مطالعه اتنوبوتانیکی گیاهان دارویی شهرستان کازرون: شناسایی، پراکنش و مصارف سنتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
شهر کازرون با مساحت حدود 4060 کیلومترمربع در 110 کیلومتری غرب شیراز واقع شده است. این شهرستان به دلیل وجود اقلیم های متنوع، از نظر تنوع زیستی و گونه های گیاهی منطقه ای حائز اهمیت است. همچنین به دلیل قدمت تاریخی و قرار داشتن در مسیر کوچ عشایر، از نظر استفاده سنتی گیاهان دارویی نیز نمونه ای بسیار بارز و شاخص می باشد.
هدف
شناسایی گیاهان دارویی منطقه و استفاده از دانش وتجربه اهالی بومی برای معرفی خواص و موارد ناشناخته گیاهان دارویی موردنظر می باشد.
روش بررسی
در سال های 1388 - 1385 فلور گیاهان دارویی شهرستان مطالعه شد. با استفاده از نقشه جغرافیایی، روستاهای منطقه شناسایی و تفکیک شدند. گیاهان از نواحی مختلف جمع آوری شده و سپس شناسایی شدند. با به کارگیری تجارب افراد بومی، نحوه و زمان جمع آوری و خصوصیات دارویی گیاهان در پرسشنامه هایی ثبت شد.
نتایج
تعداد 91 گونه گیاهی دارویی (87 جنس و 39 خانواده) در منطقه شناسایی و اطلاعات درمانی گونه های مذکور ثبت شد. همچنین مشخص شد که خانواده نعنائیان (Lamiaceae) با 11 گونه و خانواده آفتابگردان (Asteraceae) با 9 گونه بیشترین تعداد گونه های دارویی را دارا می باشند. بارهنگ (Plantago) با 3 گونه، بزرگترین جنس می باشد.
نتیجه گیری
گیاهان دارویی در منطقه مطالعه شده مصرف سنتی گسترده ای داشته و بیشترین موارد به ترتیب در درمان ناراحتی های دستگاه گوارش، گردش خون و دفع ادرار مشاهده شد. با توجه به فراوانی و استفاده گسترده گیاهان دارویی، بررسی های بیشتر می تواند منجر به فراهم آمدن زمینه ای برای شناسایی اثرات درمانی جدید گیاهان منطقه شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
163
لینک کوتاه:
magiran.com/p1018371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!