بررسی چگونگی ترکیب نوشته و تصویر و خاستگاه آن در نگارگری مکتب شیراز دور آل اینجو
نویسنده:
چکیده:
یکی از مهم ترین جنبه های صوری نگارگری ایرانی ترکیب بندی نوشته و تصویر در صفحه و در اصطلاح امروزی «صفحه بندی» است. در این پژوهش، رابطهه بین نظام چینش عناصر نوشتاری و قاب تصویر و همچنین رابطهه شکل قاب تصویر با موضوع و ترکیب بندی نگاره های مکتب شیراز دوران ایلخانی بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که در نگارگری مکتب شیراز آل اینجو رابطهه بین عناصر نوشتاری و ترکیب بندی نگاره ها از اصول دقیق و معینی تبعیت می کند که با نظام ستون بندی صفحه برای نگارش شعر هماهنگ است. همچنین، نگارگر بر اساس براساس موضوع نگاره شکل قاب تصویر را به صورت به صورت منعطف در نظر گرفته و بر اساس براساس نظام ستون بندی صفحه شکل داده است. به همینبه همین دلیل، در موارد نمونه های بسیاری شکل قاب تصویر، به جای مستطیل، پلکانی است. نگارگران مکتب شیراز، از سدهه هشتم هجری قمری ضرورت هماهنگی نوشته و تصویر را در کتاب آرایی ٰآرایی دریافته و با ایجاد قاب های پلکانی، تصویر و متن را در هم تنیدند. شیوهه این پژوهش توصیفی – تحلیلی است و با استفاده از منابع کتابخانه ای ای و مشاهده به انجام رسیده است.
کلیدواژگان:
نگارگری ، شیراز ، ایلخانی ، ترکیب بندی ، اینجو
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1163646
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!