تاثیر یک دوره برنامه ی تمرینی جابه جایی و دست کاری محور بر کاهش علائم کودکان مبتلا به اختلال توجه/ بیش فعالی

چکیده:
هدف و زمینه ی تحقیق: اختلال توجه/ بیش فعالی، یک اختلال رفتاری در کودکان است که 3 تا 7 درصد جمعیت کودکان را درگیر می کند. هدف تحقیق، بررسی اثر برنامه ی تمرینی جابه جایی و دستکاری محور بر کودکان با اختلال توجه/ بیش فعالی 7 تا 9 ساله شهر اراک است.
مواد و روش ها
این مطالعه ی نیمه تجربی از نوع کاربردی است که با طرح پیش آزمون _ پس آزمون اجرا می شود. تعداد 30 کودک مبتلا به اختلال توجه/ بیش فعالی (سن 5/0±03/8 سال) انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه برنامه ی تمرینی جابه جایی محور (10 نفر)، برنامه ی تمرینی دستکاری محور (10 نفر) و گروه گواه (10 نفر) تقسیم می شوند. گروه های تمرینی به مدت 8 هفته به تمرین می پردازند و برنامه ی تمرینی شامل 2 جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه بازی است. نشانه های اختلال توجه/ بیش فعالی از طریق پرسش نامه ی علائم مرضی کودکانCSI4))، توسط والدین آن ها، قبل و بعد از 8 هفته برنامه ی تمرینی ارزیابی می شود. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های تی وابسته، تحلیل واریانس و آزمون دانکن با استفاده از نرم افزار (SPSS) نسخه5/16 در سطح معنا داری (0/05≥p) استفاده می شود.
یافته های تحقیق: نتایج پژوهش نشان می دهد که پس از 8 هفته مداخله ی فعالیت بدنی بین برنامه ی تمرینی جابه جایی و دستکاری محور بر بهبود علائم این اختلال، تفاوت معناداری وجود ندارد. (05/0 > P) مقایسه ی میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی نشان می دهد که برنامه های تمرینی موجب کاهش شدت علائم اختلال توجه/ بیش فعالی در کودکان می شود. (05/0 < P) در حالی که بین میانگین نمره های پیش آزمون و پس آزمون گروه گواه، اختلاف معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های تحقیق می توان دریافت که برنامه های تمرینی جابه جایی و دستکاری محور منجر به کاهش علائم اختلال توجه/ بیش فعالی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1205934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!