بررسی تاثیر طب فشاری بر شدت درد زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
چکیده:
مقدمه
مولتیپل اسکلروزیس شایعترین بیماری نورولوژیکی است که بیشتر افراد زیر 30 سال را مبتلا می کند و در زنان شایع تر است. درد یک تجربه ناخوشایند در ام اس می باشد که می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی گردد. طب فشاری، یک روش کم هزینه و غیرتهاجمی است که می تواند برای کنترل درد استفاده شود. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، تعیین تاثیر طب فشاری بر شدت درد زنان مبتلا به ام اس بود.
مواد و روش ها
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور بود که 100 زن، مبتلا به ام اس عضو انجمن ام اس تهران با توجه به معیارهای ورود وارد مطالعه شدند و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. ابتدا شدت درد با استفاده از VAS در هر دو گروه اندازه گیری شد. سپس در گروه مداخله، طب فشاری بر روی نقاط ST36، SP6، LI4 به مدت سه دقیقه روی هر نقطه، انجام شد و به بیماران آموزش داده شد تا طب فشاری را خودشان به مدت دو هفته (دو بار در روز) انجام دهند و در گروه شاهد نیز آموزش مانند گروه مداخله بود فقط با این تفاوت که به جای فشار، لمس این نقاط به آنها آموزش داده شد. شدت درد بلافاصله، دو و چهار هفته پس از آخرین مداخله نیز سنجیده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل فرم اطلاعات فردی، VAS بود که داده ها توسط آمار توصیفی و استنباطی، نرم افزار SPSS نسخه 17 تحلیل شد.
یافته ها
قبل از انجام مداخله، تفاوت معنادار آماری در شدت درد (16/0=p) بین دو گروه مداخله و شاهد وجود نداشت. بررسی نتایج بعد از مداخله نشان داد، شدت درد، بلافاصله، دو و چهار هفته پس از طب فشاری در گروه مداخله، در مقایسه با گروه شاهد کاهش یافت (به ترتیب(p=0/1) (p=0/02 وp=0/01
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده، استفاده از طب فشاری در کاهش شدت درد در زنان مبتلا به ام اس موثر بوده است، لذا به عنوان درمان ایمن، ساده و ارزان پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1077020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!