اصلاح پولی و تغییر واحد پول کشور

پیام:
چکیده:
اصلاح پولی به مفهوم حذف چند صفر از اندازه های مختلف پول قانونی کشور و احتمالا معرفی واحد پول جدید برای جایگزینی پول ملی فعلی از مدت ها پیش، در محافل کارشناسی کشور مورد بحث قرار گرفته و دولت های گذشته و حال نیز در این زمینه نظراتی مطرح کرده اند.
اصلاح پولی مستلزم ارائه یک طرح جامع از بابت لحاظ تمام جنبه ها، نظیر تعداد صفرهای قابل حذف، معرفی یا عدم معرفی پول جدید، چگونگی گردش و طول دوره گردش موازی، حجم بهینه و قطع های جدید، نیاز و تقاضای بازار در اجزای قطع ها و همچنین ابعاد حسابداری و کامپیوتری آن می باشد. همچنین لازم است ابعاد آموزشی و اطلاع رسانی این طرح به نحو مطلوب باز شود تا اجرای طرح از اقبال عمومی برخوردار گردد. از این بابت ضروری است اصلاح پولی در قالب یک بسته سیاست اقتصادی غیرتورمی معرفی و به مرحله اجرا گذارده شود تا هم اعتماد عمومی را جلب کند و هم از تکرار تجربه گذشته به مفهوم فرسایش سریع قدرت خرید پول جدید، اجتناب شود.
تجربه سایر کشورها، چه کشورهایی که این طرح را با موفقیت اجرا نموده اند و چه آنها که در اجرای این طرح ناموفق بوده اند، نشان می دهد که اجرای سیاست های پولی حمایتگر و پشتیبان این طرح یک عامل تعیین کننده در نیل به اهداف اجرای موفقیت آمیز طرح اصلاح پولی است. این جنبه موضوع به لحاظ ضرورت اجتناب مطلق از انتظارات تورمی جامعه، بسیار بااهمیت تلقی می شود و از این بابت، کسب اختیارات قانونی بانک مرکزی در اجرای این طرح، به عنوان یک شرط اصلی ذکر شده است. در این مقاله، تمام جنبه های ذکرشده، در کنار بررسی تجارب سایر کشورها مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1067440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!