تغییرات سطوح سرمی نیترات و نیتریت و وابستگی جنس در نفروتوکسیستی ناشی از سیس پلاتین

پیام:
چکیده:
مقدمه
شایع ترین عارضه ی درمان با سیس پلاتین در کلینیک نفروتوکسیسیتی ناشی از آن است که سیستم نیتریک اکسید را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. عوارض سیس پلاتین می تواند وابسته به جنس باشد اما این که سیستم نیتریک اکسید از این وابستگی در فرایند درمان با سیس پلاتین تبعیت می کند یا خیر، مطالعه ای در دست نیست. این مطالعه با هدف تعیین نقش سیس پلاتین و جنسیت در تغییرات سطوح سرمی کل متابولیت های نیتریک اکسید، نیترات و نیتریت در نفروتوکسیسیتی ناشی از سیس پلاتین طراحی گردید.
روش ها
25 سر رت نر و ماده از نژاد ویستار به طور تصادفی در چهار گروه مورد آزمایش قرار گرفتند. گروه های 1 و 2 رت های نر و ماده دریافت کننده ی سالین به عنوان گروه های شاهد و گروه های 3 و 4 رت های نر و ماده دریافت کننده ی سیس پلاتین به صورت تک دوز به میزان 7 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به عنوان گروه های آزمایش در نظر گرفته شدند. یک هفته پس از تزریق سیس پلاتین سطوح سرمی NOx اندازه گیری شد و بافت کلیه مورد ارزیابی هیستوپاتولوژی قرار گرفت.
یافته ها
سطوح سرمی NOx در گروه 3، 54/7 ± 71/50 و در گروه 1، 3 ± 43/22 میلی مول در لیتر بود (05/0 > P). نیتریت در گروه 3، 4 ± 7/37 و در گروه 1، 1/2 ± 2/13 میلی مول در لیتر بود (05/0 > P). در حیوانات نر دریافت کننده ی سیس پلاتین افزایش معنی داری نسبت به گروه شاهد داشت، در حالی که این فرایند در جنس ماده مشاهده نشد. شدت آسیب بافتی همچنین در حیوانات نر بیش از حیوانات ماده بود.
نتیجه گیری
تاثیر سیس پلاتین بر تغییرات متابولیت های نیتریک اکسید و همچنین آسیب بافت کلیوی آن می تواند وابسته به جنس باشد. نتایج این بررسی حاکی از آن است که متابولیت نیتریت نسبت به نیترات تغییرات قابل ملاحظه تری را پس از تزریق سیس پلاتین نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1967 تا 1975
لینک کوتاه:
magiran.com/p1086368 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!