تدوین برنامه استراتژیک برای استقرار سیستم کیفیت در آزمایشگاه تشخیص طبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

هر سازمان نیازمند ارزیابی مداوم شرایط موجود می باشد. هدف از این مطالعه بررسی و تجزیه و تحلیل استانداردها و معیارهایی که هر سیستم آزمایشگاهی نیازمند رعایت و ارتقاء آن است و تعیین فاصله و شکاف موجود بین وضع ایده آل و اهداف با وضع موجود و در نهایت ارایه راهکار و برنامه اجرایی در راستای رسیدن به وضع مطلوب می باشد.

روش بررسی

این مطالعه در یک آزمایشگاه تشخیص طبی در گرگان با استفاده از چک لیست ارزیابی سیستم کیفیت در آزمایشگاه های تشخیص طبی ویرایش 2/2/1388 انجام گرفت. در این بررسی با استفاده از ماتریس ارزیابی درونی (INTERNAL FACTOR EVALUATION) به بررسی عوامل مهم در چارچوب استقرار سیستم مدیریت کیفیت در یک آزمایشگاه تشخیص پزشکی پرداخته شد. پس از بررسی عوامل و تعیین وضعیت آزمایشگاه و ثبت نتایج پایش در قالب نقاط ضعف، قوت و تعیین شکاف بین وضع موجود و مطلوب به ارایه راهکارهای مناسب و موثر در راستای استاندارد تعریف شده پرداخته شد.

یافته ها

از 164 موردی که باید در آزمایشگاه انجام می شد، در ارزیابی اولیه 111 مورد(7/67 %) انجام شده بود، 53 مورد (3/32 %) انجام نشده بود. پس از تدوین و اجرای برنامه از 164 مورد 147 مورد(6/89%) صورت پذیرفته بود، 15 مورد (2/9 %) نیازمند اقدام اصلاحی و دو مورد (2/1 %) کماکان انجام نشده بود. تفاوت معنی دار و اصلاح محسوس مشکلات موجود در استقرار کیفیت در این آزمایشگاه پس از اجرای برنامه دیده شد.(p<0.05) در بخش های تجهیزات آزمایشگاه، فضا و تاسیسات آزمایشگاه، فرایند قبل از انجام آزمایش، فرایند انجام آزمایش و فرایند پس از انجام آزمایش تمام موارد خواسته شده پس از تدوین و اجرای برنامه انجام شد. در بخش های ایمنی و بهداشت در آزمایشگاه، تجهیزات آزمایشگاه، فضا و تاسیسات آزمایشگاه، فرایند قبل از انجام آزمایش، فرایند انجام آزمایش و فرایند پس از انجام آزمایش تفاوت معنی دار آماری پس از اجرای برنامه مشاهده شد.

نتیجه گیری

تفاوت و اصلاح محسوس مشکلات در استقرار کیفیت در آزمایشگاه پس از تدوین و اجرای برنامه استراتژیک، بیانگر اهمیت برخورد با مشکلات به صورت هدفمند و تدوین و اجرای برنامه استراتژیک می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1124451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!