آرشیو پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۶۹۹۵
بانو
۱۹

ابتلابه بیماری MS در زنان دو برابر مردان است

خبرگزاری بین المللی زنان ایران: یک فیزیولوژیست، شایع ترین زمان آغاز بیماری MS را بین سنین 20 تا 35 سال عنوان کرد و افزود: درصد بانوان مبتلابه این بیماری نسبت به مردان بیشتر است.

دکتر رویا نادری ساعتلو استاد دانشگاه پیام نور ارومیه با اشاره به اینکه درصد مبتلایان به بیماری MS در بانوان دو برابر مردان است گفت: بیماری MS به دلیل تخریب و التهاب میلین در سیستم اعصاب مرکزی (CNS) ایجاد می شود و افراد بین سنین 20 تا 35 سال را درگیر خود می کند که این بیماری در افراد زیر 20 سال کمتر مشاهد می شود.

وی در ادامه با اشاره به نامشخص بودن علت این بیماری گفت: در منابع متعدد به افزایش هورمون زنانه استروژن، استعداد ژنتیک، نارسایی ایمنی، عفونت های ویروسی و فشارهای روانی اشاره شده است.

نادری در ادامه خاطر نشان کرد: علائم این بیماری بسته به اینکه در کدام قسمت سیستم عصبی مرکزی ایجاد شده است متفاوت بوده و به صورت سندرم چشمی، نخایی، حسی، مخچه ای، اختلالات بلع، وزوز گوش و اختلالات روانی بروز می کند.

این استاد دانشگاه در ادامه روند این بیماری را در برخی افراد خوش خیم و در برخی افراد بدخیم دانست و افزود: این نوع بیماری در افراد نوع پیش رونده یا بدخیم به مرور زمان باعث زمینگیر شدن و در نهایت منجر به فوت آنها می شود. عوارض این بیماری در دستگاه های بدن به صورت کاهش توان بیمار، فلج اندام ها، ناتوانی جنسی بویژه در مردان، اختلال در کنترل اسفکترها، آتروفی مغزی، صرع، افسردگی و لرزش شدید به هنگام فعالیت است که در نهایت باعث ایجاد زخم بستر می شود.

وی در پایان گفت: برای بیماری MS درمان قطعی وجود ندارد ولی ممکن است برای کاهش علائم، کورتن تجویز شود. افراد درمان شده برای جلوگیری از بازگشت بیماری MS بهتر است از روغن آفتابگردان استفاده کنند و رژیم کم چربی داشته باشند.