بررسی ترکیب شیمیائی اسانس اندام های رویشی و زایشی و خاصیت ضدمیکروبی اسانس و عصاره دو گونه از جنس مریم گلی (Salvia L.) منطقه کاشان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
گونه های مختلف جنس مریم گلی در طب سنتی و نوین به عنوان ضدعفونی کننده و تنظیم کننده قند مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از این تحقیق، بررسی ترکیب شیمیائی اسانس مریم گلی کبیر و مریم گلی اصفهانی و ارزیابی ویژگی های ضدمیکروبی آنها می باشد.
مواد و روش ها
گونه های یاد شده، از ارتفاعات کوهستانی کاشان، جمع آوری و خشک شدند.اسانس گیری به روش استخراج و تقطیر با بخار هم زمان با حلال آلی انجام شد. اجزای اسانس با استفاده از دستگاه های کروماتوگرافی گازی (GC) و کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی(GC/MS)، به روش مقایسه ای (Match index) آنالیز و شناسائی شدند. فعالیت ضدمیکروبی گیاهان در شرایط برون تنی بر روی 10 سویه میکروبی به دو روش دیسک دیفیوژن و میکرودایلوشن مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج
29 ترکیب در اسانس برگ ها و 12 ترکیب در اسانس گل های مریم گلی کبیر شناسائی شد. 26 ترکیب در اسانس برگ ها و 31 ترکیب در اسانس گل های مریم گلی اصفهانی شناسائی شدند. اسانس گل های مریم گلی کبیر دارای بیشترین حساسیت بر علیه رشد باکتری Proteus vulgaris نشان داد. هم چنین، کمترین غلظت اسانس گل های مریم گلی اصفهانی، بیشترین تاثیر بر مهار مخمر Candida albicans داشت. مقاوم ترین میکروب ها در برابر اسانس و عصاره برگ ها و گل های دو گونه، قارچ A. niger بود. مقاومت باکتری S. aureus در برابر تاثیر اسانس و عصاره برگ ها و گل های مریم گلی کبیر و اسانس برگ ها و گل های مریم گلی اصفهانی بالا بود، ولی نسبت به عصاره گل ها و برگ های مریم گلی اصفهانی، حساسیت نشان داد.
نتیجه گیری
با توجه به اثرات ضدمیکروبی نسبتا بالای عصاره دو گونه، می توان از مواد موثره گل های این گیاهان به عنوان آنتی باکتریال استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
536 تا 545
لینک کوتاه:
magiran.com/p1087313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!