بررسی اپیدمیولوژیک تروما و عوامل مرتبط با آن در گیلان

پیام:
چکیده:
اهداف
با درک بهتر اپیدمیولوژی تروما و عوامل مداخله گر در آن می توان برنامه ها و راهکارهای مناسب شامل به کارگیری اقدامات پیشگیرانه و سامان دهی نحوه ارائه خدمات درمانی را تنظیم نمود و در نهایت منجربه ارتقاء کیفیت مراقبت های مربوط به تروما گردید لذا این مطالعه با هدف تعیین اپیدمیولوژیک تروما و عوامل مرتبط با آن در گیلان انجام شده است.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی- مقطعی،577 بیمار ترومایی انتقال داده شده توسط اورژانس پیش بیمارستانی در درمانگاه و اورژانس مرکز آموزشی درمانی پورسینا در شهر رشت به شیوه نمونه گیری آسان و با استفاده از شیت پژوهشگر ساخته در سه شیفت صبح و عصر و شب در سال 1391 انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی تست،آنالیز-واریانس یکطرفه و کای دو و نرم افزار SPSS 16 استفاده شد.
یافته ها
اکثریت نمونه ها (7/82%) به دلیل تصادفات دچار صدمات تروماتیک شده بودند و نسبت مردان تقریبا 5/3 برابر بیشتر از زنان بوده است. متوسط سن افراد 17/35سال و بیشترین گروه سنی 29-20سال بوده است.6/67% را ترومای غیرنافذ تشکیل می دادند. بیشترین معابر ترافیکی که در آن تروما ها رخ داده،راه اصلی(8/71%) واکثر تصادفات در گروه خارج شهری(9/89%) بودند. بیشترین نوع وسیله نقلیه مصدوم در صحنه خودروهای سبک(5/48%) بوده است.6/76%از بیماران از RTS=12(Revised Trauma Score) برخوردار بودند.به ترتیب 8/29%،1/28%از مصدومین را راننده و سرنشین تشکیل می دهند.بیشترین زمان بروز حادثه در ساعت 17 بوده است.بین مکانیسم تروما با سن(P<0.02)، RTS (p<0.008)،مکان تروما(P<0.01)و موقعیت مصدوم در صحنه(P<0.00) ارتباط معنی دار بوده است.همچنین بین نوع تروما و سن (P<0.02)، جنس(P<0.00)، RTS (P<0.00)،مکان تروما(P<0.006)و موقعیت مصدوم در صحنه(P<0.01)این ارتباط معنی دار بوده است.
نتیجه گیری
با شناخت عوامل موثر در ایجاد صدمات تروماتیک،بهبود معابر ترافیکی،آموزش عموم به لزوم توجه بیشتر به مقررات راهنمایی ورانندگی و سایر روش های پیشگیری از آسیب می توان میزان صدمات تروماتیک را تقلیل بخشید.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
41 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1247660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!