شاخص های پذیرش و توسعه بانکداری الکترونیک در ایران (با نگاهی به تجارب سایر کشورها)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
با افزایش استفاده از اینترنت عجیب نیست که از این فناوری در خدمات بانکی و مالی هم استفاده شود. عصری که در آن زندگی می کنیم، احتمالا هیجان انگیز ترین زمان در تاریخ برای مطالعه بازارها و موسسات مالی است. آشفتگی فزاینده محیط، رقابت و تغییر، جهانی سازی، نظارت و کنترل بر تغییر ترجیحات مشتریان بدین معنا ست که استراتژی های جدید برای جذب و حفظ مشتری مهم شده است. ملاک گزینش بانک از سوی افراد، رضایت کلی آنان از بانک مورد نظر می باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، برخی از معیارهای مهم مشتریان برای گزینش بانک عبارت اند از: سهولت دسترسی (مانند موقعیت)، توصیه های دوستان، شهرت بانک، میزان ارائه اعتبار، دوستانه بودن رفتار پرسنل بانک، هزینه پایین خدمت های ارائه شده، ساعت های مناسب برای ارائه خدمات بانکداری، ارائه خدمات مخصوص و باکیفیت و غیره.
اهمیت این عوامل در کشورهای مختلف متفاوت می باشد و به عوامل مختلفی چون سن، جنسیت، درآمد، موقعیت، حرفه، پیشینه فرهنگی مشتریان و همین طور نوع بانک (اسلامی یا سنتی) بستگی دارد.
در مقاله حاضر تلاش شده است با بررسی تجربیات سایر کشورها در زمینه ارائه خدمات بانکداری الکترونیک، به عوامل مهم در پذیرش و توسعه خدمات بانکداری الکترونیک در ایران پرداخته شود تا ضمن فراهم شدن امکان مقایسه، ملاک های موثر در این حوزه شناسایی شوند. از مهم ترین موارد بررسی شده در این مقاله تفاوت های جمعیت شناسی پاسخ دهندگان در پذیرش و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک در ایران می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
243
لینک کوتاه:
magiran.com/p1080383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!