae with 7 and 6 species. The findings showed that the highest frequency of medicinal plants was used for treatment of gastrointestinal diseases (52.94%). The highest UV was belonged to Thymus transcaspicus and Bunium persicum equal to 0.66.
    Keywords: Medicinal plants, Nomads, Participatory interview, snowball method, the rangeland of Chehel-Kaman