تعیین عوامل مختل کننده کیفیت خواب سالمندان بستری در بیمارستان های کاشان

پیام:
چکیده:
مقدمه
خواب از عوامل موثر در فرایند بهبود بیماران است. عوامل زیادی بر روی کیفیت خواب بیماران سالمند بستری تاثیر می گذارد. این مطالعه به منظور شناسایی عوامل مختل کننده کیفیت خواب بیماران سالمند بستری در بیمارستان های کاشان با استفاده از مدل آماری رگرسیون لجستیک انجام شده است.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مقطعی است که روی 390 بیمار سالمند بستری در بیمارستان های کاشان که به روش متوالی انتخاب شده بودند، انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ایندکس کیفیت خواب پیتسبرگ استفاده شد که مجموع نمره بالاتر از 5، کیفیت پایین خواب را نشان می دهد. تجزیه و تحلیل داده ها در مدل تک متغیره با استفاده از آزمون های مجذور کای، دقیق فیشر و T و در مدل چندگانه با روش رگرسیون لجستیک انجام شد.
نتایج
کیفیت کلی خواب بیماران سالمند بستری ضعیف بود (8/4 ± 2/7). در تجزیه و تحلیل تک متغیره، جنس، وضعیت تاهل، سطح سواد، نوع بخش، سابقه بستری، مصرف داروی خواب آور در منزل و بیمارستان، سابقه اختلال خواب اختلاف معنی داری با کیفیت خواب داشت. ولی تفاوت معنی داری در سن، طول مدت بستری و چرت روزانه دیده نشد. در تحلیل چندگانه، متغیرهای وضعیت تاهل (6/4(OR=، سطح سواد (9/1(OR=، طول مدت بستری (1/1(OR=، سابقه بستری (4/0(OR=، مصرف داروی خواب آور در بیمارستان (27/0(OR= و سابقه اختلال خواب (01/0(OR= در مدل باقی ماندند که ارتباط واقعی معنی دار آماری با کیفیت خواب در حضور اثرات سایر متغیرها داشتند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه ثابت کرد کیفیت خواب سالمندان بستری نامطلوب بود و علت این نامطلوب بودن دامنه وسیع عوامل مختل کننده خواب است که مهمترین آنها وضعیت تاهل، سطح سواد، طول مدت بستری، سابقه بستری قبلی، سابقه اختلال خواب و مصرف داروی خواب آور در بیمارستان می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
688
لینک کوتاه:
magiran.com/p1104921 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!