بررسی رابطه نقش اجتماعی پلیس واحساس امنیت خانواده ها

چکیده:
کار پلیس با محوریت جامعه از جمله مدلهای نظری راهبرد پلیس می‎باشد که در سالهای اخیر به الگوی غالب و کارآمدی در فرآیند امور پلیسی تبدیل شده است. بازتاب فلسفه کار پلیسی با محوریت جامعه در نقش اجتماعی پلیس متجلی می‎گردد و از این رویکرد است که خدمات پلیس براساس توقعات و انتظارات مردم و نهادهای اجتماعی بازخوانی وتعریف می‎شود.
«پژوهش» حاضر تحقیقی کاربردی است که نقش اجتماعی پلیس را در نظریه مدل جدید اداره امور پلیسی با محوریت جامعه و نقش آن در تعیین و تغییر کارکردهای پلیس و تاثیر بی‎شائبه آن براحساس امنیت نهاد خانواده ها را به محک آزمایش گذاشته است. اهتمام اصلی این پژوهش آن بوده که با حفظ مرجعیت و اقتدار دولتی پلیس، ضرورت وجود نقش اجتماعی آن را در پرتو و معطوف به تقویت و تحکیم رابطه با خانواده تبیین نماید.
بدین ترتیب ابتدا شان دولتی پلیس تشریح و نقش اجتماعی آن مورد بحث قرار گرفته است. سپس ظرفیت امنیتی نهاد خانواده در حکم منبعی نیرومند و اساسی در راستای گسترش و تحکیم امنیت و ثبات اجتماعی مورد بحث واقع شده و نقش و اهمیت خانواده از این زاویه بررسی شده است.
این پژوهش با شیوه پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری آن شامل مجموعه خانواده های ساکن درشمال تهران بوده که رابطه نقش اجتماعی پلیس و احساس امنیت خانواده ها در جامعه آماری با انتخاب نمونه و توزیع پرسشنامه بین سرپرستان خانواده ها، مورد سنجش واقع و پس از تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آماری نتایج حاصله براساس فرضیات تحقیق مشخص و پس از تشریح آن، پیشنهادات لازم در رابطه با موضوع تحقیق ارائه گردیده است.
از یافته های این پژوهش می‎توان جهت شفاف سازی و تقویت نقش اجتماعی پلیس در برنامه های آموزشی و تعدیل کارکردهای پلیس بهره‎گیری کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1081666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!