مقایسه کارایی روش های برآورد تراکم سه گونه مرتعی Bromus tomentellus، ovina Festuca، و Prangos ferulacea (مطالعه موردی: مراتع سارال کردستان)

پیام:
چکیده:
به منظور ارزیابی و مقایسه روش های اندازه گیری تراکم سه گونه Bromus tomentellus،ovinaFestuca، و Prangos ferulaceae، از نظر صحت و زمان لازم در هر روش، سه جامعه مطالعاتی انتخاب شد که گونه غالب هر جامعه یکی از گونه های مذکور بود. در هر یک از جوامع منطقه معرف مشخص شد و محدوده ای به مساحت 7000 متر مربع (70 × 100) انتخاب گردید. نمونه برداری در این محدوده به صورت تصادفی سیستماتیک انجام شد. در هر محدوده، با توجه به نوع و پراکنش گونه ها، 5 ترانسکت 100 متری مستقر شد. در هر یک از محدوده های 7000 متر مربعی، در هر جامعه، همه پایه های گونه های مذکور با ترانسکت نواری (2 × 100) m2شمرده شد و تراکم واقعی آن ها به دست آمد. تراکم به دست آمده از این روش شاهد در نظر گرفته شد. روش های اندازه گیری تراکم در این تحقیق عبارت اند از شمارش گونه ها در داخل کوادرات 1 متر مربعی؛ نزدیک ترین فرد؛ نزدیک ترین همسایه؛ زوج های تصادفی؛ نقطه یک چهارم متمرکز؛ و زاویه منظم. از نظر صحت روش ها، نتایج نشان داد روش نزدیک ترین همسایه در جامعه Festuca ovina و روش نقطه یک چهارم متمرکز در دو جامعه tomentellus Bromus و Prangos ferulacea دارای بیشترین صحت است و روش زاویه منظم در هر سه جامعه دارای کمترین صحت.
زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p1203462 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!