ضرورت به کارگیری رویکردی نوین در مدیریت ریسک نقدینگی در سیستم پرداخت ساتنا

پیام:
چکیده:
در این مقاله جهت آشنایی با نحوه مدیریت ریسک نقدینگی در سیستم های پرداخت بین المللی، بر دو سیستم پرداخت در اتحادیه اروپا و آمریکا تمرکز می شود که به تسویه حجم بالایی از تراکنش های با ارزش بالا در سیستم مالی جهانی می پردازند. بر این اساس مشاهده می شود که روند مدیریت ریسک نقدینگی در این سیستم ها، به سمت اتکای بیشتر به مدیریت وثیقه گرایش پیدا کرده است. گستره وثایق واجد شرایط معرفی شده در این سیستم ها (به ویژه پس از بحران اخیر)، مبین دسترسی مناسب تر اعضا به نقدینگی مورد نیاز و مدیریت کارآمد تر ریسک نقدینگی در این سیستم های پرداخت می باشد. حال آنکه بررسی وثایق واجد شرایط در دسترس در سیستم پرداخت ساتنا در کشور، مبین شکاف زیاد موجود در این زمینه است. این مساله علاوه بر اینکه در شرایط عادی با مواجه نمودن بانک ها با ریسک نقدینگی در عملیات تسویه تراکنش ها، به ریسک سیستمی گسترده در کل سیستم بانکی کشور منجر می شود، در شرایط بحرانی می تواند کل سیستم مالی کشور و بنابراین اقتصاد را در بحران عمیقی فرو برد.
از این رو، در این مقاله بر ضرورت به کارگیری رویکرد نوینی در مدیریت ریسک نقدینگی در سیستم پرداخت ساتنا و همچنین معرفی دارایی های واجد شرایط برای به کارگیری این رویکرد و ضرورت گسترش اوراق بهادار واجد شرایط در رویکرد فعلی تاکید می شود. افزون بر این، به پیش نیازهای لازم جهت کارکرد موفقیت آمیز به کارگیری این رویکرد و ابزارهای معرفی شده در عرصه مدیریت ریسک نقدینگی سیستم پرداخت ساتنا اشاره خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p1080381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!