فهرست مطالب

تحقیقات کلامی - پیاپی 10 (پاییز 1394)

فصلنامه تحقیقات کلامی
پیاپی 10 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد جواد اصغری، سیدمحمود موسوی صفحه 7
    سوئینبرن فیلسوف دین معاصر در آثار خود تلاش کرده است تقریر جدیدی از براهین اثبات وجود خدا ارائه دهد. بر این اساس، وی بایسته های معرفتی ویژه ای در خصوص این ادله بیان می کند که از میان آن ها می توان به اقناعی بودن، پسینی بودن، استقرایی بودن و انباشتی بودن این ادله اشاره کرد. در این پژوهش سعی کرده ایم که رویکردهای مزبور به براهین را تبیین و سپس مورد بررسی و نقد قرار دهیم.
    کلیدواژگان: سوئینبرن، براهین اثبات وجود خدا، منطق استقرایی، یقین
  • سیداحسان موسوی خلخالی، نعمت الله صفری فروشانی صفحه 23
    مسئله صفات خداوند، رابطه ذات خداوند با صفاتش، حدوث و قدم صفات، تشبیه و تجسیم از مهم ترین و کهن ترین مباحث تاریخ کلام اسلامی است. نخستین نظریات در این باره در نیمه نخست قرن دوم و به طور خاص در حلقه های متکلمان امامی مطرح شده است. این نظریات را می توان به چهار دسته اصلی طبقه بندی کرد: نظر زراره بن اعین و خاندان او که حادث شمردن برخی صفات فعل خداوند به وی نسبت داده شده؛ نظر مومن الطاق که علم را صفتی حادث می دانست؛ نظر هشام بن سالم که اهل تشبیه دانسته شده؛ نظر هشام بن حکم که متهم به تجسیم است. در این مقال، با بررسی هم زمان روایات موجود در منابع امامی و نیز گزارش های فرقه نگاران تلاش می کنیم گزاره های منسوب به این متکلمان امامی عصر امام صادق(ع) را در بافتار فکری و فرهنگی زمان خودش تحلیل کنیم. در نهایت می توان در روایات منقول از ائمه(ع)، روشنگری های آنان و تلاششان برای ارائه نظری منقح در این باره را دید.
    کلیدواژگان: صفات خداوند، اصحاب امام صادق(ع)، تشبیه، تجسیم، متکلمان امامی
  • محمد غفوری نژاد_ام ا لبنین خالقیان صفحه 45
    روش شناسی علم کلام، بررسی راه هایی است که ما را در علم کلام به استنباط عقاید و دفاع از آن می رساند. متکلم در مقام استنباط، به معرفت صحیحی از آموزه های دین می رسد و در مقام دفاع، آن معرفت را تبیین، تنظیم و اثبات می کند و به رد شبهات و عقاید معارض می پردازد. در این نوشتار از میان پنج مرحله مقام دفاع، با مروری بر آثار کلامی متعدد شیخ حر، روش های مورد استفاده وی را در دو مرحله اخیر بررسیده ایم. شیخ حر در مقام رد شبهات و مکاتب معارض از روش هایی همچون: رد صورت و ماده استدلال، بیان تضاد در دیدگاه شبهه گر، رد مبانی یا لوازم دیدگاه خصم، ذکر مثال و حکایت، تبیین مفردات، تنبیه بر استثنای موجود یا قرائن حالی، ارجاع به بدیهیات، طرح سوال و مطالبه دلیل از خصم بهره برده است.
    کلیدواژگان: روش شناسی کلام، حر عاملی، پاسخ به شبهه، مناظره، رد مکاتب معارض
  • رسول رضوی، محمدحسین افراخته صفحه 65
    دو دسته گزارش درباره اولین وحی نازل شده بر رسول خدا(ص) وجود دارد؛ دسته اول، غار حرا را محل نزول اولین وحی می داند و دسته دوم، محل نزول وحی را منطقه ابطح معرفی می کند. مقاله حاضر سعی کرده است ضمن بررسی اسناد، متن و آثار کلامی و تاریخی گزارش مشهور که غار حرا را محل نزول اولین وحی می داند و نشان دادن چگونگی استناد برخی مستشرقان به این گزارش در اثبات وام گرفته شدن اسلام از مسیحیت و غیراصیل بودن آموز ه های آن، به واگویی گزارش دیگری بپردازد که در منابع شیعی بدان پرداخته شده و محل نزول اولین وحی را ابطح معرفی کرده است؛ با آن که این گزارش علاوه بر استحکام سند، آثار سوء مترتب بر گزارش اول را ندارد.
    کلیدواژگان: اولین وحی، غار حرا، سرزمین ابطح، مستشرقان
  • سعیده سادات نبوی، عسگر دیرباز، محمدتقی سبحانی صفحه 87
    مرگ چیست و چگونه روی می دهد و سرانجام انسان پس از مرگ چه می شود؟ پاسخ به این سوال ها که از کهن ترین و دیرپای ترین سوال های فلسفی دینی بشرند و با معناداری زندگی عجین شده اند، بستگی به ماهیت انسان دارد. سید مرتضی از متکلمانی است که گرچه تفسیری مادی گرایانه از انسان برمی گزیند و مرگ را نابودی می انگارد، به زندگی پس از مرگ اعتقاد راسخ دارد و در تبیین چگونگی برزخ و رستاخیز می کوشد. در این مقاله تلاش شده است نظر او درباره ماهیت انسان و مرگ، به دقت و تفصیل شرح داده شود تا درآمدی باشد برای بررسی چگونگی زندگی پسادنیوی از دیدگاه او که مجال و مقالی جداگانه می طلبد.
    کلیدواژگان: انسان، بنیه، روح، مرگ، فنا و سید مرتضی
  • جنان ایزدی، مرضیه هراتیان صفحه 105
    در نگاه متکلمان معتزلی، عدالت خداوند و اختیار انسان، مسئولیت انسان در قبال افعال وی را به دنبال دارند. مسئله اساسی این است که چه افعالی به انسان منتسب هستند و انسان فاعل آن ها به شمار می رود؟ ضرورت تحقیق در این مسئله، در نسبت مستقیم فاعلیت انسان با گستره مسئولیت های حقوقی و اخلاقی اوست که از مسائل فلسفی و اخلاقی معاصر است. از آن جا که قاضی عبدالجبار به طور مستقیم به این مسئله نپرداخته است، در این مقاله با روش تحلیلی منطقی به استنباط آن از آرای وی در مسائل مرتبط می پردازیم. قاضی عبدالجبار انسان را مسئول افعالی می داند که قدرت، علم و اختیار بر انجام آن ها داشته باشد. وی ضمن باطل دانستن نظریه کسب و نظریه طبع، انسان را فاعل افعال مباشر و متولد خویش می شمارد.
    کلیدواژگان: مسئولیت، فعل مباشر، فعل متولد، قاضی عبدالجبار
  • پروین نبیان، مهدی تیموری، سیدمحمدعلی میردامادی صفحه 127
    برقعی در کتاب «خرافات وفور در زیارات قبور»، به نقد اعتقاد به زیارت و توسل به اولیای الهی پرداخته است. وی با استناد به آیات قرآن مدعی می شود که در عالم برزخ، حیات کامل وجود ندارد و برزخ تنها شبه حیاتی است که فاقد بسیاری از صفات حیاتی از قبیل بینایی، شنوایی و... است و به عبارتی، برزخ را دالانی برای رسیدن به قیامت می داند. او در پی اثبات این مطلب است که ارتباط ارواح در عالم برزخ با دنیا به طور کامل قطع می شود؛ پس اعتقاد شیعه به زیارت قبور ائمه(ع) و توسل به آن ها، بی اساس بوده و اعتقادی خرافی است. بررسی آرا و نظریات شیعه درباره حقیقت روح و عالم برزخ، به خوبی می تواند بطلان سخنان برقعی را آشکار کند.
    کلیدواژگان: برزخ، روح، توسل، زیارت، برقعی
  • صفحه 146
|
  • Mohammadjawad Asghari, Sayyed Mahmood Mosavi Page 7
    Richard Swinburne – the contemporary philosopher of religion – tried in his works to offer a new explanation of the arguments for the existence of God. Thus he explains especial knowledge necessities about these arguments from among them one can refer to characteristics like being convincing, being posteriori, being inductive and being collective. In this research, it had been tried to explain and then to examine and criticize that approaches to the arguments.
    Keywords: Swinburne, the arguments for the existence of God, inductive logic, certitude
  • Sayyid Ehsan Musavikhalkhali, Nematulllah Safarifroshani Page 23
    The issues of God's attributes, the relationship of the Nature of God with His attributes, the attribute's creation and eternity, anthropomorphism and materiality are the most important and oldest issues in the history of Islamic Kalam. The earliest theories in these regards arose in the first part of the second century especially in the Imami theologian's circles. One can categorize these theories into four essential groups: the theory of Zorarah ibn Ayen and his family which the theory of created-ness of some attributes attributed to him; the view of Mumen al-Taq that considered knowledge as a created attribute; the view of Hesham ibn Salem that regarded as anthropomorphic; and the theory of HeshaminbHakam that is accused of materiality. In this speech, with the simultaneous study of the existent narrations in the Imami sources as well as the heresiographer's reports, we try to analyze the propositions attributed to these Imami theologians of the Imam al-Sadeq (p.b.u.h.) era in the theoretical and cultural context of that time. Finally, one can see the Imam's enlightenments and attempts to offer a purified theory in this regard in the narrations narrated of them.
    Keywords: DivineAttributes, Imam al Sadeq (p.b.u.h.) companions, anthropomorphism, materiality, Imami theologians
  • Muhammad Ghaforinejad, Umm Al Banin Khaleghian Page 45
    The methodology of Kalam Science is the examination of the ways that lead us in the Kalam Science to the inference of beliefs and to defend them. In the inference place, the theologian gains an accurate knowledge of the teachings of religion and, in the defense place, he explains, regulates and proves that knowledge and proceeds to refute the misgivings and the opponent beliefs. In this writing, with a review on the numerous theological works of Sheikh Hurr al-'Ameli, from among the five steps in the defense place, the methods he used in the two last steps are examined. Sheik Hurr in refuting the misgivings and the opponent schools has used the methods like: falsification of the form and content of argument, explaining the contradiction in the doubt-caster point of view, rejecting the bases or the implications of the opponent's views, mentioning some examples and narrations, explaining the component of the argument, remaindering the exceptions or lateral evidences, referring to self-evident truths, asking questions and demanding the reason of the opponent.
    Keywords: methodology of Kalam Science, Sheikh Hurr al Ameli, refuting the misgiving, debate, refuting the opponent schools
  • Rasul Razavi, Mohammad Hosein Afrakhteh Page 65
    There are two groups of reports about the first revealed down revelation on the Prophet (p.b.u.h.). The first group introduces the Hara cave as the place of the descent of the first revealed down revelation, and the second group introduce the region of Abtah. By studying the document, text and the theological and historical consequences of the famous report which regard the Hera cave as the place of the descent of the first revelation, and by showing how some Orientalists on the basis of this report tried to prove that Islam is barrowed from Christianity and its teachings are not authentic, the present essay tried to express another report which has been narrated in the Shii sources and considers Abtah as the place of the descent of the first revelation. In addition to strength of the document, this report does not have the undesirable consequences of the first one.
    Keywords: the first revelation, Hera cave, Abtah land, the Orientalists
  • Asgar Dirbaz, Muhammadtaghi Subhani, Saeidahsadat Nabavi Page 87
    What is Death and how it occurs and what would be the final destiny of man? The answer to these questions, that are amongst the oldest and the most long-lasting philosophical-religious questions of man and mended to the meaning of life, depends on the nature of man. Sayyed al-Murtaza is one of the theologians that although had chosen a materialistic interpretation of man and regarded death as annihilation, strongly believes in life after death and tries to explain the state of purgatory (barzakh) and resurrection. In this paper it is tried to interpret his view on the nature of man and the nature of death in detail to be an introduction for his view on the quality of life after death which requires an independent chance.
    Keywords: man, stamina, spirit, death, annihilation, Sayyed al Murtaza
  • Jenan Eizadi, Marziyyah Haratian Page 105
    According to the Muatazilite theologians the justice of God and the free will of man lead to the responsibility of man towards his deeds. The main issue is that what deeds are attributed to man and man is their doer. The research necessity in this issue consists in the direct relationship of man's activeness with the realm of his legal and moral responsibilities, which is oneof the contemporary philosophical and ethical issues. Because QaziAbdul- JabbarHamadani did not discussed this issue directly, in this article, we infer that from his other theories in related issues by an analytic-logical method. Qazi Abdu l-Jabbar regards man responsible for the acts that he has the power, knowledge and free will to do. While rejecting the theory of Kasb and the theory of Tab', he considers man as the doer of his direct (Mubasher) and indirect (Mutawallad) deeds.
    Keywords: responsibility, direct (Mubasher) deed, indirect (Mutawallad) deed, Qazi Abdul, Jabbar
  • Parvin Nabiyan, Mehdi Teimouri, Sayyedmohammadali Mirdamad Page 127
    In his Numerous Superstitions in the Graves Pilgrimages, Borqai criticized the belief in the pilgrimage and appeal to the divine saints. By referring to the Quranic verses, he claimed that there is not a perfect life in the purgatory universe and the purgatory is a semi-life that lacks many life specifics such as vision, hearing etc. and, in other words, he considers purgatory as a corridor to resurrection. He wants to prove that the relation between spirits in the purgatory universe with this world is completely cut off. So the Shii belief in the pilgrimage of the Imams (p.b.u.t.) graves and the appeal to them are baseless and superstitious. The examination of the Shia opinions and views on the reality of spirit and the purgatory universe well can reveal the falsehood of Borqai speeches.
    Keywords: purgatory, appeal, pilgrimage, Borqai