تحلیل پوششی داده ها، روشی برای انتخاب پرتفوی بهینه با توجه به میزان نقد شوندگی سهام، مورد مطالعه: شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پیام:
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی موثر بودن میزان نقدشوندگی سهام و سودمندی تکنیک تحلیل پوششی داده ها در انتخاب پرتفوی بهینه است. با ابن هدف 325 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال مالی 1388 مورد بررسی قرار می گیرد. این پژوهش شامل دو مرحله است. در مرحله اول امتیاز کارایی برای شرکت های مورد بررسی با استفاده از مدل BCC ورودی محور تکنیک تحلیل پوششی داده ها در دو حالت که یکی شامل در نظر گرفتن سه متغیر ریسک، میزان نقدشوندگی و بازده و دیگری شامل در نظر گرفتن تنها دو متغیر ریسک و بازده در انتخاب پرتفوی بهینه است، محاسبه می گردد. در مرحله دوم نیز به منظور آزمون فرضیه های پژوهش بازده واقعی پرتفوی های انتخاب شده براساس امتیاز کارایی، در بین دو حالت پیش گفته و با بازده واقعی در سطح صنایع مربوطه مورد مقایسه و آزمون قرار می گیرد.
نتیجه پژوهش نشان می دهد که میزان نقد شوندگی سهام نمی تواند تاثیر معناداری در انتخاب پرتفوی بهینه از میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران داشته باشد. همچنین سودمندی تکنیک تحلیل پوششی داده ها در انتخاب پرتفوی بهینه، نتیجه دیگر این پژوهش است.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1111139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!