مقایسه میزان آگاهی، نگرش و عملکرد نسبت به سلامت دهان و دندان در والدین کودکان مبتلا به بیماری های قلبی در مقایسه با والدین کودکان سالم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماران قلبی نسبت به افراد سالم نیازهای دندانپزشکی متفاوتی دارند که آگاهی از آن ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد والدین کودکان قلبی و والدین کودکان سالم نسبت به بهداشت دهان و دندان می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه مورد-شاهدی اطلاعات از طریق پرسشنامه از والدین جمع آوری گردید. جمعیت مورد مطالعه شامل 25 نفر والدین کودکان مبتلا به بیماری های قلبی و 25 نفر والدین کودکان سالم بودند که از نظر سن، جنس و تحصیلات والدین همسان شدند. اطلاعات با استفاده از آزمونهای Independent sample t test برای آگاهی و نگرش و Mann Whitney برای عملکرد با خطای نوع اول برابر 05/0 بررسی شد.
یافته ها
میزان آگاهی والدین بیماران قلبی 29/23 ± 24/45 و والدین کودکان سالم 45/20 ± 10/41 بود که اختلاف آماری معنی داری نداشت. نمره نگرش در والدین بیماران قلبی 9/9 ± 3/79 ٪ و در والدین کودکان سالم 6/6 ± 9/78 ٪ بودکه از نظر آماری معنی داری نبود. از لحاظ عملکرد 44 ٪ کودکان قلبی و20 ٪ کودکان سالم حداقل دو بار در روز مسواک می زدند. بیش از 50 ٪ کودکان قلبی مراجعه به دندانپزشک نداشتند اما کودکان سالم به صورت منظمتر مراجعه به دندانپزشک داشتند.
نتیجه گیری
بین میزان آگاهی و نگرش در دو گروه والدین، اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد. آگاهی والدین در دو گروه ضعیف بود اما نگرش مثبت بود. عملکرد والدین در زمینه مسواک زدن کودکانشان خوب بود اما در زمینه مراجعه به دندانپزشک ضعیف بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
317 تا 321
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!