آرشیو دوشنبه ۹ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۷۰۲
نگاه سوم
۳۲
ادبیات

راز اهدای نوبل به آلبرکامو

با گذشت 50 سال از اهدای جایزه نوبل ادبیات به «آلبر کامو»، آکادمی سوئدی نوبل از راز اهدای این جایزه معتبر به نویسنده رمان «بیگانه» پرده برداشت.

نام «آلبر کامو» از سال 1940 در لیست نامزدان جایزه نوبل ادبیات قرار داشته و از همان سال نیز نام «آندره مارلو» دیگر نویسنده فرانسوی نیز در همان لیست بوده است. در سال 1954 نیز «آلبر کامو» از نامزدان اصلی نوبل بوده است. در این سال هیات انتخاب آکادمی با رای گیری «ارنست همینگوی» را برنده نوبل ادبیات اعلام می کند.

به این ترتیب هم «کامو» و هم «مارلو» در سال 1954 از دریافت نوبال بازماندند. در سال 1955 نیز نام چهل و شش نفر به عنوان نامزدان اصلی نوبل ادبیات مشخص شده بود، اما رییس وقت آکادمی نوبل، نوشته است: «کامو چیز جدیدی ارائه نکرده و نمی تواند برای امسال نامزد لایقی باشد.» طبق اسناد منتشر شده در سال 1956 چهل و چهار نامزد اصلی در لیست برنده احتمالی قرار داشتند در همان سال کامو رمان سقوط را منتشر کرد، رمانی که از کیفیت قابل قبولی برخوردار بود و به حد رمان طاعون هم می رسید. اما باز نوبل به او نرسید. رقابت آلبر کامو و آندره مارلو در سال 1957 به بیشترین حد خود می رسد، در حالی که مارلو پیرتر از کامو و باتجربه تر از وی هم بوده است. اما در نهایت «آلبر کامو» نویسنده رمان «بیگانه»، «طاعون» و «سقوط» در سال 1957 نوبلی شد و «آندره مارلو» رقیب اصلی وی در آن سال هیچ گاه نوبل را به خانه نبرد.