اثر میله زیر کونیایی شیاردار بر روی استحکام خمشی سرامیک IPS-Empress2

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در سالهای اخیر توجه به Inlay retained FPDs برای حفاظت از ساختار دندان و محدود کردن تراش دندان هنگام آماده سازی آن افزایش یافته است. سطوح خاصیت خیش شوندگی سرامیک IPS2 می تواند توسط اسید اچینگ افزایش یابد که موجب بهبود باند IPS2 با سمان رزینی می شود. سرامیک های با استحکام بالا به علت مقاوم بودن آلومینا و زیرکونیا به اسید نمی توانند اچ شوند. عدم باند مناسب بین زیرکونیا-سمان رزینی در FPD های با پایه زیرکونیا منجر به عدم پخش نیرو در تمام سطح می شود که می تواند موجب جدا شدن باند و شکست در ریتینر اینله شود. هدف این مطالعه اثر میله زیرکونیای شیاردار بر روی استحکام خمشی کور سرامیک IPS-Empress2 می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 21 نمونه سرامیکی در ابعاد 25×4×3 میلی متر در سه گروه طبقه بندی شد:گروه 1: (Control group) از سرامیک In-Ceram alumina گروه 2: از کور سرامیک IPS-Empress2 گروه 3: از IPS-Empress2 به همراه بار زیرکونیایی در طول و کف نمونه سپس نمونه ها تحت آزمایش خمش سه نقطه ای با Span=15 میلی متر و با سرعت 5/0 میلی متر/ دقیقه قرار گرفته و نیروهای شکست ثبت شدند و داده ها با آزمون آماری یک طرفه ANOVA و Tukey مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت سطح شکست نمونه ها تحت ارزیابی با میکروسکوپ الکترونی قرار گرفت.
یافته ها
استحکام خمشی نمونه های گروه 1 معادل 66/302، نمونه های گروه 2 معادل 25/187 و استحکام خمشی گروه 3 معادل 89/247 مگاپاسکال برآورد گردید. استحکام خمشی نمونه های In-Ceram به صورت معنی داری (019/0 p <) بیشتر از نمونه های IPS2 بوده ولی تفاوتی بین سرامیک های In-ceram و سرامیک های IPS2 با زیرکونیای شیاردار وجود نداشته است. بر این اساس استفاده از زیرکونیای شیاردار در کف نمونه های IPS2 اثرات محدودی در افزایش میزان استحکام خمشی نمونه ها داشته است.
نتیجه گیری
در استفاده از سرامیک های زیرکونیای شیاردار به همراه Ips-Empress2، استحکام خمشی در حد دو گروه دیگر بوده و علی رغم بیشتر بودن آن از نمونه های Ips-Empress2 و کمتر بودن آن از نمونه های In-Ceram Alumina، تفاوت گروه ها از نظر آماری معنی دار نبوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1154895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!