تاثیر چرخه های تجاری بر نرخ نکول تسهیلات بانکی ایران طی دوره 13791388 و تعیین سبد بهینه تسهیلات برای کل نظام بانکی

پیام:
چکیده:
یکی از مهم ترین مسائل پیش روی بانک ها این است که چگونه می توانند ریسک اعتباری را کنترل کنند و آن را کاهش دهند. به عبارت دیگر بانک ها به دنبال این هستند که چه عواملی بر ریسک اعتباری تاثیر می گذارند، کدام یک از این عوامل قابل کنترل است و به طور کلی چگونه می توانند ریسک اعتباری سبد دارایی خود را کاهش دهند.
در این مقاله، برای پاسخ به سوالات فوق، از یک الگوی اقتصاد کلان برای تجزیه و تحلیل ریسک اعتباری در بخش های اصلی اقتصاد ایران (کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات و مسکن) استفاده شده است. این الگو بر پایه الگوی CPV ارائه شده توسط ویلسون می باشد که قادر است رابطه بین نرخ نکول در بخش های مختلف و وضعیت اقتصادی هر بخش را تشریح کند.
الگوی تحقیق با استفاده از سیستم معادلات به ظاهر نامرتبط برآورد می شود و سپس آثار نهایی هر یک از متغیرهای الگو بر نرخ نکول محاسبه می گردد. همچنین در این مقاله، سبد بهینه برای تسهیلات نظام بانکی از روش حداقل کردن ارزش در معرض خطر نرخ نکول تسهیلات بانکی تعیین شده است.
یافته های مقاله حاکی از آن است که ضرایب متغیرهای تولیدات بخش ها، نرخ ارز بازار غیررسمی، نرخ سود تسهیلات پرداختی و قیمت نفت، مثبت و معنا دار شده است. همچنین ضرایب متغیرهای شاخص قیمت تولیدکننده و شاخص بورس منفی است. نتایج مربوط به تخمین الگو برای تک تک بخش ها نشان داد که متغیرهای کلان، تاثیر متفاوتی بر نرخ نکول در بخش های متفاوت می گذارند. با استفاده از روش شبیه سازی مونت کارلو، بهترین ترکیب سبد دارایی که ارزش در معرض خطر را برای فصل اول سال 1389 حداقل می کند، ترکیبی است که در آن، سهم تسهیلات بخش کشاورزی 49 درصد، بخش صنعت و معدن 13 درصد، بخش خدمات 11 درصد و بخش مسکن 27 درصد است. در صورتی که تسهیلات به این روش تخصیص یابند، ارزش در معرض خطر یک دوره بعد (فصل اول سال 1389) 25 درصد خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1067437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!