بررسی تاثیر ژورنالینگ بر اضطراب و استرس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
چکیده:
مقدمه
مولتیپل اسکلروزیس یکی از شایعترین بیماری های مزمن سیستم عصبی مرکزی در سنین جوانی است که ماهیت ناتوان کننده ای دارد. اختلالات روانشناختی از جمله اضطراب و استرس به طور قابل توجهی در بیماران مبتلا دیده می شود. مداخله پرستاری ژورنالینگ و برون ریزی احساسات به صورت نوشتن از روش های خودیار و مقرون به صرفه ای است که در چندین مطالعه تاثیر آن بر سلامت جسمانی، روانی و پیش آگهی بیماری های مزمن بررسی شده است.. این روش تا کنون بر بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس(ام.اس) مطالعه نشده است.این پژوهش با هدف تعیین تاثیر ژورنالینگ بر اضطراب و استرس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت مداخله ای از نوع قبل و بعد، در طی سال (1389) بر روی 80 نفر از بیماران مبتلا به (ام.اس) مراجعه کننده به انجمن ام.اس ایران در تهران، انجام گردید. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، و پرسشنامه DAS-21 (Depression Anxiety Stress -21) بود. از بیماران مبتلا به مولیتپل اسکلروزیس پس از اخذ رضایت نامه کتبی و تکمیل پرسشنامه DASS-21 مداخله پژوهش تحت عنوان ژورناینگ در گروه مداخله انجام شد، از انها درخواست گردید که چهار هفته پشت سرهم روزی نیم ساعت درباره احساسات و هیجانات منفی خود بنویسند و پس از یکماه مجددا پرسشنامه DASS-21 را تکمیل نمایند. برای گروه شاهد هیچگونه مداخله ای انجام نشد و فقط پرسشنامه تحقیق تکمیل شد در پایان اطلاعات پرسشنامه ها با SPSS 16 با استفاده از آزمونهای تی، مستقل، تی زوجی کای اسکوئر، آنالیز کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
بررسی میانگین امتیاز اضطراب و استرس با آزمون تی قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنی داری را نشان نداد (05/0
نتیجه گیری
ژورنالینگ و برون ریزی احساسات به صورت نوشتن اضطراب و استرس بیماران مبتلا به ام.اس را کاهش داد لذا انجام این تکنیک به عنوان یک روش موثردر کاهش اضطراب و استرس بیماران ام.اس توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
183
لینک کوتاه:
magiran.com/p1106599 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!