بررسی جهش های ژن گیرنده آندروژن در مردان مبتلا به ناباروری ایدیوپاتیک

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تکوین فنوتیپ مردانه و اسپرماتوژنز، وابسته به وقایع سلولی پاسخ دهنده به آندروژن ها است. اعمال آندروژن ها توسط گیرنده آندروژن (Androgen receptor =AR) میانجی می گردد. هدف از این تحقیق، بررسی جهش ناحیه 5''UTR (23- تا214+) و کدون 211 واقع در اگزون 1 (G1733A) ژن AR درمردان مبتلا به ناباروری با دلایل ناشناخته (ایدیوپاتیک) می باشد.
مواد و روش ها
استخراجDNA ژنومی از خون 60 مرد نابارور و 70 فرد سالم به عنوان کنترل صورت گرفت. جهت شناسایی جهش موجود در ناحیه 5''UTR ژن AR، تکنیک polymerase chain reaction-single strand conformation polymorphism (PCR-SSCP) و به منظور بررسی کدون 21، از تکنیک polymerase chain reaction-restriction fragment length polymorphism (PCR-RFLP)، استفاده گردید.
یافته ها
هیچ گونه تغییر در مهاجرت محصول PCRمربوط به ناحیه 5''UTR، در دو گروه بیمار و کنترل مشاهده نشد. به عبارت دیگر، هیچ جهشی در ناحیه5''UTR ژن AR در دو گروه بیمار و کنترل وجود نداشت. فراوانی ژنوتیپ های GG، GA و AA مربوط به کدون 211 در گروه بیماران به ترتیب برابر با 67 درصد، 23 درصد و 10 درصد و در افراد کنترل برابر 77 درصد، 21 درصد و 1 درصد بود. تفاوت معنی داری در فراوانی آللی بین نمونه های مورد مطالعه، مشاهده نشد (3/0= p، 40/2= x2).
استنتاج
یافته های ما عدم ارتباط جهش ناحیه 5''UTR (23- تا214+) و کدون 211 ژن AR را با ناباروری ایدیوپاتیک مردان در جمعیت مورد مطالعه نشان داد. لذا بررسی های بیش تر در زمینه جهش ها و تنوعات ژن AR و اعمال بیولوژیکی آن ها، جهت درک نقش این پلی مورفیسم ها در ناباروری مردان پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1233857 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!