بررسی مقایسه ای اثر بخشی اپیدورال لیدوکائین، ترامادول و ترکیب آنها در خرگوش

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
هدف از این تحقیق بررسی مقایسه ای اثرات ترامادول، لیدوکائین و ترکیب آنها متعاقب تزریق اپیدورال در خرگوش به عنوان مدل حیوانی بود تا به عنوان یک الگو برای تحقیقات بیشتر در زمینه بی حسی به روش اپی دورال در انسان باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 12 سر خرگوش سفید نژاد نیوزلندی به 3 گروه 4 تایی تقسیم شدند. در گروه آزمایش (L) اول لیدوکائین 2% با دوزmg/kg 4، در گروه (T) آزمایش دوم ترامادول با دوزmg/kg 4/4 و در گروه (T-L) سوم ترکیب لیدوکائین mg/kg 2 و ترامادول mg/kg 2/2 به کار رفت. بلوک حسی، بلوک حرکتی، ضربان قلب، تعداد تنفس و دمای رکتال، 10 دقیقه قبل از تزریق و در فواصل زمانی 10 دقیقه بعد از تزریق تا دقیقه 90 اندازه گیری شد. جهت آنالیز آماری از نرم افزار spss و برنامه آنالیز paired sample t-test استفاده و سطح معناداری (p<0/05) در نظر گرفته شد.
یافته ها
براساس نتایج این تحقیق تاخیر در شروع بی حسی و بی حرکتی با داروی ترامادول (دقیقه 3/0±3) افزایش معنا داری نسبت به گروه لیدوکائین-ترامادول (دقیقه 5/0±25/1) و گروه لیدوکائین (1 دقیقه) داشت (05/0(P<. همچنین در مورد طول دوره بی حسی و بی حرکتی گروه ترامادول (دقیقه 5/2±7/13) بیشترین کاهش معنادار را نسبت به گروه لیدوکائین-ترامادول (دقیقه 1/14±20) و گروه لیدوکائین (دقیقه 10±30) داشت (05/0(P<.
نتیجه گیری
در این مطالعه داروی لیدوکائین نتایج بهتری را نسبت به ترامادول و ترکیب لیدوکائین-ترامادول در تزریق به صورت اپیدورال در خرگوش نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1232343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!